۰
plusresetminus
حسینعلی رضایی سرپیری، رییس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در طی ایراد سخنرانی نابخردانه یک کشاورز نما در جمع کشاورزان زحمت کش استان اصفهان و بیان کلمات سخیف و توهین به مردم استان چهارمحال و بختیاری بیانیه ای را صادر نمود.
بیانیه رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در پی سخنرانی نابخردانه  یک کشاورز نما در جمع کشاورزان استان اصفهان
به گزارش جهانبین نیوز ؛ ‌حسینعلی رضایی سرپیری، رییس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در طی ایراد سخنرانی نابخردانه  یک کشاورز نما در جمع کشاورزان زحمت کش استان اصفهان و بیان کلمات سخیف و توهین به مردم استان چهارمحال و بختیاری بیانیه ای را صادر نمود.

در طی ایراد سخنرانی نابخردانه  یک کشاورز نما در جمع کشاورزان زحمت کش اصفهان و بیان کلمات سخیف و توهین به مردم استان چهارمحال و بختیاری موجی از انزجار و تنفر از مافیای آب و قلدران بی درک در جامعه ایجاد نمود. بی شک دست هایی در کار است که با برنامه ریزی و اعمال تحریک آمیز در در این شرایط دشوار و حساس کنونی با تحریک مردم موجب ایجاد اختلافات و در گیری بین استان ها و مردم گردد. مردم استان های چهارمحال و بختیاری پیوندی دیرینه داشته و قرنهاست که در سختی و دشواری‌ها در کنار یکدیگر بوده و در شرایط کنونی نیز نیاز به همدلی و انسجام و درک واقعیات موجود جهت پرهیز از ایجاد درگیری می باشد. بیان واقعیت ها و شفاف سازی در خصوص مشکلات می تواند موجب همدلی و مودت در راستای غلبه بر مشکلات باشد

که ذیلا به پاره ای از واقعیت ها اشاره می گردد:
1-    استان چهارمحال و بختیاری که روزی گفته می شد پایتخت آب ایران است و 10 درصد آب کشور را دارد، بواسطه سیطره یک دهه خشکسالی و پیش بینی و تداوم آن برای دهه های آینده ،امروز جزو استانهایی است که خود با مشکلات کم آبی شدید در همه بخشهای شرب، صنعت و کشاورزی مواجه است ولی این امر از چشم مسئولین دور مانده و مشاهده می شود همچنان مثل گذشته،برخی استانها چشم به منابع آب محدود آن گشوده اند و به دنبال انتقال آب آنهم بصورت غیرکارشناسی و بعضاً غیر قانونی هستند . از جمله طرح های انتقال آبی  که تا کنون اجرا شده تونل های کوهرنگ یک، دو و سه ، گلاب یک و دو و اکنون  بهشت آباد است  که اجرای آن بخش زیادی از ستره چهارمحال و بختیاری را غیر قابل سکونت خواهد کرد.

2-    با توجه به کمبود آب در کشور و در منطقه مدیریت در مصرف آب صورتی اجتناب ناپذیر می باشد. طی دو سال زراعی گذشته حدود 3500 میلیون متر مکعب آب وارد سد زاینده رود گردید که با احتساب آب میان حوضه ای  در زیر دست این مقدار حدود 4000 میلیون متر مکعب بوده است. در صورت مدیریت مصرف و رعایت تابلوی منابع و مصارف ابلاغی از سوی وزارت نیرو می بایست در حال حاضر حدود 1200 میلیون متر مکعب آب در سد وجود می داشت که الان این میزان آب حدود 300 میلیون متر مکعب است، بعبارت دیگر طی دو سال زراعی گذشته بیش از 900 میلیون متر مکعب آب به منظور ایجاد کمبود مصنوعی و بحران سازی از سد مازاد بر برنامه رها سازی گردید که مستندات آن موجود می باشد. بی شک افراد مغرض , نا کار آمد در این زمینه مقصر بوده و دستگاه های نظارتی و امنیتی با این مجرمین که زمینه ساز ایجاد تنش و نا امنی می باشند می بایست برخورد نمایند.

