۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۶۹۶۷
کرونا گردشگری مجازی را به مسئولان شناساند

وقتی تهدیدها می‌تواند به فرصت تبدیل شود/گردشگری مجازی، ظرفیتی که با اپیدمی کرونا شکوفا شد

اگرچه گردشگری مجازی لذت قدم زدن بر شن‌های ساحل یا استفاده از آب و هوای لطیف در برخی مناطق، لمس از نزدیک اماکن تاریخی، شور و شوق دیدار با اشیا قدیمی در موزه‌ها، استشمام بوی مطبوع گل و گیاهان و... را برای گردشگران تأمین نمی‌کند اما با وجود اپیدمی کرونا در دنیا، ظرفیتی است که می‌تواند این صنعت را نجات دهد.
وقتی تهدیدها می‌تواند به فرصت تبدیل شود/گردشگری مجازی، ظرفیتی که با اپیدمی کرونا شکوفا شد
 به گزارش جهانبین نیوز؛ امروزه کارآفرینی دیجیتالی نمود بسیاری در بین جوامع بشری و دنیای اقتصاد پیدا کرده است که این نمود با شیوع بیماری کرونا و خانه‌نشین شدن مردم بیشتر شد چراکه مردم از بیم ابتلا به بیماری ترجیح دادند از بستر فضای مجازی برای انجام کارهای روزانه خود همچون خرید کردن، آموزش و... استفاده کنند.

اگر بگوییم بیشترین آسیب به دنبال شیوع بیماری کرونا به حوزه گردشگری وارد شد، گزاف نیست، در دیگر حوزه‌های اقتصادی به نحوی فضای مجازی و خرید و فروش‌های اینترنتی توانستند تا حدی راهگشا باشند اما در زمینهٔ گردشگری برخی کشورها که زیرساخت‌های لازم برای استفاده از گردشگری مجازی را نداشتند، آسیب زیادی دیدند.

گسترش روزافزون فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌عنوان واقعیتی انکارناپذیر بستری را برای کشور‌های توسعه‌یافته ایجاد کرد تا بتوانند ظرفیت‌ها و ویژگی‌های نیرو‌های انسانی، جذابیت‌های فرهنگی، طبیعی و... خویش را  بیش از پیش در معرض دید همگان قرار دهند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات و به دنبال آن استفاده از ظرفیت گردشگری مجازی می‌تواند در ارائه خدمات مناسب، باکیفیت و با هزینه پایین برای گردشگران و مسافران سودمند باشد این تکنولوژی‌ آن هم در زمانی که به‌واسطه شیوع بیماری کرونا بسیاری از سفرهای غیرضروری لغو شده است می‌تواند صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده و باعث ترویج شیوه نوینی در مسافرت‌ها و جهانگردی شود که البته تأثیر عمیقی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشورها ایجاد خواهد کرد.

گردشگری مجازی به‌نوعی استفاده از کاربرد الکترونیکی در مسافرت‌ها است که با توانایی نمایش سه‌بعدی و شبیه‌سازی مکان‌های تفریحی، گردشگری، طبیعی، تاریخی، مراکز خرید و... و البته هزینه‌ای کمتر می‌تواند تأثیر عمیق بر صنعت گردشگری داشته باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده گردشگری مجازی با در اختیار قرار دادن اطلاعاتی درخصوص بنا‌های تاریخی، طبیعت، اماکن تفریحی و... در یک کشور تبلیغ بسیار خوبی برای جذب گردشگران به آن کشور باشد.

امروزه گردشگری به بخش‌های مختلف گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری بازاری و... تقسیم می‌شود که گردشگری مجازی هم می‌تواند در کنار آن‌ها به توسعه این صنعت سودآور کمک کند.

اگرچه گردشگری مجازی لذت قدم زدن بر شن‌های ساحل یا استفاده از آب و هوای لطیف در برخی مناطق، لمس از نزدیک اماکن تاریخی، شور و شوق دیدار با اشیا قدیمی در موزه‌ها، استشمام بوی مطبوع گل و گیاهان و... را برای گردشگران تأمین نمی‌کند اما به دلیل ویژگی‌هایی همچون عدم محدودیت زمانی، عدم محدودیت مکانی، عدم محدودیت فضا و عدم مواجه با موارد غیرقابل پیش‌بینی، چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جاده‌ها و… می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

 


یکی از موارد جدیدی که با روی کار آمدن مدیا موردتوجه قرار گرفت گردشگری مجازی است

کرباسیون کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بحث گردشگری یکی از مفاهیمی است که اخیراً به‌شدت موردتوجه کشورهای مختلف قرار گرفته و به ابعاد مختلف گردشگری پزشکی، روستایی، شهری، ورزشی، مذهبی و... تقسیم می‌شود.

