۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۹۲۳
نابسامانی بازار و جای خالی نظارت‌ها/

سلیقه در خریدها مطرح نیست، اولویت سیر شدن شکم است/ درآمدهای ریالی، حریف هزینه‌های دلاری نمی‌شود

این روزها قدرت خرید مردم بسیار افت کرده است تا جایی که دیگر انتخاب، بین اقلام موردنیاز و آن‌هایی که در درجه اهمیت پایین‌تر قرار دارند نیست؛ بلکه انتخاب بین کالاهای ضروری و ضروری‌تر است.
سلیقه در خریدها مطرح نیست، اولویت سیر شدن شکم است/ درآمدهای ریالی، حریف هزینه‌های دلاری نمی‌شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ قدرت خرید یعنی مقدار نسبت کالا یا خدماتی که می‌توان با یک واحد ارزی خریداری کرد.
 
حال اگر درآمد پولی مداوم افراد ثابت بماند اما سطح قیمت‌‌ها افزایش پیدا کند، قدرت خرید افت می‌کند.

مسئله‌ای که بسیار با آن مواجهیم، این روزها قدرت خرید مردم بسیار افت کرده است تا جایی که دیگر انتخاب، بین اقلام موردنیاز و آن‌هایی که در درجه اهمیت پایین‌تر قرار دارند نیست؛ بلکه انتخاب بین کالاهای ضروری و ضروری‌تر است.

بسیاری از مردم بیشتر مواد موردنیاز که تأثیر شایان توجهی حتی در سلامتیشان دارد را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند تا بتوانند تنها شکم خود را سیر کنند یا پوشاکی آن هم سالی یک‌بار بخرند.

ازجمله دلایل این وضعیت آشفته اقتصادی و معیشت نامطلوب مردم نوسانات ساعتی و لحظه‌ای قیمت ارز است که متأسفانه اقتصاد ایران بشدت به آن وابسته است، درواقع درآمد مردم ایران به ریال و هزینه‌ها در کشور به دلار حساب می‌شود.

یکی دیگر از دلایل گرانی‌ها و گران‌فروشی‌ها عدم نظارت صحیح از سوی دستگاه‌های متولی است، هر دستگاهی توپ را در زمین دیگری می‌اندازد و گویا کسی نمی‌خواهد سر و سامانی به این آشفته بازار بدهد؛ شاید هم نمی‌گذارند که بخواهد.

گروه اقتصادی جهانبین نیوز در گزارشی به مسئله گرانی و گران‌فروشی در بازار آن هم  در این روزهای منتهی به ایام نوروز پرداخته است.

مردم قدرتی برای خرید ندارند

براتی یکی از صاحبان اصناف در بازار شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز وضعیت کاسبی را بسیار راکد عنوان و اظهار کرد: مردم قدرت خرید ندارند و متأسفانه قیمت اجناس روزانه و لحظه‌ای شده است و با نوسانات دلار تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اقشار کم‌درآمد یا آن‌هایی که درآمد ثابت دارند با توجه به این تورمی که در بازار وجود دارد دیگر توان خرید ندارند، افزود: خود من و برخی دیگر از همکارانم به این فکر افتاده‌ایم که محل کسبمان را جمع کنیم چون واقعاً صرفه اقتصادی ندارد.

این فروشنده لوازم خیاطی در بازار شهرکرد ادامه داد: وضعیت بازار، رکود اقتصادی و کسب آن‌قدر خراب است که حتی نمی‌توانیم هزینه‌های خودمان ازجمله کرایه مغازه را تأمین کنیم.

مصرف برخی اقلام مصرفی خانوارها به ماه کشیده شده است

براتی عنوان کرد: اقلامی که پیش از این در سبد مصرف خانوارها بود بعضاً حذف شده چون مردم نمی‌توانند آن‌ها را بخرند، برای مثال تخم‌مرغ، اگر زمانی مصرف تخم‌مرغ روزانه یا هفتگی بود الآن به ماه کشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: من یک خانواده پنج‌نفره دارم که قبلاً مصرف پروتئین، لبنیات و میوه بالایی داشتیم اما الآن به دلیل تورمی که در بازار حاکم است نمی‌توانیم خرید کنیم چون کار به جایی رسیده که از بین مایحتاج ضروری زندگی باز هم همان ضروری‌ها را انتخاب می‌کنیم.

