۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۴۷۰۹۱

تالاب ها؛ فیلترهایی برای آلودگی های طبیعی

تالاب به تجدید ذخیره آب‌های زیرزمینی کمــک می‌کند و مانند فیلترهایــی برای آلودگی‌های طبیعــی کاربرد دارند.
تالاب ها؛ فیلترهایی برای آلودگی های طبیعی
به گزارش جهانبین نیوز؛ تالاب‌ها از جمله مولدترین محیط‌های جهان‌ و گهواره‌های تنوع زیستی دنیا هستند که با فراهم ساختن آب و قابلیت زادآوری اولیه، نقش مهمی در بقای گونه‌های بی‌شماری از گیاهان و جانوران وابسته به خود ایفا می‌کنند.

تالاب به تجدید ذخیره آب‌های زیرزمینی کمــک می‌کند و مانند فیلترهایــی برای آلودگی‌های طبیعــی کاربرد دارند. 

با وجود تمام فوایدی که تالاب‌ها دارند، برخی از آن‌ها در سطح جهان به مرور به سمت نابودی کشیده می‌شوند که دلیل عمده آن، آگاه نبودن و نداشتن شناخت درست از تالاب‌هاست.

تالاب ها مراکز مطمئني در حفظ جوامع و تنوع زيستي و فرهنگي به شمار مي روند

در برخي از جوامع روابط پيچيده فرهنگي و اجتماعي، بين مردم و تالاب ها برقرار است لذا توجه به نقش مردم در برنامه هاي مديريتي و بالطبع حفاظتي تالاب ها، بخصوص در مناطق ساحلي از اهميت خاصي برخوردار است.

در واقع تالاب ها مراکز مطمئني در حفظ جوامع و تنوع زيستي و فرهنگي به شمار مي روند، در بيشتر مناطق نيز مردم از تالاب ها به عنوان مراکز تفريحي استفاده مي کنند.

در کشورهاي توسعه يافته، دولت ها با فراهم نمودن امکانات آموزشي، پژوهشي و تفريحي براي استفاده مردم زمينه هاي لازم در جهت حفاظت از تالاب ها را فراهم مي نمايد.

در کشور ما نيز ضروري است که با آشنا کردن اقشار مختلف مردم اعم از دانش آموزان، دانشجويان و عامه مردم با کالاها و خدمات بالفعل و بالقوه تالاب ها، فرهنگ مشارکت در حفاظت از اين پهنه ها ارتقا يابد. توجه به نيازها و خواسته هاي مردم در توسعه، حفاظت و برنامه ريزي براي تالاب ها، از ملزومات مشارکت مردم در برنامه هاي مديريت و حفظ اين عرصه ها به شمار مي رود.



تالاب های چهارمحال و بختیاری در ارتفاع بیش از دو هزار متر قرار گرفته اند

استان چهارمحال و بختیاری دارای شش تالاب مهم است که این تالاب‌ها نقش حیاتی برای بسیاری از جانوران و پرندگان دارد.

 ویژگی بارز و مهم این تالاب‌ها نسبت به سایر تالاب‌های ایران قرار گرفتن آن‌ها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.

وجود آب‌بندها، باتلاق‌ها و تالاب‌های طبیعی در این منطقه سبب شده است تا هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه‌ها به‌طور دایم و موقت زندگی کنند.

واقع شدن تالاب‌های چهارگانه چغاخور، گندمان، علی آباد و سولقان  و دو تالاب چال تر و چال خشک در گستره چهارمحال و بختیاری شرایطی ویژه و منحصر به فردی را برای این قطعه از طبیعت کشور به لحاظ ارزش‌های زیست محیطی و ظرفیت‌های اکوتوریسمی به ارمغان آورده است.

تالاب‌های  که به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن، در امتداد کوه کلار به طرف غرب منطقه گسترده شده و با ایجاد یک مجموعه بزرگ زیستی، زیستگاه‌های کم همتای پرندگان مهاجر و ماهیان منحصر به فرد است.

این مجموعه تالابی بزرگ و ارزشمند، چهارمحال و بختیاری را به یکی از شاه راه‌های عبور پرندگان مهاجر و آبزی از کشورهای اروپایی و روسیه و استان‌های شمالی کشورمان به سمت کشورهای حوضه خلیج فارس تبدیل کرده است.



مشارکت مردم در حفظ تالاب ها تاثیر بسزایی دارد

شهرام احمدی مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امروزه ارزش اکوسیستم‌های تالابی برکسی پوشیده نیست.

وی تصریح کرد: تالاب‌ها در کنترل سیلاب‌ها، پالایش و افزایش کیفیت آب، تثبیت جریان آب نهرها و رودخانه‌ها موثر بوده و زیستگاه مناسبی برای آبزیان و حیات وحش به وجود می‌آورند.

احمدی با برشمردن تعامل‌های ایجاد شده بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و مردم محلی، همچنین مقایسه وضعیت سابق و کنونی تالاب‌های استان، تصریح‌کرد: مشارکت مردم در برنامه‎های حفاظتی و احیای این تالاب می‎تواند به عنوان الگویی مناسب برای احیای تالاب‎ها مطرح شود.

به گزارش جهانبینم نیوز؛ 2فوریه برابر با 4 بهمن‌ماه، روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است. 50 سال پیش در چنین روزی، در شهر رامسر ایران، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به «معاهده رامسر» مشهور شد.

در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۳۱:۴۵

5 Apr 2021