وی گفت: یکی از موارد جدیدی که با روی کار آمدن مدیا موردتوجه قرار گرفت گردشگری مجازی است، به‌خصوص در ایامی که شاهد شیوع بیماری کرونا هستیم گردشگری مجازی موردتوجه بیشتر قرار گرفت.

این کارشناس اقتصادی افزود: از همین رو کشورهای مختلف با ساخت و تولید نرم‌افزارهای گوناگون، برنامه‌های متنوع و حضور تیم‌های حرفه‌ای درخصوص گردشگری مجازی به این مهم پرداخته‌اند.

گردشگری مجازی جایگزینی برای حضور فیزیکی گردشگران

کرباسیون ادامه داد: گردشگری مجازی در کل دنیا جدید است نه اینکه تنها در ایران و چهارمحال و بختیاری ناشناخته باشد، لذا تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها در بحث گردشگری مجازی باید آموزش ببینند‌ و با قواعد و مقررات این مبحث جدید آشنا شوند، دوره‌های خاصی را بگذرانند، تخصص و علاقه‌مندان به این حوزه داشته باشند.

وی عنوان کرد: در ایام کرونا اکثر گردشگری‌های مجازی به‌صورت رایگان انجام می‌شود ولی این ظرفیت وجود دارد که در آینده به سمت درآمدزایی از این حوزه پیش برویم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بحث تحریم‌ها و مشکلاتی که در رفت و آمد به ایران پیش آمده است، خاطرنشان کرد: گردشگری مجازی می‌تواند یکی از راه‌های جایگزین برای حضور فیزیکی گردشگران و شناسایی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و... در ایران باشد.

گردشگری مجازی مقدمه‌ای برای جذب توریست در آینده

کرباسیون اضافه کرد: می‌توان از ظرفیت جوانانی که در حوزه‌های نرم‌افزار فعالیت داشته‌اند در بحث گردشگری مجازی که می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی خوبی فراهم کند، استفاده کرده، از طرفی برای کسانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا خانه‌نشین شده‌اند فرصتی برای بازدید از اماکن گردشگری را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه گردشگری مجازی در آینده می‌تواند مقدمه‌ای برای جذب توریست باشد، یادآور شد: کشور ایران یک کشور کشاورزی نیست اگرچه که باید تلاش کرد تا در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم، اما ایران به لحاظ درآمدزایی و اشتغال یک کشور توریستی و گردشگر پذیر است.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار گرفته اما پتانسیل‌های گردشگری که در ایران وجود دارد را ندارند اگرچه به لحاظ آب و هوا شبیه ایران است، اما هر سال در گردشگری جز پنج کشور برتر جهان هستند و ایران در رده‌های آخر قرار دارد.

جای خالی متخصصین در گردشگری مجازی

کرباسیون اظهار داشت: گردشگری مجازی در کنار سایر فعالیت‌های مجازی همچون فروش مجازی، تبلیغات مجازی و... می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه درآمد و سرمایه شرکت آمازون که بزرگ‌ترین شرکت فروش اینترنتی است در ایام شیوع بیماری کرونا چند برابر شد، گفت: دلیل این موفقیت برای این شرکت تمایل مردم در این روزها برای خرید و فروش مجازی بود.

کارشناس اقتصادی افزود: جای خالی متخصصینی که جذب مشاغل کاذب شده‌اند در گردشگری مجازی بسیار به چشم می‌آید.

زیرساخت اینترنتی بزرگ ترین مشکل که در بخش ارتباطات مجازی

کرباسیون ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل که در بخش ارتباطات مجازی وجود دارد زیرساخت اینترنتی است، هنوز ایران در سرعت اینترنت در رده‌های پایینی کشورهای جهان قرار دارد، پیش‌نیاز گردشگری مجازی سرعت بالا، ارزانی و در دسترس بودن اینترنت است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی گردشگری مجازی نگرش مسؤولان است، بسیاری از مسؤولان خود باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند تا بفهمند گردشگری مجازی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد.

کارشناس اقتصادی تأکید کرد: برخی از مسؤولان ممکن است به گردشگری مجازی همچون یک تهدید نگاه کنند، درحالی‌که این‌گونه نیست این صنعت می‌تواند بسیار سودآور باشد.

