۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۴۷۳۹۴
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان:

رشد دندان در کودک، دلیل بر تب شدید نیست/ پرهیز جدی از خوراندن آرام‌بخش و مسکن به شیرخواران

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان گفت: رشد دندان‌ها دلیل بر تب شدید نیست و خانواده‌ها به‌هیچ‌وجه تب، در دوران شیرخواری را به رویش دندان نسبت ندهند؛ بنابراین حتماً از طبیب بخواهند نوزاد را معاینه کند.
رشد دندان در کودک، دلیل بر تب شدید نیست/ پرهیز جدی از خوراندن آرام‌بخش و مسکن به شیرخواران
غلامرضا پناهنده فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: استفراغ و خس‌خس سینه در کودکان نشانه‌هایی از رفلکس معده است ولی اگر برای شیرخواری تشخیص رفلکس داده شود و به‌صورت معمول جواب ندهد باید به سراغ تشخیص دیگری رفت.

وی افزود: مثلاً اگر استفراغ، تابلو غالب بیماری باشد باید شیرخوار به لحاظ بیماری‌های متابولیک یا آلرژی‌های غذایی بررسی شود.

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان ادامه داد: معمولاً در شیرخواران سرفه‌ها همراه با صدایی شبیه به جابه‌جایی ترشحات است چراکه شیرخواران قادر به تولید خلط و دفع آن نیستند، بنابراین اگر شیرخواری تب و علائم تنگی نفس، نفس‌های تند و ناله‌مانند ندارد به نظر می‌رسد تشخیص‌هایی همچون عفونت‌های تنفسی که راه‌های تنفسی تحتانی را درگیر می‌کنند یا رفلکس محتویات معده به راه‌های تنفسی دور از انتظار نیست.

پناهنده عنوان کرد: اگر نشانه‌های ذکر شده به‌صورت حاد و کوتاه‌مدت باشد بحث رفلکس کم‌رنگ‌تر می‌شود و بیشتر عفونت‌های تنفسی و عواقب آن مطرح می‌شود، در مواردی به دلیل شیوع بالای حساسیت تنفسی ممکن است این نشانه‌ها ایجاد شود، در این موارد استفاده از اسپری‌های استنشاقی مؤثر است و اگر سرفه‌ها بیش از سه هفته طول بکشد باید بررسی بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم علائم تنفسی همچون سرفه، عطسه و آبریزش بینی هم بهتر است به‌عنوان عفونت تنفسی قلمداد شود و احتیاط همه‌جانبه از این لحاظ که کودک با دیگر اعضای خانواده به‌ویژه گروه‌های پُر خطر ارتباط نداشته باشد، صورت گیرد، البته که ممکن است.

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان عنوان کرد: ویروس‌های دیگری غیر از کرونا نیز در این فصل این نشانه‌ها را ایجاد کند ولی معقول این است که در این شرایط کرونا، تشخیص اول باشد تا خلاف آن ثابت شود، اگر کودک علائم شدیدی ندارد نیاز به تست PCR نیست مگر اینکه علائم کودک تشدید شود.

پناهنده با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا حساسیت خانواده‌ها در خصوص کودکان و نوزادان بالا رفته و ممکن است هر علائمی را به این بیماری ربط دهند، عنوان کرد: نوزادان قادر به بیان مشکلات خود نیستند و تنها با آزمایش می‌توان بیماری را تشخیص داده و برای بر طرف شدن آن اقدامات اولیه را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد ممکن است شیرخوار دچار حساسیت‌های ناشی از پروتئین گاوی که در شیر خشک وجود دارد، شود؛ این حساسیت‌ها معمولاً زمان‌بر و آزاردهنده هستند لذا باید در مصرف سرلاک، لبنیات گاوی و شیر خشک‌های معمولی احتیاط کرد.

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان بیان کرد: مهم‌ترین کمکی که می‌توان به این شیرخوار کرد استفاده از شیرهای هیدرولایز و هضم شده است که آلرژی‌زایی کمتری دارند، طیف وسیعی از این شیرها در بازار وجود دارد که البته کمیاب هستند به همین دلیل اصرار پزشکان بر تغذیه کودک با شیر مادر است تا از حساسیت‌ها به دور باشند.

پناهنده اضافه کرد: نه‌تنها شیرخواران بلکه هر فرد دیگری که این روزها با تب، بیماری‌های تنفسی، اسهال و دیگر بیماری‌های گوارشی مراجعه می‌کند، باید فرض را بر ابتلا به کرونا گذاشته شود اما در نوزادان حتی اگر کرونا باشد هم سیر، خوش‌خیم، محدود شونده و بسیار کوتاه خواهد بود.

وی افزود: رشد دندان‌ها دلیل بر تب شدید نیست و خانواده‌ها به‌هیچ‌وجه تب در دوران شیرخواری را به رویش دندان نسبت ندهند بنابراین حتماً از طبیب بخواهند نوزاد را معاینه کند، در این شرایط مصرف مکمل‌هایی مثل مولتی‌ویتامین ایرادی ندارد و اگر بیمار علائم اسهال ندارد می‌شود از ترکیبات آهن هم استفاده کرد.

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان گفت: در 6 ماهه دوم سال اول زندگی کودک، مادر یک وظیفه خطیر برای ایجاد اُنس نوزاد با غذا دارد، لازمه این موضوع پرهیز از رفتارهای تغذیه‌ای غلط همچون به زور غذا خوراندن به کودک، دنبال کودک راه افتادن، خوراندن غذای زیاد به نوزاد و... است.

پناهنده ادامه داد: مشکلات موضعی مثل آفت‌های دهانی، کاندیدیاز، عفونت‌های ویروسی، واکسیناسیون و... در 6 ماهگی می‌تواند ازجمله عواملی باشد که در نوزادان ایجاد بی‌اشتهایی کند، اگر غیر از این بود با انجام معاینات، بررسی مخاط دهان و حفره گلو می‌توان علت کم‌اشتهایی شیرخوار را تشخیص داد.

وی عنوان کرد: برای شیرخواران به‌هیچ‌وجه استفاده از آرام‌بخش‌ها و مسکن‌ها توصیه نمی‌شود اگر شیرخواری دچار کم‌خوابی یا بی‌خوابی است باید علل آن ریشه‌یابی شود، کولیک در نوزادان در حدود سه‌ماهگی بسیار شایع است به دلیل بروز این عارضه، رفتارهای تغذیه‎‌ای غلط از سوی کودک رخ می‌دهد، همچنین بالا آوردن شیر یا رفلکس در کودکان و مسائلی همچون حساسیت‌های غذایی و... نیز می‌تواند از عوامل بروز کم‌خوابی در نوزاد باشد که باید بررسی شود.

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان اظهار کرد: یکی از تظاهرات آلرژی‌ها، حساسیت‌های پوستی است که به‌صورت خارش بروز می‌کند، از مواردی که باعث بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود می‌توان به انتشار گرده گیاهان، شوینده‌ها، مواد خوراکی، لباس‌ها و... اشاره کرد، که پدر و مادر می‌توانند با دقت بررسی کنند تا علت خارش در کودکان کشف شود، برای درمان این عارضه می‌توان از داروهایی همچون پمادهای موضعی و شربت‌هایی که مواد کاهنده خارش دارند تحت نظر پزشک و به‌صورت محدود استفاده کرد.

انتهای پیام/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۳۲:۵۵

3 May 2021