۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۴۷۳۵۴
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

واکسیناسیون ضامن ایمنی در برابر کرونا نیست/ ضرورت استفاده از ماسک، یک سال بعد از واکسینه 70 درصدی مردم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ایمنی و حفاظت در برابر ویروس کرونا در سریع‌ترین زمان ممکن حاصل نمی‌شود، بعد از دو فاز دریافت واکسن و واکسینه 70 درصدی مردم به مدت یک سال همچنان باید از ماسک استفاده شود.
واکسیناسیون ضامن ایمنی در برابر کرونا نیست/ ضرورت استفاده از ماسک، یک سال بعد از واکسینه 70 درصدی مردم
به گزارش جهانبین نیوز؛ سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در چهارمحال و بختیاری؛ اظهار کرد: امروز فاز دوم واکسیناسیون در این استان انجام می‌شود، در این نوبت افراد در سنین 60 تا 80 و 80 سال به بالا واکسینه خواهند شد.

وی افزود: خیز چهارم بیماری کرونا که از 25 اسفندماه سال 99 آغاز شد مدت‌ها در کشور در اوج بود اما خوشبختانه در هفته‌های گذشته در چهارمحال و بختیاری روند کاهشی پیدا کرده و هم موارد بستری و هم مراجعه‌کنندگان سرپایی کمتر شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه در موج چهارم کرونا موارد بستری در چهارمحال و بختیاری 9.1 نسبت به جمعیت بود، ادامه داد: این یعنی روزانه متوسط 91 نفر بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری می‌شدند که این تعداد روندی نزولی پیدا کرده است.

جزایری عنوان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، 105 هزار نمونه‌گیری در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت که از این تعداد آزمایش 38 هزار و 127 نفر مثبت اعلام شد، همچنین حدود 927 نفر جان خود را از دست دادند و طبق آمار بیشترین سن درگیری نیز افراد در سنین 16 تا 65 سال هستند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: 21 درصد از پرسنل بهداشت و 27 درصد از کارکنان درمان در این استان به کرونا مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، و... در چهارمحال و بختیاری 86 درصد بود، اضافه کرد: در نانوایی‌ها، دفاتر خدمات پیشخوان دولت، بانک‌ها، پایانه‌های مسافربری، شاغلین در صنوف و... کمترین میزان استفاده از ماسک به چشم می‌خورد.

جزایری با تأکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری به لحاظ صدور اخطار، معرفی به مراجع قضایی و پلمپ واحدهای متخلف، استان هفتم کشور است، تصریح کرد: در کل 434 واحد متخلف پلمپ شدند و تنها در هفته چهارم فروردین‌ماه 106 مورد به مراجع قضایی معرفی و 259 واحد نیز پلمپ شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان‌های اردل، کیار، سامان و خانمیرزا در وضعیت نارنجی قرار دارند و مابقی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری وضعیت قرمز هستند.

وی با اشاره به اینکه 17 هزار و 500 دوز واکسن وارد چهارمحال و بختیاری شد که از این تعداد 11 هزار و 240 دوز آن تزریق شد، گفت: تاکنون 70 درصد پرسنل بهداشت، 90 درصد پرسنل درمان، 91 درصد سالمندان، 8 درصد بیماران خاص، 6.5 درصد جانبازان، 23 درصد پاکبانان و 30 درصد نظام پزشکی واکسن دریافت کرده‌اند.

جزایری به اجرای طرح شهید سلیمانی در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و ادامه داد: واکسیناسیون عمومی مردم ازجمله اهداف این طرح است، امید است بتوانیم در فاز دوم واکسینه، 70 درصد افراد 60 سال به بالا را واکسینه کنیم.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: 5 هزار کیت تست سریع در مناطق دور دست، روستاها و شهرستان‌های عشایر پذیر این استان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: جواب دهی تست کرونا در شهرهای دوردست به کمتر از 24 ساعت و در شهرهای نزدیک به کمتر از 12 ساعت رسیده و نتایج تست‌ها از طریق پیامک به افراد اعلام می‌شود.

جزایری اضافه کرد: افزایش مراکز منتخب از 22 به 35 مرکز از دیگر اقداماتی بود که انجام شد، همچنین پیش‌بینی داروخانه‌های منتخب در این مراکز نیز انجام گرفت تا داروی ضدویروس افراد مبتلا با 10 درصد هزینه در اختیار آنان قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: هم‌زمان با اجرای فاز 2 واکسیناسیون افراد 60 سال به بالا افراد 16 تا 64 سال دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی و... نیز واکسینه می‌شوند که تا پایان تیرماه ادامه دارد، بعد از آن در فاز بعدی معلولان ذهنی و جسمی واکسینه خواهند شد.

وی بیان کرد: ایمنی و حفاظت در برابر ویروس کرونا در سریع‌ترین زمان ممکن حاصل نمی‌شود، بعد از دو فاز دریافت واکسن و واکسینه 70 درصدی مردم به مدت یک سال همچنان باید از ماسک استفاده شود.

جزایری تأکید کرد: فردی که واکسن می‌زند ناقل بیماری نیست اما اگر در دوره کُمون بیماری واکسن بزند می‌تواند ناقل بیماری باشد، بهترین زمان برای واکسیناسیون افرادی که به کرونا مبتلا شدند 6 ماه بعد از ابتلا است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: هیچ فردی برای دریافت واکسن نباید مراجعه کند بلکه طبق اطلاعات موجود در سامانه سیب با افراد گروه هدف تماس گرفته می‌شود.

انتهای پیام/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۴:۱۹:۱۹

27 Apr 2021