3-    در دهه های اخیر سیاست وزارت نیرو به دلایل قابل تامل بر انجام اقدامات سازه ای و احداث سدها و تونل های ویرانگر بوده که نتیجه آن ولنگاری مصرف و افزایش تخلفات در کشور و بویژه در حوضه زاینده رود بوده است وجود بیش از 17000 حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان که عمدتاً در حوضه تالاب گاوخونی است شاهدی بر این مدعا است. این تعداد چاه غیر مجاز در استان اصفهان بیش از 350 میلیون متر مکعب آب از ذخایر ارزشمند آب زیرزمینی این استان برداشت می نمایند که تأثیر بسزایی در وضعیت کنونی دارند. مطابق بند 3 مصوبات جلسه دهم شورای عالی آب می بایست این تعداد چاه غیر مجاز پر و مسدود می گردیدند که متأسفانه شواهد حکایت از افزایش این تعداد چاه دارد.

4-    بر اساس بند 4 مصوبات جلسه  شورای عالی آب وزارت جهاد کشاورزی می بایست اراضی کشاورزی در حوضه زاینده رود را به منظور کاهش مصرف به سیستم های نوین آبیاری تجهیز می نمود که متاسفانه در حال حاضر در حوضه فوق بیش از 85 درصد اراضی در استان اصفهان که عمدتاً در شرق این استان که دارای تبخیر بسیار بالا می باشد به شیوه سنتی کشت می شوند. اگر هزینه های اجرای یک طرح انتقال آب را در این راستا استفاده می کردند بیش از 500 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می گردید که تحول بزرگی در رفع مشکلات کم آبی حوضه ایجاد می گردید.

5-     مردم شریف اصفهان یقیناً با نام رودخانه های شور دهاقان، سمندگان، پلاسجان، دست کن، ایزد خواست، جرم افشار و... آشنا هستند، سوال اینجاست که چرا لااقل در سال های پر بارش آبی از این  رودخانه ها به زاینده رود و تالاب گاو خونی نمی رسد. پاسخ؛ احداث و اجرای هزاران بند و طرح آبخیز داری است که خوراک هزاران حلقه چاه مجاز و غیر مجاز را تامین نموده اما گاو خونی را از حقابه طبیعی خود محروم کرده است.

6-     در شرایط کنونی بیش از 90 درصد آب زاینده رود از استان چهارمحال و بختیاری تأمین می گردد که اقلاً 50 درصد آن آب‌های انتقالی از حوضه کارون می باشد. یقیناً استان مبدأ دارای حقابه و سهم از این میزان می باشد که تا کنون قطره ای مازاد بر سهم خود برداشت ننموده است و عملاً برداشت غیر مجازی ندارد، دادن آدرس اشتباه مسئولین استان اصفهان و انداختن تقصیر کم آبی به گردن مردم سخاوتمند استان چهارمحال و بختیاری عملاً کوششی در راستای پوشاندن ضعف مدیریت آب در استان اصفهان است. نگاه به آمارهای وزارت نیرو و مشاورین آن بیانگر وجود تخلفات عدیده در حوضه و بویژه در زیر دست استان چها محال و بختیاری و در شاخه پلاسجان می باشد به گونه ای که حدود 60 درصد از این انتقالی چشمه لنگان به سد زاینده رود نمی رسد.

7-    عنوان نمودن پر آبی استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استان پر آب در راستای غرت منابع آبی آن دروغی آشکار می باشد. در حال حاضر تمامی دشت های این استان ممنوعه بحرانی و ممنوعه می باشند. امکان تأمین آب حتی یک طرح کوچک همانند گلخانه در هیچ کجای این استان وجود ندارد و روز به روز بر تعداد چاه ها و قنوات و چشمه های خشک شده این استان افزوده می گردد. بیش از نیمی از مردم این استان مشکل کمی و کیفی در تأمین آب شرب خود دارند. این استان در رأس هرم بیکاری کشور است  و.... عمده این مشکلات ناشی از عدم تأمین آب برای طرح های اشتغال زا است. صنایع نیم بند این استان با کمبود شدید آب روبرو می باشند. در آینده نزدیک با بحرانی تر شدن شرایط شاید بسیاری از مردم این استان مجبور به کوچ اجباری از سرزمین خود گردند. در چنین شرایطی اصرار بر اجرای طرح های ویرانگری همچون طرح های اجرا شده تونل های کوهرنگ یک، دو و سه ، گلاب یک و دو و طرح های در دستور کاری مانند ونک و خرسان لردگان و تونل بهشت آباد ظلمی آشکار و خیانتی ملی است که یقیناً چون حق حیات را از مردمان چهارمحال و بختیاری و نسل های آتی آن سلب می نماید، این مردم تحت هیچ شرایطی اجازه اجرای این طرح ویرانگر را نخواهند داد.

