۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۷۳۵۰
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

مراتع ییلاقی چهارمحال و بختیاری از ۱۰ اردیبهشت‌ آماده ورود دام است

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تا پیش از خشکسالی مراتع استان در سه سطح درجه یک، درجه دو و سه تقسیم‌بندی شده بودند، گفت: به دلیل بروز خشکسالی سال‌جدید تمام مراتع ییلاقی استان از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آماده ورود دام است.
مراتع ییلاقی چهارمحال و بختیاری از ۱۰ اردیبهشت‌ آماده ورود دام است
به گزارش جهانبین نیوز؛ فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: براساس آخرین مصوبه ستاد ملی تنظیم تقویم کوچ، به دلیل خشکسالی در مناطق قشلاقی، زمان ورود عشایر به مراتع استان به ۱۰ اردیبهشت‌ماه تغییر یافت که این موضوع به ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها و امور عشایر ابلاغ شده است و زمان بازگشت عشایر نیز نسبت به مصوبه قبلی ۱۵ روز زودتر خواهد بود.

فرامرز مردانی با بیان اینکه تا پیش از خشکسالی مراتع استان در سه سطح درجه یک، درجه دو و سه تقسیم‌بندی شده بودند، افزود: به دلیل بروز خشکسالی سال‌جدید تمام مراتع ییلاقی استان از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آماده ورود دام است.

وی از اجرای طرح مدیریت چرای دام در ۲۴۵ هزار هکتار از مراتع ییلاقی استان خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی، امسال مراتع درجه یک به درجه دو تبدیل شده و میزان تولید علوفه در این مراتع کاهش یافته است. 

به گفته مردانی، براساس بروز خشکسالی، به ازای کاهش یک میلیمتر بارندگی هشت دهم کیلوگرم تولید گیاهان مرتعی نیز کاهش می‌یابد. 

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در مراتع در استان صادر شده است، گفت: با اجرای طرح مدیریت چرای دام، با بهره‌برداران و دامداران بدون پروانه چرا و فاقد مجوز، از سوی ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها برخورد خواهد شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مردانی بیان داشت: در استان مراتع بیابانی وجود ندارد اما به دلیل کاهش بارش میزان تولید علوفه در مراتع کاهش پیدا کرده است.

مردانی یادآور شد: جریمه دام مازاد براساس دستورالعمل ارسالی از سازمان و قوانین موجود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.

وی از مردم  استان خواست تا هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی ازجمله چرای غیرمجاز دام، تخریب و تصرف اراضی ملی، بوته‌کنی، قاچاق چوب و زغال جنگلی را با شماره ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۴۲:۴۱

27 Apr 2021