این کسبه شهرکردی اضافه کرد: مسؤولان کشوری باید فکری به حال کنترل تورم بکنند یا اینکه درآمدها را با توجه به وضعیت اقتصادی موجود بالا ببرند، الآن شب عید است اما خودم به‌نوعی هیچ‌گونه خریدی نمی‌توانم داشته باشم، شرایط واقعاً برای ملت و مردم سخت شده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر گشتی در بازار بزنیم و پای درد و دل مردم و فروشندگان بنشینیم امثال صحبت‌های آقای براتی زیاد شنیده می‌شود، اکثر کسبه و مردم اعتقاد دارند تورم و گرانی که در بازار حکم‌فرما شده کمر مردم را در آستانه شکسته شدن قرار داده است.

متأسفانه مردم حتی برای برآورده شدن مایحتاج ضروری زندگی خود نیز توانی ندارند وقتی گوشت، تخم‌مرغ، مرغ، لبنیات، حبوبات و... هر روز با یک قیمت گران‎تر عرضه می‌شود.

دریافت شکایت‌های مردمی از طرق مختلف

غلامرضا قائد امینی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: رصد کم و کاستی‌های بازار، بررسی افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها در بعضی از گروه‌های کالایی و بررسی کمبود برخی کالاها در سطح بازار ازجمله اقدامات این واحد است.

وی افزود: همچنین مشکلات مربوط به بازار که در بالا ذکر شد به مراجع بالادستی در سطح کلان کشور منعکس می‌شود تا تصمیم درست برای رفع مشکلات مردم اتخاذ شود.

 معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری افزود: دریافت شکایات مردمی به‌صورت تلفنی، کتبی و حضوری انجام می‌شود و از مردم خواهش می‌کنیم اگر کسی در زمان خرید مایحتاج موردنیاز خود شکایتی دارد بیشتر به‌صورت تلفنی با شماره 124 اعلام کنند که حضور فیزیکی نباشد.

بازرسی و نظارت شبانه‌روزی در واحدهای صنفی، تولیدی، خدماتی

قائد امینی ادامه داد: بازرسی و نظارت شبانه‌روزی در واحدهای صنفی، تولیدی، خدماتی و حتی صنعتی در دستور کار معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری است.

وی عنوان کرد: نظارت بر حسن اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار و کمیسیون نظارت چهارمحال و بختیاری از دیگر وظایف این معاونت است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برخورد با تخلفات احتمالی گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار، عرضه خارج از شبکه کالا و... که از طریق کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی اعلام می‌شود، انجام می‌شود.

اجرای طرح‌های ویژه نظارتی در برخی ایام سال

قائد امینی اضافه کرد: در برخی از ایام سال اجرای طرح‌های ویژه نظارتی در دستور کار قرار می‌گیرد، مثل آغاز سال نو که از ابتدای اسفند یا اواسط بهمن‌ماه هر سال لغایت 15 فروردین سال بعد انجام می‌شود و در قالب این طرح‌ها نظارت‌ها نیز تشدید می‌شوند که شاهد حضور محسوس بازرسان سازمان حمایت از حقوق از مصرف‌کنندگان در سطح بازار هستیم.

به‌عنوان تعزیرات حکومتی، مرجع رسیدگی به تخلفات هستیم

محمدرضا عمرون مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: گرانی‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند، یکی گرانی ناشی از اقتصاد کلان کشور و دیگری گران‌فروشی است.

وی با اشاره به اینکه اگر بازرسان در نظارت‌های خود مواردی از گران‌فروشی و تخلف را مشاهده کنند، برابر با مراتب قانون نظام صنفی با متخلفان برخورد می‌شود، به مردم توصیه کرد: در درجه اول از واحد صنفی خرید کنند که اتیکت قیمت بروی کالای خود زده است و دیگر اینکه بعد از خرید حتماً از فروشنده فاکتور فروش مطالبه کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری افزود: به‌عنوان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات هستیم و ارگان‌هایی مثل سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف که در حوزه نظارت فعالیت می‌کنند باید بازرسی‌ها خود را تشدید کنند.

