۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۶۹۵۲
مدیرکل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری؛

بنای تاریخی مسجد جامع نقنه با تخصیص اعتبار مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: یک میلیارد ریال برای مرمت بنای تاریخی مسجد جامع نقنه در شهرستان بروجن اختصاص پیدا کرد.
بنای تاریخی مسجد جامع نقنه با تخصیص اعتبار مرمت می‌شود
مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: یک میلیارد ریال اعتبار تخصیص‌یافته برای مرمت بنای تاریخی مسجد جامع نقنه در شهرستان بروجن از منابع ملی و به دنبال تخریب بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه از توابع شهرستان بروجن تخصیص داده شد.

وی در خصوص راهکارهای اضطراری مربوط به بنای تاریخی مسجد جامع نقنه افزود: انجام شمع بندی اضطراری در سریع‌ترین زمان ممکن و جلوگیری از تخریب بخش‌های دیگر بنا به‌ دست استادکار مجرب و مشرف به قوانین ایستایی سازه‌های تاریخی، انجام ایزولاسیون اضطراری و جلوگیری از نفوذ رطوبت مضاعف در بنا و انجام پیگیری‌های حقوقی مرتبط با لرزش‌های ناشی از غلتک مجریان خیابان‌کشی و گرفتن خسارت‌های وارد شده، به‌سرعت در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به دنبال بارندگی‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه از توابع شهرستان بروجن تخریب شد.

جوادی عنوان کرد: در این حادثه تمامی طاق‌ها در اثر نفوذ رطوبت نزولی و جرزها و ستون‌های آجری به علت رطوبت‌های صعودی دچار آسیب شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بخش‌هایی از آجرکاری مرمت‌های انجام شده در ستون‌های آجری، از ستون‌های آجری جدا شده و طاق جنوب غربی و بخش‌هایی از تویزه‌های اطراف آن  فروریخته است.

مدیرکل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مسجد جامع نقنه شهرستان بروجن 10 مهرماه 1380 به شماره 4185 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جوادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور موافقت اصولی برای یک راه‌اندازی یک اقامتگاه بوم‌گردی از سوی بخش خصوصی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برای راه‌اندازی این مرکز یک میلیارد و 257 میلیون ریال از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از این اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان فارسان زمینه اشتغال مستقیم برای دو نفر فراهم خواهد شد.

مدیرکل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری معروف به بام ایران، بیشترین ارتفاع از سطح دریا را دارد و سرچشمه رودخانه‌های بزرگی مانند زاینده‌رود و كارون و بخشی از رودخانه دز بوده که به‌واسطه جاذبه‌ها بی‌شمار در حوزه طبیعت‌گردی به‌عنوان "بهشت بوم‌گردی ایران" شهرت پیدا کرده است.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۴۳:۴۹

15 Mar 2021