تجارتی در جهان موفق خواهد شد که همراه ICT باشد

کرباسیون بیان کرد: به‌عنوان یک مثال می‌توان به روستای مصر در خور و بیابانک استان اصفهان اشاره کرد، یکی از اهالی خوش‌ذوق در این روستا که ساکن شهر بوده و مجدد به روستای خود بازگشته است، حدود 20 سال است که وب‌سایت روستا را راه‌اندازی کرده و از این طریق تعداد بسیار زیادی گردشگر را جذب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 2010 تا 2020 همه گردشگری اروپا برای جذب توریست و تبلیغات در این خصوص، بر گردشگری دیجیتال و مجازی متمرکز شد، هم‌اکنون محوریت توریست در دنیا بر اساس ارتباطات اینترنتی است چون هر گردشگر یک موبایل در دست دارد که با استفاده از آن می‌تواند همه کار اعم از اشتراک‌گذاری عکس و فیلم، رزرو هتل و بلیت پرواز، پرداخت اینترنتی پول  و... را انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: جک ما دومین فرد سرمایه‌دار جهان رئیس شرکت علی‌بابا که این روزها رقیبی برای گوگل، هات میل و یاهو شده است، شعاری دارد که:" هر کسی از هر نقطه‌ای در جهان سفارشی را از طریق وب‌سایت علی‌بابا بدهد در نیم ساعت آن را به دستش می‌رسانیم" که البته به آن عمل هم می‌کند.

کرباسیون یادآور شد: ازنظر جک ما تجارتی در جهان موفق خواهد شد که همراه ICT باشد لذا کاربرد اینترنت در مشاغل مختلف به‌ویژه در گردشگری که در جهان رو به رشد است مبانی موفقیت کارآفرینان خواهد بود.
 



به دنبال معرفی موزه‌های استان از طریق کانال‌های مجازی هستیم

یزدانی رئیس گروه موزه‌های استان در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: معرفی کل موزه‌های استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات عمومی موزه‌های استان چهارمحال و بختیاری بر روی پرتال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار داده شده است، گفت: به دنبال آن هستیم که به‌زودی به‌صورت سه‌بعدی موزه‌ها را در فضای مجازی معرفی کنیم.

رئیس گروه موزه‌های استان در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: به دنبال معرفی موزه‌های استان از طریق کانال‌های مجازی هستیم ولی تا این لحظه اقدامی صورت نگرفته و کار منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است.

امکان بازدید مجازی از بسیاری از موزه‌ها در جهان و ایران

یزدانی با اشاره به اینکه دیدن و حس کردن از نزدیک موزه و اجسام موجود در آن لطفی دیگر دارد، ادامه داد: در فضای مجازی درک این حس کمی مشکل است.

وی عنوان کرد: بسیاری از موزه‌ها در جهان و کشور این امکان را دارند که مخاطبان بتوانند از طریق فضای مجازی از آن‌ها دیدن کنند، در چهارمحال و بختیاری نیز به دنبال این مسئله هستیم.

رئیس گروه موزه‌های استان در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از افرادی که دانش و توانایی آن را دارند که بتوانند برنامه یا اپلیکیشن کاربردی تولید کنند تا در خدمت معرفی موزه‌های این استان باشد، حمایت خواهد شد و از این کار استقبال می‌کنیم.

یزدانی اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری مراجعه کنند و ما را در مجازی کردن بازدید از موزه‌ها یاری کنند.

وی یادآور شد: بخشی از وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری توجه به آداب و رسوم و میراث معنوی کشور و این استان است، لذا سعی می‌شود تا این میراث معنوی شناسایی و ثبت ملی شوند.
 
 
 

به گزارش جهانبین نیوز؛ گردشگری مجازی راهکاری نوین برای جذب گردشگر در دنیا با هدف معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری مکان‌های مختلف است.

در یک سالی که جهان با بیماری کرونا درگیر بود و شیوع آن باعث شد گردشگری به‌صورت سنتی از بین برود، گردشگری مجازی به‌عنوان یک روش تازه جای خود را در بین مردم باز کرد که البته کم‌کاری‌ها و کاستی‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

به‌هرحال فراگیری بیماری کرونا زمانی از بین خواهد رفت و مردم دوباره می‌توانند با فراغ بال و خیالی راحت به سفر بروند و از مناطق گردشگری و تاریخی استفاده کنند اما در همان زمان هم استفاده از گردشگری مجازی می‌تواند توسعه بخش صنعت گردشگری باشد چراکه در این شرایط مردم به‌راحتی می‌توانند با مراجعه به سایت‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌هایی که بدین منظور طراحی می‌شود، کلیه اطلاعات در خصوص منطقه گردشگری موردنظر خود را به دست آوردند.

گزارش از سمیه نظری زاده

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۲۲:۳۹

18 Mar 2021