۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۷۰۹۵
کشاورزان نگران کم آبی نباشند؛

مصرف آب را با روش های نوین مدیریت کنید

توسعه طرح‌های آبیاری نوین در زمین‌های زراعی و باغی عامل موثری برای صرفه جویی و کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و تولید بیشتر محصولات شده است.
مصرف آب را با روش های نوین مدیریت کنید
به گزارش جهانبین نیوز؛  آبیاری در واقع به این صورت است که بخشی از آب بر روی زمین ریخته می‌شود و در خاک نفوذ می‌کند تا گیاهان و سایر محصولات کشاورزی رشد کنند.

باید گفت ایران از جمله کشورهایی است که نسبت به سایر کشورهای دیگر از ذخایر بسیار زیادی بهره‌مند است. اما متاسفانه در زمینه آب دچار مشکل است، به طوری که بسیاری از کشاورزان با این معضل مواجه هستند.

دلیل اصلی آن این است که یک کشور با شرایط اقلیمی خشک و کم باران است که بارندگی در آن بسیار کم می‎باشد اما خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده می‌توان با استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار تا حدود بسیار زیادی در مصرف آب صرفه‎جویی نمود و در ضمن بتوان سطح زیر کشت را نیز افزایش داد.
چهارمحال و بختیاری قبل از خشکسالی های اخیر 10 درصد از آب کشور را تامین کرده است، اما در حال حاضر خود این استان با مشکلات کم آبی مواجه است و همین امر کشاورزان را با چالش جدی روبه رو کرده است.

 
"آب" مهمترين و اساسی ترين عامل در بخش كشاورزی است

وزارت جهاد کشاورزی با توسعه سامانه های نوین آبیاری، اجرای روش های به‌ زراعی و به‌ نژادی، تغییر الگوی کشت، یکپارچه سازی و تسطیح اراضی، توسعه کشت های گلخانه ای و اولویت دهی به گیاهان پاییزه و محصولات زودرس، بستر لازم برای تولید بیشتر و افزایش بهره وری آب کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور را فراهم کرده است.

لازم است مساله ارزش گذاری به آب و حفاظت از آن هرچه بیشتر مورد توجه همگانی قرار گیرد تا از هدر رفت این سرمایه ملی جلوگیری به عمل آید.

وزارت جهاد کشاورزی نیز ضمن اتخاذ و اعمال سیاست های ذکر شده، آموزش و ترویج همگان خصوصا بهره برداران گرامی را در راستای استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار خود دارد تا علاوه بر حفظ منابع خدادادی، کشاورزی شکوفاتری داشته باشیم.



تجهیز 2.1 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون، دو میلیون و 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور معادل 25 درصد اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در سطح 53 هزار و 953 هکتار اجرا و به بهره برداری رسیده و در سطح 131 هزار و 99 هکتار در حال اجراست.

وی افزود: مجموع سطح اجرا شده و در حال اجرا در سال جاری، 180 هزار و 52 هکتار در قالب 9251 پروژه بوده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ از ابتدای اجرای طرح  توسعه سامانه های نوین آبیاری تاکنون، دو میلیون و 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی معادل 25 درصد اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.
اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان سامان/ آبیاری تحت فشار راهی برای عبور از کشاورزی سنتی
 
150 هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان سامان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شود
 
یزدان احمدزاده  حضور مدیر ، کارشناسان آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان و استان گفت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای در راستای توسعه آبیاری تحت فشار در شهرستان سامان صورت گرفته است و طرح عباس آباد در سطح ۱۵۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و مابقی از محل خودیاری کشاورزان در حال اجرا است.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش ها در سالهای اخیر، اهمیت افزایش بهره وری آب و راندمان تولید، جلوگیری از رشد علفهای هرز و... اجرای سیستم های نوین آبیاری در شهرستان لازم و ضروری است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ ابتدا اغلب کشاورزان که از روش آبیاری سنتی استفاده می کردند در مقابل اجرای طرح آبیاری نوین مقاومت می کردند اما رفته رفته با کاهش منابع زیر زمینی و شدت کم بارشی به این حقیقت پی بردند که تنها راه از برون رفت از این مشکل ، استفاده از آبیاری نوین است که می تواند راندمان تولید را بالا ببرد.


 
تجهیز 300هکتار ازاراضی شهرستان اردل به سامانه های نوین آبیاری
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردل، از آغاز تجهیز 300هکتار از اراضی شهرستان اردل به سامانه های نوین آبیاری،خبرداد.

سعیدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردل گفت: تجهیز حدود 300هکتار از اراضی این شهرستان به سامانه های نوین آبیاری با اعتبار بلاعوض بالغ بر 4میلیارد تومان آغاز شده است که ازاین میزان عملیات اجرایی 50درصد آغاز گردیده است ودر مابقی طرح ها مطالعات  وطراحی انجام شده است که انشالله در روزهای آتی عملیات اجرایی دراین طرح ها نیز آغاز خواهد شد.

وی، با اشاره به اینکه ، ازاین میزان 84هکتار سامانه نوین آبیاری قطره ای با اعتبار بلاعوض 1میلیارد و400میلیون تومان و216هکتار سامانه نوین آبیاری بارانی با اعتباری بالغ بر 2میلیارد و600میلیون تومان می باشد.
 
سعیدی اظهارکرد: ازاین میزان 18هکتار در مناطق دور دست میانکوه ودیناران اجرا گردید که بعلت صعب العبور بودن امکان استفاده از دستگاه مکانیکی نبود وبا مشقت فراوان وبه کمک نیروی انسانی اجرا گردید.
 
اجرای طرح‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان چهارمحال و  دارای رتبه کشوری  است
 
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از اجرای آبیاری نوبن در ۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزری استان خبر داد و گفت: این استان در این زمینه رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی، وسعت اراضی باغی و زراعی مجهز به سیستم آبیاری نوین این استان را ۶۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان معادل ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود.

ذاکری، میانگین اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت:اجرای این طرح در دولت دوازدهم و توسعه آن، باعث افزایش ۵۷ درصدی میزان تولید محصولات باغی و زراعی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت تدبیر و امید ۸۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای اجرای طرح‌های آبیاری نوین از محل اعتبارات بلاعوض دولت و مابقی از محل آورده بهره‌برداران تامین می‌شود.

ذاکری، با اشاره به پدیده خشکسالی و کاهش بارش‌ها در این استان طی یک دهه گذشته بر لزوم توسعه سیستم آبیاری نوین در باغات و اراضی این استان تاکید کرد.

به گفته وی، در سال جاری بیش از یکهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در دست اجراست.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان  افزود: با بررسی انجام شده ۶۵ درصد از اراضی آبی این استان از سفره‌های زیرزمینی در قالب ۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین و ۳۵ درصد مابقی نیز از قنوات، چشمه‌ها و دیگر منابع آبهای سطحی آبیاری می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری  در سالجاری به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند،

عملیات اجرایی یک هزار و ۲۰۰ هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری از محل اعتبارات سال ۹۸ در سطح استان آغاز شد.

مابقی پرونده‌های آبیاری در دست تکمیل، بررسی و در مرحله ارسال به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی هستند.

صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان مصرف آب، افزایش بهره وری فیزیکی و اقتصادی، تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و رعایت الگوی کشت از اهداف اجرای طرح‌های سامانه‌های نوین در استان چهارمحال و بختیاری  است.

انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۲۵:۰۰

5 Apr 2021