۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۴۶۹۵۱
قلعه چالشتر وسیع‌ترین قلعه تاریخی در چهارمحال و بختیاری

خودنمایی قلعه تاریخی چالشتر، بر بلندای بام ایران

قلعه تاریخی چالشتر یکی از بناهای تاریخی در مرکز چهارمحال و بختیاری است که 120 سال پیش احداث شده و به قلعه خانی نیز شهرت دارد.
خودنمایی قلعه تاریخی چالشتر، بر بلندای بام ایران
به گزارش جهانبین نیوز؛ بناهای تاریخی به یادگار مانده از گذشته همگی نماد فرهنگ و سبک زندگی مردمان در طول تاریخ هستند و می‌توان گفت بافت تاریخی بهترین نشانه هویت شهری در گذشته است و این بافت در هویت دادن به شهرها نقش موثری دارد، از همین رو حفاظت از بافت‌های تاریخی نه به‌عنوان پدیده‌های نمادین بلکه به‌عنوان مسیری برای شناخت سیر تحول و تکامل شهرسازی و تمدن شهرنشینی و همچنین معرفی اصالت شهری بسیار مهم و ضروری است.
 
بافت‌های تاریخی، علاقمندان بسیاری دارند و بناهای تاریخی عموما از سوی گردشگران و توریست‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، به‌طوری که می‌توان این بناها را ظرفیتی برای جذب گردشگر دانست.
 
چالشتر یکی از محله‌های تاریخی در شهرکرد است و ساختمان‌های مخروبه به‌جای مانده در این محله گویای این حقیقت است که قبل از تسلط خوانین بختیاری بر چهارمحال، چالشتر مرکز چهارمحال بوده است. قلعه تاریخی چالشتر یکی از بناهای تاریخی در این محله است که 120 سال پیش احداث شده است و به قلعه خانی نیز شهرت دارد.


 
این قلعه بسیار مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد و تا قبل از همه‌گیری کرونا سالانه گردشگران بسیاری را به این استان می‌کشاند و همه ساله در تعطیلات عید و تابستان استقبال خوبی از این قلعه صورت می‌گرفت.
 
قلعه چالشتر، قلعه ۱۲۰ ساله در دل شهرکرد
 
محمدرضا راد مدیر سابق قلعه چالشتر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مجموعه تاریخی قلعه چالشتر قدمت 120 ساله دارد که در آن زمان توسط خدارحم خان ریاحی ساخته شد و به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه قسمت اندرونی قلعه مربوط به خانواده و قسمت بیرونی مربوط به کارهای اداری و خدمه بوده است افزود: چالشتر در آن زمان مرکز حکومت بوده و در قسمت بیرونی غرفه‌های بسیاری وجود دارد.
 
مدیر سابق قلعه چالشتر گفت: خدارحم خان، زمانی که صنعتگران را برای کار به چالشتر دعوت می‌کرد از خانواده آن‌ها نیز دعوت به‌عمل می‌آورد و محلی برای زندگی، در اختیار آن‌ها قرار می‌داد و علت وجود فامیل‌های متفاوت در چالشتر نیز همین امر است.



 
وی ادامه داد: نقوشی که در قلعه به کار رفته از نقوش تخت جمشید گرفته شده است و هنر دست صنعتگران هفشجانی است.
 
راد خاطرنشان کرد: این قلعه در سال 1374 توسط میراث فرهنگی وقت، از مالکان خریداری می‌شود و در آن زمان مجموعه بیرونی به‌طور کامل تخریب شده بود.

 
مسئول سابق قلعه تاریخی چالشتر با اشاره به اینکه از سال 1377 احیا و بازسازی قلعه آغاز شد ادامه داد: سال 1386 با تلفیق میراث فرهنگی و گردشگری به‌منظور حمایت از صنایع دستی غرفه‌هایی در قلعه احداث شد و با بهای کم در اختیار هنرمندان و صنعتگران استان قرار گرفت.
 
وی رشته‌های فعال در قلعه چالشتر را رشته‌های قلم‌زنی، نمدمالی، سرمه‌دوزی، بافندگی، گلیم، جاجیم، تزئینات با مس و سفال و سرامیک عنوان و بیان داشت: این رشته‌ها چند سالی به‌صورت رایگان و درحال‌حاضر با قیمت مناسب به علاقمندان آموزش داده می‌شود و بعد از آن تولید و فروش در مجموعه صورت می‌گیرد.

 
مدیر سابق قلعه تاریخی چالشتر با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری، استانی چهارفصل است افزود: همین ویژگی باعث شده همیشه گردشگرانی وارد استان شود که می‌توان گفت قلعه چالشتر به دلیل نزدیکی به مرکز استان و زیبایی منحصربه‌فرد بنا، بیشترین آمار بازدیدکنندگان را دارد.
 
قلعه چالشتر وسیع‌ترین قلعه تاریخی در چهارمحال و بختیاری
 
راد خاطرنشان کرد: این قلعه با وسعت 8 هزار مترمربع بزرگ‌ترین قلعه در این استان است.


 
به گزارش جهانبین نیوز؛ قلعه چالشتر به‌گونه‌ای ساخته شده که در گذشته خانه خان و مسجد در وسط آن و مشرف به چهار دروازه بوده است و برای حفظ امنیت قلعه شب‌ها هر چهار دروازه  را می‌بستند.

 در یکی از سرستون‌های سنگی این مجموعه، تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۲۱ هجری قمری حک شده است، در این قلعه باستانی می‌توان سردر سنگی، خان‌‌نشین، اندرونی، حمام، انبارها و اصطبل‌هایی را که از قدیم بر جا مانده‌اند مشاهده کرد.

اندرونی قلعه چالشتر با یک دالان به قسمت خان‌نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ۱۰ ستون سنگی است، ایوان با آجرکاری و کاشی معرق در لچکی‌ها و پیشانی بنا با آثار دیدنی سنگی شامل: درختان تاک، گل و گلدان، گل و مرغ و سرو و کاج تزئین شده است.

خان‌نشین این مجموعه تاریخی دارای ۳۸ ستون سنگی با سر در و ایوان است، اما از دیگر نقاط دیدنی قعله می‌توان به حمام آن اشاره کرد که توسط کاشی‌های با رنگ آبی فیروزه‌ای و سفید با دقت و ظرافت تمام پوشیده شده است، برای سقف بخش داخلی قلعه چالشتر از قاب‌های به جنس چوب گردو استفاده کرده‌اند، می‌شود گفت تمام سازه‌های چوبی آن ازجمله درها و پنجره‌های اتاق‌ها نیز از جنس چوب گردو هستند.

قلعه چالشتر در مجموع دارای پنج ایوان و پنج اتاق در اندرونی است و برای ساخت آن ۴۰ ستون احداث شده است.

گردشگرانی که در سال‌های گذشته در این استان و این مجموعه تاریخی حضور یافته‌اند به‌خوبی می‌دانند که همه در و دیوارهای آن یادآور زندگی گذشتگان و  تداعی‌کننده خاطراتی است که شاید هرگز به چشم ندیده‌ایم اما در کتب و فیلم‌های تاریخی بارها شاهد آن بوده‌ایم.

متاسفانه سال‌ گذشته و امسال به سبب همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از سفرهای نوروزی تعطیل شده است، به امید نابودی کامل این ویروس و جان گرفتن دوباره گردشگری در کشور.


انتهای پیام/۱۰۲۶ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۳۷:۴۲

15 Mar 2021