۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۴۷۱۲۱
در چهارمحال و بختیاری؛

ظرفیت تخت های بیماران کرونایی در حال تکمیل است/افزایش ابتلا در کودکان زیر 5 سال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حال حاضر 500 تخت برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در چهارمحال و بختیاری داریم که 300 عدد از آن‌ها پُر شده است.
ظرفیت تخت های بیماران کرونایی در حال تکمیل است/افزایش ابتلا در کودکان زیر 5 سال
به گزارش جهانبین نیوز; مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد امروز در ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه کشور و استان وارد یک شرایط بحرانی به لحاظ ابتلا به کووید_۱۹ شده است، اظهار کرد: تعداد کل نمونه‌گیری‌ها در طی شیوع بیماری کرونا، در چهارمحال و بختیاری، ۸۴ هزار و ۳۰ مورد بوده است که ۲۸ هزار و ۷۲۲ مورد از آن‌ها قطعا مبتلا به بیماری کرونا بودند و با اضافه شدن ۴ مورد دیگر فوتی ناشی از کرونا جمعاً ۸۲۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در موج چهارم بیماری کرونا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر جان خود را از دست بدهند، گفت: اگر مجموعه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا تصمیمات مناسبی اتخاذ کند این رقم فوتی‌های می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

شیرانی در خصوص سنین مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری، افزود: میزان ابتلا در رنج سنی زیر ۵ سال  0/۸۷ درصد، بین ۵ تا ۱۵ سال ۲/۱۳ درصد، بین ۱۶ تا ۴۵ سال ۵۴/۹۲ درصد، بین ۴۶ تا ۶۰ سال ۲۲/۴۷ درصد و در رنج سنی ۶۰ سال به بالا ۱۹/۶۱ درصد گزارش شده است، متأسفانه زیر ۵ سال که همیشه بسیار پایین بود در حال نزدیک شدن به یک درصد است که آمار خطرناکی است، لازم به ذکر است که گرفتاری نوجوانان هم بسیار زیاد شده است.

وی با بیان اینکه برخی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری زرد هستند که به‌هیچ‌وجه رنگ پایداری نیست و ممکن است هر لحظه رنگ آن‌ها تغییر کند، ادامه داد: برای مثال در شهرستان اردل رنگ زرد است که از یک هفته پیش روند صعودی بیماری در آن آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: طی دو تا سه هفته در شهرستان بروجن نزدیک به 8 برابر روند بیماری صعودی بود که این رقم در میزان بستری‌ها و مرگ و میرها در هفته‌های آینده تأثیر بسیاری دارد، در شهرستان سامان همچنان سیر صعودی ادامه دارد و تنها در هفته گذشته 166 نفر به دلیل بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند.

شیرانی خاطرنشان کرد: در شهرستان شهرکرد 751 مورد مراجعه کننده ثبت شد که رقم بی‌سابقه‌ای از ابتدای شیوع بیماری کرونا است.

وی با تأکید بر اینکه در کل چهارمحال و بختیاری تا پایان پیک پاییز یک هزار و 191 مورد مثبت ثبت شد اما در طی روزهای اخیر تنها در یک هفته 2 هزار و 14 مورد سرپایی مثبت در شناسایی شدند، اضافه کرد: در حال حاضر 500 تخت برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در استان داریم که 300 عدد از آن‌ها پُر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری به لحاظ نرخ بروز بیماری، رتبه چهارم کشور را دارا است، یادآور شد: روزانه یک هزار و 200 آزمایش PCR در استان در حال انجام است، و نکته نگران‌کننده دیگر اینکه بسیاری از آن‌ها مثبت می‌شود، از هر یک هزار تست نزدیک به 40 درصد آن مثبت می‌شود.

شیرانی اظهار کرد: موج‌های بیماری‌های عفونی و ویروسی سینوسی هستند، انتظار داشتیم در اسفندماه شیب بیماری ملایم باشد اما سه عامل باعث شد این اتفاق رخ ندهد، یکی از آن‌ها ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی بود که قدرت سرایت بالایی دارد و سنین پایین را بشدت گرفتار می‌کند.

وی گفت: دو عامل دیگر دخیل در افزایش سیر بیماران کرونایی ازدحام‌های قبل از عید برای خرید و مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: بار بیماری در چهارمحال و بختیاری بسیار زیاد است، روزانه حدود 500 بیمار سرپایی مثبت آمار بی‌سابقه‌ای است، هیچ شکی وجود ندارد که میزان قابل توجهی تلفات خواهیم داشت و آمار مرگ و میر در استان حتی دورقمی شود.

در ادامه این جلسه سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: خیز چهارم کرونا از 25 اسفندماه سال گذشته آغاز شد و اکنون روزانه بین 800 تا 1200 بیمار در استان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های استان درمان سرپایی استراتژی اصلی است که دنبال می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در خصوص واکسیناسیون نیز عنوان کرد: سه نوع واکسن به گروه‌های هدف شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان مراکز اقامتی، پرسنل آرامستان‌ها و... در این استان تزریق شد ، تا پایان فروردین‌ماه واکسیناسیون کادر درمانی باید انجام شود.

جزایری تأکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم که در آذرماه 85 درصد بود در فروردین‌ماه به 58 درصد رسیده است.

همچنین فریدون رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز اظهار کرد: با طغیان جدی بیماری کرونا مواجه هستیم، تا آخر فروردین‌ماه آمار بشدت بالا می‌رود و وضعیت کاملاً بحرانی است.

وی افزود: مشکل چهارمحال و بختیاری در خصوص تخت‌های بیمارستانی پراکندگی آن‌ها است، در حال حاضر ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص بیماران کرونا در استان بشدت محدود است که پیش‌بینی می‌شود طی هفته آینده همان تعداد تخت باقی‌مانده نیز پُر شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: پیک چهارم بیماری کرونا در خوش‌بینانه‌ترین حالت 4 هفته و در بدبینانه‌ترین وضعیت 8 هفته به طول خواهد انجامید.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۴۶:۵۰

6 Apr 2021