۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۴۷۳۹۶
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

چرای فصل پاییز پوشش گیاهی را از بین می برد

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: چرای فصل پاییز تمام پوشش گیاهی منطقه از بین می‌برد و علاوه بر اینکه سطح خاک خالی از گیاه شده، باعث ایجاد فرسایش بادی و آبی نیز می‌شود.
چرای فصل پاییز پوشش گیاهی را از بین می برد
فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دام موجود در مرتع در فصل پاییز همه شاخ و برگ گیاهان را استفاده می‌کند و اجازه فتوسنتز به گیاه را نمی‌دهد.

وی افزود: در علم مرتع‌داری آمده است که یک دامدار می‌تواند از 50 درصد علوفه مرتع استفاده کند، 50 درصد علوفه باقی‌مانده چندین حسن دارد، ازجمله اینکه از برخورد مستقیم باران با سطح خاک و فرسایش سطحی آن جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دومین امتیاز باقی ماندن 50 درصد علوفه در سطح مرتع، این است که همچون یک سد از روان آب‌ها جلوگیری می‌کند و آب را به داخل زمین نفوذ می‌دهد.

مردانی عنوان کرد: سومین مورد این است که ساقه و برگ باقی‌مانده عمل فتوسنتز را انجام می‌دهد و ذخیره گیاهی را حفظ کرده و گیاه را در فصل زمستان زنده نگه می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: اما متأسفانه در چرای فصل پاییز تمام پوشش گیاهی منطقه از بین می‌برد و علاوه بر اینکه سطح خاک خالی از گیاه شده، باعث ایجاد فرسایش بادی و آبی نیز می‌شود.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد:  فرسایش بادی را می‌توان به‌راحتی لمس کرد زمانی که در فصل پاییز با یک وزش ملایم، گرد و خاک در مراتع فقیر از پوشش گیاهی برخواسته و ریز گردها را در هوا پخش می‌کند.

مردانی بیان کرد: به همین دلیل در فصل پاییز نیز باید مقررات چرا رعایت شود و در زمان تعیین شده دام را از مرتع خارج کنیم تا مرتع بتواند خود را پالایش کرده و مواد غذایی در گیاهانی که در محل وجود دارد ذخیره شود تا مرتع بتواند در سال آینده علوفه مورد نیاز دام را تأمین کند.

وی تأکید کرد: از عشایر تقاضا می‌شود فصل کوچ را رعایت کرده و دام را به‌موقع از سطح مرتع خارج کنند تا مرتع بتواند خود را برای فصل چرای بعدی آماده کند؛ چراکه این خود مرتع‌داران هستند که از مراتع استفاده می‌کنند و سود آن را می‌برند.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۵۳:۱۸

2 May 2021