۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۷۲۱۳
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

دامداران با رعایت فصل چرا موجبات ابطال پروانه بهره‌برداری را فراهم نکنند

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دامداران باید زمان فصل چرا را رعایت کرده تا موجبات ابطال پروانه چرای خود را فراهم نکنند کما اینکه با رعایت فصل چرا حفاظت از مرتع و هوا نیز صورت می‌گیرد و از عرصه‌هایی که خدا در اختیار ما قرار داده است محافظت می‌شود.
دامداران با رعایت فصل چرا موجبات ابطال پروانه بهره‌برداری را فراهم نکنند
فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ در خصوص قوانین و مقررات مربوط به استفاده از مراتع اظهار کرد: عشایر و مرتع‌داران باید بر اساس این قوانین از مراتع استفاده کنند.

وی افزود: یکی از قوانین مهم، قانون اساسی موجود در کشور است و بحث انفالی که خداوند در اختیار انسان قرار داده و همچنین چگونگی استفاده از آن، است.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تبصره 1 ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تنظیم شد، طبق این قانون وظیفه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مشخص و صدور پروانه چرا برای عشایر و دامداران به عهده این سازمان قرار داده شد.

مردانی عنوان کرد: در این قانون ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری به طبع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، موظف هستند که سامانه‌های عرفی مرتعی را شناسایی کرده و به نام بهره‌برداران آن مرتع پروانه چرای دام صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد: پروانه چرای دام بر اساس ظرفیت چرای مرتع صادر می‌شود و همچنین تعداد مشخص دام در یک فصل و مکان مشخص برای دامدار و بهره‌برداران در یک کارت چرا قید شده و تحویل پروانه دار می‌شود.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در کارت پروانه چرا موارد قانونی قید شده و در برگ دوم پروانه چرا از عشایر و بهره‌بردار تعهد گرفته می‌شود که از این موارد قانونی مطلع شده و آن‌ها را رعایت کنند.

مردانی یادآور شد: از موارد قانونی که می‌توان به آن اشاره کرد، بحث ورود و خروج دامداران و عشایر به مراتع است که در کارت پروانه چرا این مهم مشخص شده است.

وی بیان کرد: اگر دامدار یا بهره‌برداری بخواهد خلاف این قوانین و مقررات عمل کند به‌عنوان یک دامدار خاطی شناسایی شده و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری و یگان حفاظت وظیفه دارد با افرادی که خلاف قوانین و مقررات مندرج در کارت پروانه چرا رفتار می‌کنند، برخورد کند.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: زمانی که ورود دامدار به مرتع در یک تاریخ مشخص قید شده اگر قبل از این زمان دام وارد مراتع این استان شود یگان حفاظت بر اساس موارد قانونی ازجمله تبصره یک ماده 47 و موارد قانونی دیگر می‌تواند دامدار را به‌عنوان دامدار متخلف شناسایی و پرونده تخلف به نام وی تشکیل و به مراجع قضایی معرفی کند.

مردانی تصریح کرد: دامدار متخلف به مراجع قضایی معرفی و بر اساس رأی صادر شده با دامدار خاطر برخورد خواهد شد.

وی به دامداران و عشایر توصیه کرد: حتماً فصل چرا را رعایت کرده و موجبات ابطال پروانه چرای خود را فراهم نکنند کما اینکه با رعایت فصل چرا حفاظت از مرتع و هوا نیز صورت می‌گیرد و از عرصه‌هایی که خدا در اختیار ما قرار داده است محافظت می‌شود.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۰۲:۴۸

14 Apr 2021