۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۴۷۲۹۹

لاله زار صورتی تر از همیشه؛بوی گل و عطر گلاب/از تولید معجون تا رایحه درمانی

مهم‌ترین محصولی که از گل محمدی به دست می‌آید گلاب است، اما مردم از گلبرگ‌های این گل به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌کنند و این محصول خواص درمانی هم دارد، اسانس گل محمدی فراورده دیگر آن است که قیمت بالایی داشته و در بازار به‌خوبی به فروش می‌رسد.
لاله زار صورتی تر از همیشه؛بوی گل و عطر گلاب/از تولید معجون تا رایحه درمانی
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری به سبب داشتن آب و هوای مناسب پتانسیل بالایی برای کشت گیاهان دارویی دارد و بهره‌گیری از این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در استان و رفع بیکاری شود.
 
گل محمدی یکی از این گیاهان است که در سال‌های گذشته از سوی  جهاد کشاورزی و منابع طبیعی  این استان بسیار مورد توجه قرار گرفته، همچنین این گیاه به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با استقبال خوبی مواجه شده است.
 
مهم‌ترین محصولی که از گل محمدی به دست می‌آید گلاب است، اما مردم از گلبرگ‌های این گل به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌کنند و این محصول خواص درمانی هم دارد، اسانس گل محمدی فراورده دیگر آن است که قیمت بالایی داشته و در بازار به‌خوبی به فروش می‌رسد.

کاشت گل محمدی در ایران قدمتی دیرینه دارد و و مراسم گلاب گیری آیینی هزار ساله است.

نام گلاب گیری را که میشنویم نا خودآگاه یاد گلاب گیری سنتی کاشان میفتیم اما در چند سال اخیر در استان های دیگر نیز کاشت گل محمدی رونق پیدا کرده است که استان چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نیست.


 
کشت گل محمدی از هر لحاظ صرفه اقتصادی دارد
 
محسن بنیادی یکی از تولیدکنندگان پرورش گل محمدی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: مزرعه گل محمدی 14 هکتاری است که از سال 95 زیر ساخت  آن را شروع کردیم  و از فرودین 96 به مدت دو ماه  کشت بوته های گل محمدی انجام شد و در سال 97 هم اولین برداشت که برداشت مختصری بود انجام و در سال 98  برداشت رسمی شروع و امسال سال دوم برداشت محصول است.

وی با اشاره به اینکه این زمین را برای کشت محصولات دیگر خریداری کرده بودم گفت: با مطالعه ای که انجام دادم به این نتیجه رسیدم  که گل محمدی هم آب کمتری نیاز دارد و هم درآمد بالاتری دارد به همین خاطر تصمیم به کشت گل محمدی کردم.

بنیادی افزود: گل محمدی به صورت قطره ای آبیاری می شود و آب کمتری مصرف می کند و ما برای آبیاری این محصول هیچ گونه مشکل کمبود آبی نداریم.

این تولید کننده گل محمدی ادامه می دهد: تولید گل محمدی چه از لحاظ مصرف آب، اشتغال زایی، درآمد و سرمایه گذاری  به صرفه است به همین خاطر مسئولین تولید کنندگان را به کشت گل محمدی تشویق و ترغیب می کنند.

بنیادی عنوان می کند: ما برای این طرح سال گذشته 1800 نفر روز اشتغال زایی ایجاد کردیم و طبیعتا" امسال تولید بیشتر داشته و اشتغال زایی بیشتری نیز در این راستا داریم .

به گزارش جهانبین نیوز؛ گل محمدی یکی از این گیاهان است که در سال‌های گذشته از سوی  جهاد کشاورزی و منابع طبیعی  این استان بسیار مورد توجه قرار گرفته، همچنین این گیاه به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با استقبال خوبی مواجه شده است.



کشت گل محمدی در شهرستان فارسان توسعه پیدا می کند

دادجو معاون فنی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان فارسان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شهرستان فارسان استعداد خوبی در اراضی دیم دارد .

وی تصریح کرد: 220 هکتار از اراضی شهرستان فارسان در کشت توسعه باغات گل محمدی قرار داده شده است.

دادجو ادامه داد: 12 هکتار از اراضی آبی به پیک تولید رسیده است و میزان اشتغال و درآمد خوبی را نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه کشت گل محمدی در شهرستان فارسان توسعه پیدا می کند تصریح کرد: 150 هکتار متقاضی برای کشت گل محمدی داریم که در حال نقشه برداری است.

 به گزارش جهانبین نیوز؛ مزارع زیبا گل محمدی می تواند هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کند اما این در صورتی امکان پذیر است که بتوان آن را توسعه داد و تنها به یک یا دو مزرعه بسنده نکرد.


350هکتار از سطح زیر کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری به بار نشسته است
 
ابراهیم شیرانی مدیر امور باغابانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در این استان  600 هکتار است که 350 هکتار آن به بار نشسته است و در هر هکتار 3 تن برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه 3 سال است که سند توسعه گیاهان دارویی تدوین شده بیان داشت: 600 هکتار گل
محمدی، 230 هکتار زعفران به صورت مکانیزه و دیگر گیاهان دارویی در این استان کشت می شود.

شیرانی ادامه داد: امسال با توجه به وضعیت بازار تولید کنندگان به غنچه چینی راغب تر هستند.

وی با اذعان بر اینکه عرق گیری و گلاب گیری در سرمزرعه گل محمدی انجام می شود گفت: چند کارگاه کوچک در قطب صنعتی سامان گلاب گیری می شود .

شیرانی اذعان داشت: سرمایه گذارها در راستای اسانس گیری ورود پیدا کرده اند.

شیرانی افزود: با توجه به میزان ارتفاع منطقه و شرایط آب و هوایی استان، ماده مؤثره گل محمدی از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: مقدار زیادی از محصول تولیدی گل محمدی استان به کارخانه‌های تولیدی عطر و مواد بهداشتی استان‌های همجوار فروخته و سهم اندکی نیز به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با جایگزینی کشت‌های سنتی بوسیله کشت گیاهان دارویی و اقلامی که نیاز آبی کمتری دارند می‌توان علاوه بر مصرف کمتر آب به اشتغال و سود‌آوری بالا‌تری رسید.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ گل محمدی  نیاز آبی بسیار کمی دارد و در مناطق مختلف استان  چهارمحال و بختیاری از جمله شهرستان های شهرکرد، بروجن و فارسان نیز کشت می شود و در آمد خوبی درر این زمینه کسب می شود.

احداث مزارع گل محمدی علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، از درآمد خوبی برخوردار است به طوریکه از هر هکتار گل محمدی حدود ۴ الی ۵ تن گل‌تر برداشت می‌شود و از هر کیلو گل محمدی یک کیلو و نیم گلاب و از هر چهار تن گل محمدی یک کیلو اسانس به دست می‌آید.

در پایان می توان گفت با اجرای این طرح و توسعه دادن کاشت گل های محمدی می توان دریچه ای را  به سوی رونق تولید ملی باز کرد.
 
گزارش از مرضیه عالی پور هفشجانی
 
انتهای پیام /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۳۵:۰۰

29 Apr 2021