عمرون با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تعداد پرونده‌های تشکیل شده رشد بیشتری داشته است، ادامه داد: علی‌رغم آنکه بازرسی در چارت سازمانی تعزیرات حکومتی پیش‌بینی نشده است اما از ابتدای سال تا تاریخ 30/11/99 طی گشت‌های مشترک تعداد 3 هزار و 265  واحد بازرسی شد.

 وی عنوان کرد: تعداد بازرسی ذکر شده در بالا در قالب 438 اکیپ انجام شد، از این تعداد بازرسی یک هزار و 449 مورد هیچ تخلفی نداشتند، یک هزار و 499 مورد تذکر دریافت کردند و 317 تخلف کشف و با آن‌ها برخورد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: 6 هزار و 717 پرونده تشکیل شد که تاکنون به 6 هزار و 734 مورد آن رسیدگی شده است و متخلفین حدود 41 میلیارد و 400 میلیون تومان جریمه شدند.

گران‌فروشی و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشترین تخلفات صنفی

عمرون با تأکید بر اینکه پرونده‌های بهداشتی رشد بسیاری داشته است، تصریح کرد: سال گذشته تعداد پرونده‌های بهداشتی تشکیل شده برابر با یک هزار و 545 مورد بود و امسال این پرونده به 2 هزار و 162 پرونده رسیده است، یعنی حدود 600 پرونده بیشتر از سال گذشته که عموماً مربوط به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کرونا هستند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برخی مشکلات در گران شدن بعضی کالاها ربطی به استان‌ها ندارد و کاملاً به مسائل کلان کشوری وابسته است، برای مثال دلیل گرانی حبوبات حذف ارز 4200 تومانی و اختصاص ارز ترجیحی بود.

عمرون اضافه کرد: طرح نظارتی نوروز از امروز 16 اسفندماه 99 آغاز شده و تا 29 فروردین‌ماه ادامه دارد.
به گزارش جهانبین نیوز؛ زمانی که از مسؤولان امر در خصوص گرانی  و نوسان قیمت‌ها سؤال می‌شود؛ تنها به یک لیست بلند بالا از اقداماتی که صورت گرفته اما عملاً نتیجه‌ای بر روی زمین نداشته؛ اشاره می‌کنند.

نظارت‌ها به قوت خود برقرار است، پرونده تشکیل می‌شود، متخلفان به مراجع قانونی ارجاع می‌شوند حتی برای اینکه مردم در شرایط سخت شیوع کرونا تجمع نکنند و بیمار نشوند هم تمهیداتی اندیشیده شده و شماره تلفن‌هایی برای اعلام شکایات آن‌ها در نظر گرفته شده است، اما آیا کسی برای بهبود وضعیت معیشت یا کنترل قیمت‌های سرسام‌آور بازار فکری کرده است؟

زمانی خبرنگاری از یکی از مسؤولان عالی‌رتبه دولتی سؤال کرد تا کی قیمت فلان کالا قرار است افزایش پیدا کند؟ جواب این مسؤول هم غم‌انگیز و هم قابل تأمل بود، وی گفت: تا زمانی که مردم تحمل کنند.

مصرف اقلام ضروری مردم که به توصیه اهل فن در حوزه سلامت باید روزانه در سبد غذایی باشد به ماهی یکبار و حتی بیشتر رسیده است، این در حالی است که دائماً اعلام می‌شود کالا به‌اندازه موردنیاز وجود دارد و مردم نگران کمبودها نباشند.

اینکه دلالان تکلیف بازار و قیمت‌ها را مشخص می‌کنند موضوعی اثبات شده است اما اینکه چرا مبارزه ریشه‌ای با آن‌ها نمی‌شود جای سؤال دارد.

انتهای پیام/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۲:۴۱:۱۴

15 Mar 2021