۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۴۷۰۸۰
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی:

این بیماری را جدی بگیرید/ پیوند، در انتظار بیماران با عارضه کبد چرب

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی گفت: یکی از بیماری‌هایی مهمی که در سال‌های آینده جای خود را به علل دیگر پیوندهای کبد می‌دهد عارضه کبد چرب است.
این بیماری را جدی بگیرید/ پیوند، در انتظار بیماران با عارضه کبد چرب
احسان زارع فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: رفلکس معده بیماری مزمنی است که معمولاً با دارو درمان کامل نمی‌شود بلکه تنها از این طریق کنترل می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که  فرد دارو مصرف و رعایت رژیم غذایی را می‌کند علائمی از بیماری رفلکس معده ندارد بنابراین لازم است در دوره‌های طولانی‌مدت دارو مصرف شود.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با اشاره به اینکه رژیم و عادات غذایی در درمان بیماری رفلکس معده بسیار مهم است، گفت: عدم مصرف چایی، قهوه، نوشابه و نسکافه، عدم دراز کشیدن بعد از صرف غذا، عدم مصرف غذاهای با ادویه زیاد مثل غذاهای تند، عدم مصرف فست فودها و غذاهای کنسروی ازجمله مواردی هستند که در اصلاح عادات غذایی باید موردتوجه قرار گیرند.
 
زارع ادامه داد: اگر علائم رفلکس معده طولانی‌مدت بود و بیشتر از سه تا پنج سال به طول انجامید حتماً نیاز به بررسی دارد.
 
وی با بیان اینکه نفخ معده ناشی از بیماری به نام IBS یا سندروم روده تحریک‌پذیر است، عنوان کرد: در برخی موارد سوءهاضمه عملکردی و استفاده از برخی مواد غذایی باعث نفخ معده می‌شود و اگر این علائم ادامه‌دار باشند به لحاظ پزشکی باید بررسی شوند.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی خاطرنشان کرد: نفخ باعث درد شکم شده که به دلیل سندروم روده تحریک‌پذیر ایجاد می‌شود.
 
زارع با تأکید بر اینکه برای التهاب معده یا همان گاستریت، رژیم غذایی توصیه می‌شود که باعث تحریک مخاط معده نشود، اضافه کرد: ترشیجات، فلفل، فست فود، نوشابه‌های گازدار، قهوه و نوشیدنی‌های داغ ممکن است تحریک‌کننده باشند، در مراحل ابتدایی التهاب معده ممکن است هضم یک سری مواد غذایی مانند سبزیجات خام سخت باشد و فرد احساس ناراحتی کند، لذا توصیه می‌شود این افراد به مدت چند هفته از مصرف این مواد پرهیز کنند، بعد از آن نیز افراد می‌توانند از میوه و سبزیجات استفاده کنند اما فست فودها و ادویه‌های تند به‌هیچ‌وجه نباید مصرف شود.
 
وی در خصوص برداشتن کیسه صفرا یادآور شد: این کار ممکن است به‌صورت مختصر علائم گوارشی همچون نفخ معده داشته باشد، این عارضه به آن دلیل رخ می‌دهد که جایی برای ذخیره صفرا وجود ندارد و ترشح صفرا مدام به داخل دستگاه گوارش صورت می‌گیرد، بنابراین فرد دچار رفلکس صفرا به معده و حتی  معده به مری می‌شود.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی تصریح کرد: یکی از بیماری‌هایی مهمی که در سال‌های آینده جای خود را به علل دیگر پیوندهای کبد می‌دهد عارضه کبد چرب است، اولین و مهم‌ترین درمان کبد چرب کاهش وزن، پیاده‌روی و عدم مصرف الکل، اگر وزن بسته به شاخص توده بدنی بین 5 تا 10 کیلوگرم کم شود، فعالیت ورزشی هوازی سه بار در هفته، هر بار یک تا یک و نیم ساعت انجام شود، کمک‌کننده خواهد بود اما برای درمان گرید 3 بیماری کبد چرب داروهای دیگری تجویز می‌شود.
 
زارع بیان کرد: یکی از مواردی که حتی نمی‌توان آن را بیماری به شمار آورد و در اثر نقص ژنتیکی-ارثی اتفاق می‌افتد، بیماری ژیلبرت است، این بیماری مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، بدن مبتلایان به این بیماری تنها در مواقع گرسنگی، استرس، روزه‌داری و عفونت‌ها مختصری زرد می‌شود و سپس مجدداً به حالت اول بازمی‌گردد.
 
وی با اشاره به اینکه در دو عارضه یبوست و نفخ ابتدا باید علت مشخص شود تا بعد بتوان آن را درمان کرد، گفت: برخی‌ها به‌صورت ارثی دچار تنبلی روده هستند و روده‌های آنان ضعیف کار می‌کنند، بعضی‌ها رژیم غذایی مناسبی ندارند و عده‌ای دچار کم‌کاری تیروئید و کمبود کلسیم هستند.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی افزود: برخی یبوست‌های مقاوم به درمان وجود دارد که در بررسی‌هایی که انجام می‌شود، ممکن است حتی نیاز به عمل جراحی داشته باشند اما سعی می‌شود عمل جراحی به‌عنوان آخرین گزینه پیشنهاد شود، تا زمانی که همه روش‌های دارویی امتحان نشود معمولاً گزینه جراحی مطرح نمی‌شود.

زارع ادامه داد: یکی از علل سرفه‌های تکی و مزمن که با غذا خوردن ارتباط دارد رفلکس معده است، در این موارد باید رعایت رژیم غذایی مدنظر قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه بارداری باعث یبوست می‌شود لذا مصرف آب در این دوران باید افزایش پیدا کند، عنوان کرد: همچنین آب‌میوه‌های طبیعی و غیر شیرین نیز می‌تواند به رفع یبوست در دوران بارداری کمک کند، مصرف بسیار سبزیجات و میوه‌جات در این دوران نیز می‌تواند در رفع این عارضه کمک‌کننده باشد.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی خاطرنشان کرد: منعی برای تزریق واکسن ویروس کشته شده کرونا به افراد پیوند کبد وجود ندارد.
 
زارع با بیان اینکه مشکل کم‌خونی و کمبود آهن در افراد مسن بسیار مسئله مهم و جدی است، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین علل آن بیماری‌های دستگاه گوارش در این افراد است.
 
وی بیان کرد: سکسکه علل متفاوتی دارد که ازجمله آن می‌توان به اضطراب، استرس، مشکلات اعصاب و روان، مشکلات گوارشی همچون رفلکس، بعضی مشکلات مری، مشکلات قلبی و تنفسی اشاره کرد، سکسکه اکثراً مربوط به مشکلات گوارشی بوده و با درمان‌های ساده قابل رفع است.
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۲۵:۲۷

4 Apr 2021