۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۷۰۹۳
کارشناس مسائل سياسي:

در آينده دلار از حاکميت هژمونيکي جهان خارج خواهد شد

کارشناس مسائل سياسي گفت: با خروج دلار از چرخه تعامل سه کشور که يک‌چهارم جمعيت جهان را تشکيل مي‌دهند، در دهه آينده دلار از حاکميت هژمونيکي جهان خارج خواهد شد.
در آينده دلار از حاکميت هژمونيکي جهان خارج خواهد شد
به گزارش جهانبین نیوز؛ سجاد شهراني کارشناس مسائل سیاسی درخصوص نگراني آمريکا و انگليس از توافق راهبردي ۲۵ ساله ايران و چين در يادداشتي نوشت: سند راهبردي همکاري ايران و چين به دليل حساسيت‌هايي که آمريکا و غرب نسبت به شکل‌گيري يک بلوک اقتصادي قدرتمند، دارند با فضاسازي و جريان‌سازي‌هاي گسترده‌اي از سوي رسانه‌هاي صهيونيسم آمريکايي مواجه شده است.

اين سند نتيجه رايزني هوشمندانه کارشناسان برجسته اقتصادي ايران و چين و بر اساس منافع مشترک دو کشور با حفظ الگوهاي ملي و ارزش‌هاي ديني ملت ايران تهيه‌شده و هيچ‌گونه ابهامي در پيش‌نويس سند وجود ندارد.

ازآنجاکه روابط ايران با چين جدي است و بستر همکاري‌هاي اقتصادي و راهبردي ميان دو کشور را در قالب سند ۲۵ ساله تشکيل مي‌دهد، طبيعي است که کشورهاي غربي نگران چنين روابطي باشند. اصولاً سياست آنگلوساکسون، آمريکايي‌ها و انگليسي‌ها تمرکز بر فشار بر ايران با هدف دورنگه ‌داشتن اين کشور از چين و روسيه است.

سرمايه‌گذاري 600 ميليارد دلاري چين در ايران طي 25 سال آينده مي‌تواند به ارتقاء سطح درآمدهاي ملي دو کشور کمک کند، ضمن اينکه برنامه‌ريزي چين در دهه آينده اين است که اين کشور به قدرت نخست اقتصادي جهان تبديل شود. تجربه چين در حفاري‌هاي نفتي و فناوري بالاي اين کشور در حوزه‌هاي صنايع بالادستي و آمادگي ايران براي تبديل‌شدن به بزرگ‌ترين قطب صنعتي و کشاورزي منطقه و جهان آينده روشني را براي ملت ايران نويد مي‌دهد.


موضوع ديگر تعامل ايران و چين با ارزهاي محلي است که اين اتفاق مي‌تواند حاکميت دلار را از چرخه اقتصادي دو کشور خارج کند. با توجه به اينکه در آينده روسيه نيز به‌عنوان شريک تجاري راهبردي ايران و چين به بلوک اقتصادي دو کشور خواهد پيوست. لذا پيش‌بيني مي‌شود با خروج دلار از چرخه تعامل سه کشور که يک‌چهارم جمعيت جهان را تشکيل مي‌دهند، در دهه آينده دلار از حاکميت هژمونيکي جهان خارج خواهد شد.

از مزاياي ديگر اين‌گونه تعامل اقتصادي، شکستن حلقه تنگ محاصره اقتصادي ايران، چين و روسيه است که آمريکا سال‌ها است به‌عنوان اهرم فشار عليه تهران، پکن و مسکو مورد استفاده قرار مي‌دهد. هر سه کشور در طول يک دهه گذشته به‌ويژه از سال 2016 که دونالد ترامپ وارد کاخ سفيد شده با يک سري تحريم‌هاي ظالمانه مواجه شده‌اند که اين تحريم‌ها به نزديکي سه کشور براي تشکيل يک جبهه قدرتمند اقتصادي منجر شده است.

در تجزيه‌وتحليل چرايي اين تحريم‌ها مي‌توان نتيجه‌گيري کرد که آمريکا تلاش دارد تا از رهگذر فشار اقتصادي به ايران، چين و روسيه قصد دارد تا اقتصاد سه کشور را دچار ايستايي کند. از اين‌رو و به دليل اهميت سند راهبردي ايران و چين رسانه‌هاي صهيونيستي، غربي و آمريکايي يک سلسله جريان ساري‌هايي را عليه دو کشور آغاز کرده‌اند تا زمينه لازم را براي جلوگيري از عملياتي شدن سند فراهم کنند. محور ورودي رسانه‌هاي غربي که به صورتي هماهنگ عمل مي‌کنند، شايعه‌سازي در راستاي برانگيختن حس ناسيوناليستي ايرانيان است.

انتهاي پيام۱۰۲۶ج/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۵۱:۵۳

5 Apr 2021