8-     از مردم استان اصفهان می خواهیم که از مسئولان خود بپرسند که چرا با توسعه افسار گسیخته صنعت و شهرک های صنعتی و مسکونی و... اصفهان باستانی در محاصره غول های بتنی و دود و غبار و انواع آلودگی گرفتار نموده اند. این شهر زیبا شایسته این همه بی خردی و جفا نبود. در این شرایط کم آبی توسعه روز افزون صنعت و کشاورزی و شهرک هایی همچون مسکن مهر فولاد شهر برای چیست؟ این نه اینکه عرصه را برای زندگی مردم شریف اصفهان و اطراف تنگ تر نموده اند. شیوع بالای بیماری‌های صعب العلاج همچون ام اس برای چیست؟چه کسی مقصر آلودگی بیش از حد منابع آبی اصفهان است؟ چرا در سال های اخیر که بارندگی مطلوبی داشتیم باز هم آبی به تالاب گاوخونی نرسید؟
مردم شریف اصفهان بدانند که در چند دهه اخیر بیش از 150000 هکتار اراضی عمدتاً کویری توسعه کشت داده شده است، آنهم با روش آبیاری سنتی، و پر واضح است که اگر چندین تونل دیگر هم حفر شود باز هم زاینده رود کوتاه تر و کوتاه‌تر خواهد گردید.

9-    مردم شریف اصفهان قراربود که تونل سوم کوهرنگ را در مدت حدود 6 سال حفر و به بهره برداری برسانند، اکنون نزدیک 30 سال از زمان حفر این تونل می گذرد و میزان آب انتقالی از آنرا از 250 میلیون به 120 میلیون متر مکعب کاهش داده اند، چرا چون آبی برای انتقال وجود ندارد. این تونل چشمه های متعددی را در منطقه خشکاند که مردم محروم منطقه دارای حقابه از آن بوده اند. وجود حدود1000 الی 3000 لیتر آب از خروجی این تونل بیانگر خشک شدن حقابه های مردم مظلوم منطقه است. مسائل شرعی و تضییع حقوق این مردم مظلوم و قضاوت آن با روحانیون معظم استان اصفهان که معمولاً با دادن اطلاعات غلط به این عزیزان شاهد بیان مسائل غیر واقعی از سوی برخی از این بزرگواران می باشیم .

10-     تونل 23 کیلومتری سوم کوهرنگ حدود 30 سال طول کشیده است. یقیناً تونل 67 کیلومتری بهشت آباد اقلاً 50 سال طول خواهد کشید و استان زیبای چهارمحال و بختیاری را نابود خواهد کرد. حفر این تونل خیانتی آشکار و هدر دادن سرمایه های ملی است که اگر آبی برای مردم عزیز اصفهان نداشته باشد (مگر آب چشمه ها  و چاه ها و قنواتی که خشک خواهد کرد) اما برای مجریان و ناظرین و... سال ها نان و برای مردم مظلوم منطقه فقر و فلاکت و نابودی را در پی خواهد داشت. پس مردم عزیز اصفهان نه شما راضی با اجرای این طرح ویرانگر باشید و نه توقع داشته باشید که مردم چهارمحال و بختیاری اجازه اجرای آنرا بدهند. مردمان چهارمحال و بختیاری تحت هیچ شرایطی اجازه ویرانی نگین زاگرس را نخواهند داد.

    کلام آخر، شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ضمن تشکر از پیگیری کلیه مسئولین استانی از جمله استاندار و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی ، آماده برگزاری جلسه مناظره میان نمایندگان، کارشناسان و فعالین زیست محیطی دو استان، در شهرکرد و سپس آماده حضور در جلسات مناظره در اصفهان می باشد و همچنین آمادگی دارد که در یک بازدید یک روزه از استان چهارمحال و بختیاری و منطقه بیرگان کوهرنگ و دشت های فرونشست این استان و مردمان تشنه لب سفید دشت، بروجن، سردشت، مرغملک ، یان چشمه  و..... و شهرک های صنعتی خشک و اراضی کشاورزی دارای سیستم آبیاری نوین خشک شده و....  مشکلات این استان را به تعدادی از فعالین و مردم عزیز اصفهان نشان دهد. بی شک مشکلات کنونی با هیاهو سازی و یکجانبه گرایی و لابی گری و... حل نخواهد شد .

حسینعلی رضایی سرپیری
رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۴:۵۱:۰۲

12 Apr 2021