۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۷۲۴۶
در گفت‌وگو با جهانبین نیوز مطرح شد/

چهارمحال و بختیاری ظرفیت پرورش انواع دام سبک و سنگین را دارد/زیرساخت، حلقه مفقوده گسترش صنعت پُرپول پرورش اسب در استان

دکتری دامپزشک و مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: استان چهارمحال و بختیاری در صنعت دامپروری مثل پرورش گاو و گوسفند، در صنعت پرورش طیور و ماکیان مثل مرغ، بوقلمون و اردک و در صنعت آبزی‌پروری مثل ماهی قزل‌آلا می‌تواند بسیار موفق باشد.
چهارمحال و بختیاری ظرفیت پرورش انواع دام سبک و سنگین را دارد/زیرساخت، حلقه مفقوده گسترش صنعت پُرپول پرورش اسب در استان
محمد زوارشانی دکتری دامپزشک و مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری در صنعت دامپروری مثل پرورش گاو و گوسفند، در صنعت پرورش طیور و ماکیان مثل مرغ، بوقلمون و اردک و در صنعت آبزی‌پروری مثل ماهی قزل‌آلا می‌تواند بسیار موفق باشد.

وی افزود: مناطقی در کشور وجود دارد، برای مثال استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و... که تک بعدی هستند یعنی صرفا ظرفیت پرورش گاو و گوسفند در این استان‌ها وجود دارد و نقاطی که هم‌زمان بتوانند در هر سه صنعت ذکر شده در بالا پیشرفت کنند، بسیار کم است.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: متاسفانه امسال و البته در حدود 10 سال گذشته وضعیت مراتع در چهارمحال و بختیاری به دلیل کاهش بارش دچار مشکل شده لذا این اتفاق صنعت دامپروری این استان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و باعث افول آن شده است.

تولید 20 تا 30 درصد ماهی کشور در چهارمحال و بختیاری

زوارشانی عنوان کرد: از طرفی وضع تحریم‌های ظالمانه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، عدم ورود نهاده‌های دامی به کشور، افزایش قیمت آن‌ها و همچنین ارزان بودن قیمت شیر باعث شد تمایل دامداران به دامداری کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار سال گذشته حدود 72 هزار راس دام سنگین و 2 میلیون و 500 هزار راس دام سبک در استان چهارمحال و بختیاری وجود داشت، خاطرنشان کرد: در بحث آبزی‌پروری وضعیت این استان بهتر است که آن هم به دلیل وجود چشمه‌های گوناگون در این استان است.

این دامپزشک اضافه کرد: به جرات می‌توان گفت حدود 20 تا 30 درصد ماهی کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که از ویژگی‌های بالقوه این استان بشمار می‌رود اما همین صنعت نیز با توجه به خشکسالی‌های صورت گرفته و افزایش قیمت نهاده‌های دامی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

زوارشانی با بیان اینکه در صنعت پرورش طیور، چهارمحال و بختیاری به لحاظ شرایط جغرافیایی (محصور شدن در رشته‌ کوه‌های زاگرس و دوشر بودن از باد و طوفان) شرایط بسیار خوبی دارد، یادآور شد: همین موقعیت جغرافیایی باعث می‌شود بیماری‎‌های تنفسی در ماکیان و پرورش صنعتی طیور در این استان کمتر باشد.

وی بیان کرد: شرایط و میزان تولید طیور در چهارمحال و بختیاری خوب است و تنها مشکلی که این صنعت را تهدید می‌کند باز هم همان قیمت بالا و کمبود نهاده‌های دامی است، بنابراین می‌توان گفت اگر نهاده‌های دامی تامین شود، تنها استانی که در کل کشور می‌تواند در صنعت دامپروری، آبزی پروری و طیور موفق شود این استان است.

پرورش ماهی خاویار در شهرستان لردگان

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: شیلات یا آبزی‌پروری یعنی پرورش ماهیانی همچون قزل‌آلا، خاویار و...، که البته در چهارمحال و بختیاری در محلی به نام پُل قره در لردگان یک سایت پرورش ماهی خاویار نیز ایجاد شده است.

زوارشانی اضافه کرد: همچنین در منطقه گرمسیری مثل لردگان پرورش ماهی کپور انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ماهیان زینتی اصولا تابع شرایط خاصی نیستند، برای مثال پرورش و تولید ماهیان زینتی نیازمند یک کارگاه حتی در  قطب صنعتی است که در نهایت با خرید یک سری تجهیزات و ماهیان مولد، ماهی زینتی تولید شود.

این دامپزشک بیان کرد: ماهی زینتی در کل به لحاظ پرورش، با ماهیان شیلاتی متفاوت است و ارتباطی به صنعت دامپروری ندارد، دامپروری یعنی دامی که پرورش داده می‌شود تا استفاده‌ای همچون خوراک یا پوشاک داشته باشد.

توان بالای چهارمحال و بختیاری در توسعه پرورش اسب

زوارشانی با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری اسبی با نژاد مخصوص به خود ندارد، گفت: اما افرادی در این استان وجود دارند که به‌شدت به اسب علاقه‌مند هستند و نژاد قالبی هم که در این استان استفاده می‌شود نژاد دره‌شوری است.

زوارشانی افزود: چهارمحال و بختیاری به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی ازجمله ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد می‌تواند محیطی مناسب برای اسب‌های مسابقه باشد که البته همین اسب‌ها به این استان آورده شده و اردو می‌زنند چراکه ارتفاع زیاد از سطح دریا باعث بهبود تنفس اسب و در نتیجه کسب نتیجه بهتر در مسابقات می‌شود.

وی ادامه داد: دره‌شوری همچون نژاد عرب و ترکمن نوعی نژاد اسب است که در استان‌های مختلف مثل اصفهان و فارس هم پرورش داده می‌شود.

این دامپزشک عنوان کرد: با توجه به اینکه دو دانشکده دامپزشکی در دانشگاه دولتی شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامی این شهر وجود دارد، همچنین با توجه به شرایط خاص جغرافیایی در چهارمحال و بختیاری می‌توان گفت این استان در هر حیطه‌ای از صنعت دامپروری ازجمله پرورش اسب حرف زیادی برای گفتن داشته باشد چراکه این استان هم از دانش و هم از شرایط خاص و ویژه طبیعی برای این کار بهره‌مند است.

زوارشانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک اسب شناسنامه‌دار و خوب حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد و اگر زیرساخت‌های لازم برای پرورش اسب در چهارمحال و بختیاری فراهم شود از آنجایی که ویژگی‌های جغرافیایی و دانش لازم نیز در این استان وجود دارد، می‌تواند در این صنعت پُرپول موفق بوده و به‌عنوان قطب پرورش اسب کشور معرفی شود.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۲۷:۲۴

26 Apr 2021