۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۷۰۶۸
در گفت‌وگو با جهانبین نیوز مطرح شد

رابطه منطقی و دوسویه بین منابع آبی برقرار نیست/ برداشت آب زیاد، ورود آب کم

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر رابطه منطقی و دوسویه بین منابع آبی برقرار نیست و علم آبخوان‌داری کمک می‌کند این تعادل برقرار شود.
رابطه منطقی و دوسویه بین منابع آبی برقرار نیست/ برداشت آب زیاد، ورود آب کم
فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آبخوان‌داری یک روش نوین مدیریت پایدار منابع آب است.

وی افزود: با این روش آب‌هایی که از بالادست می‌آیند و به مخروط افکنه‌ها و رسوبات دانه‌درشت در پایین‌دست می‌رسد را هدایت می‌کنیم.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به‌صورت طبیعی آب‌ها باید از بالادست بر روی پهنه‌هایی که قابلیت نفوذ را دارند، وارد شود، از داخل این رسوبات دانه‌درشت نفوذ ‌کند و به منابع آب زیرزمینی برسد.

رضازاده عنوان کرد: از طرفی در پایین‌دست که از این منابع آبی استفاده می‌شود نیز باید رابطه منطقی بین نفوذ آب در بالادست و برداشت آن در پایین‌دست به وجود آید، اگر این رابطه وجود داشته باشد هیچ نیازی به تغییر در طبیعت نیست.

وی خاطرنشان کرد: امروزه می‌بینیم به‌واسطه توسعه کشاورزی، توسعه شهرها و لزوم تأمین آب شرب و همچنین توسعه شهرک‌های صنعتی و تأمین آب برای این شهرک‌ها، میزان برداشتی که از آبخوان‌ها صورت می‌گیرد بسیار بیشتر از میزان آب ورودی به آن‌ها است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: آبی که از بالادست وارد آبخوان می‌شود تماماً فرصت نفوذ پیدا نمی‌کند و بخشی از آن به‌صورت روان آب سطحی و سیلاب از دست می‌رود.

رضازاده یادآور شد: در حال حاضر رابطه منطقی و دوسویه بین منابع آبی برقرار نیست و علم آبخوان‌داری کمک می‌کند این تعادل برقرار شود درواقع با انجام اقداماتی بر روی آبخوان‌هایی که قابلیت نفوذ آب دارند، این فرصت را به آن‌ها می‌دهیم که آب بیشتر از حد طبیعی خود به داخل زمین نفوذ کند.

وی تأکید کرد: این روش باعث می‌شود تعادلی که خودمان به‌واسطه برداشت بی‌رویه از منابع آبی پایین‌دست باعث برهم خوردن آن شدیم، برقرار شود.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پس هدف از اجرای آبخوان‌داری دستیابی به منابع آبی پایدار برای زندگی بهتر است.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۴۳:۵۱

1 Apr 2021