۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۴۶۹۱۹
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

مایه حیات را فدای گردگیری‌ها نکنیم/ ادامه مقابله با کرونا بدون آب مقدور نیست

لازم است در شرایطی که خشکسالی و کرونا وضعیت کشور را به حالت بحرانی درآورده است مردم در خانه‌تکانی‌ها با مصرف درست آب به فکر روزهای گرم تابستان باشند و به این طریق از قطع آب در آینده جلوگیری کنند.
مایه حیات را فدای گردگیری‌ها نکنیم/ ادامه مقابله با کرونا بدون آب مقدور نیست
به گزارش جهانبین نیوز؛ با قرارگیری در آستانه سال نو خانواده‌ها و به‌ویژه بانوان بنابر رسم و آیین مشغول خانه تکانی هستند تا بنابر اعتقادی که میراث گذشتگان است غبار و آلودگی از چهره منازل بزدایند و سال نو را که امسال آغاز قرنی نو هم هست با تمیزی و پاکیزگی آغاز کنند.
 
شست‌وشوی فرش‌ها، ملحفه‌ها، پرده‌ها، در و دیوار و... در این ایام سبب می‌شود که مصرف آب خانگی بالا رود و از آنجایی که کشور و به تبع آن چهارمحال و بختیاری در خشکسالی به سر می‌برد و شاهد بودیم که در پاییز و زمستان بارش قابل توجهی نداشتیم، عدم صرفه‌جویی و مصرف درست بر وخامت اوضاع افزوده و دور از انتظار نیست که در آینده روزهایی را رقم بزند که قطعی آب مشکلاتی را برایمان ایجاد کند.

برای صرفه‌جویی در مصرف آب بسیاری از شست و شوی‌ها را حذف کردم

اسدی یکی از بانوان چهارمحالی رر گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در گذشته مردم فرش‌ها و پتوها و پرده‌ها را در خانه‌هایشان می‌شستند اما الان کمتر این کارها در خانه انجام می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند این موارد را به قالیشویی و خشکشویی بسپارند.

وی با بیان اینکه نیازی نیست هر سال فرش‌ها شسته شود، ادامه داد: من برای اینکه آب کمتری مصرف شود چند سال یکبار فرش‌هایم را شسته و بیشتر برای تمیز کردنشان از شامپو فرش استفاده می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته چون از چوب و ذغال برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شد گردگیری‌های عید گسترده‌تر و نیاز به مصرف آب بیشتری داشتند بیان داشت: امروزه به دلیل گازکربنیک اکثر خانه‌ها دیگر خبری از دوره و سیاهی  نیست و می‌توان با مصرف آب کمتر هم کارها را انجام داد.

نیاز مبرم به همراهی مردم در صرفه‌جویی آب داریم

احمدرضا محمدی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛  از کم بارشی 33 درصدی نزولات آسمانی خبر داد و افزود: لازم است همه با هم آب آشامیدنی را کم مصرف کنیم تا همیشه برای مصرف کردن آب داشته باشیم.

وی با اشاره به کمبود بارش‌ها در سال جاری گفت: نیاز مبرم به همراهی مردم درخصوص مصرف آب آشامیدنی داریم که این مهم نیز جز با عزم مردم میسر نمی‌شود، چراکه در هر موضوعی مردم پای کار آمده‌اند نتیجه خوبی به دست آمده است. 

شرایط کرونا مصرف آب را افزایش داده، مردم با ملاحظه در گردگیری‌ها استفاده کنند

محمدی افزود: آب از مواهب طبیعی خدادادی است که با وجود آن بستر حیات و تداوم زندگی همه موجودات ازجمله انسان میسر است و امروزه همگان به نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار آن در شکل‌دهی به توسعه پایدار اذعان دارند، لذا باید با مدیریت صحیح و صرفه‌جویی در مصرف آب شیرین در بخش‌های مختلف ازجمله شرب، کشاورزی و صنعت قدر آن را بیش از پیش بدانیم. 

 وی در ادامه به ارزش آب در قرآن اشاره نمود و افزود: قرآن کریم توجه و عنایت فوق‌العاده‌ایی به عناصر طبیعت دارد که در این میان آب از عمده‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌آید به‌طوری‌که در میان ادیان الهی هیچکدام به اندازه دین مبین اسلام به ویژه قرآن کریم به موضوع آب نپرداخته‌اند، آب در قرآن اهمیتی عمیق دارد و خداوند در 222 آیه به آب اشاره نموده و انسان را به تفکر در آب و شکرگذاری این نعمت بزرگ یادآور شده است که بنظر می‌رسد در قرآن آب با ارزش‌ترین آفریده خداوند بعد از انسان است. 

مدیر عامل شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری ضمن در خواست صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی در روزهای پایانی سال با توجه به سنت حسنه خانه تکانی به هم‌استانی‌ها توصیه کرد از شستشوی قالی، پتو و...  در منازل جدا خوداری کنند چراکه به خودی خود به دلیل وجود بیماری کرونا شستوها نسبت به گذشته  افزایش یافته و مصرف آب را تا 30 درصد بیشتر کرده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ می‌طلبد در شرایطی که خشکسالی و کرونا وضعیت کشور را به حالت بحرانی درآورده است مردم در خانه‌تکانی‌ها با مصرف درست آب به فکر روزهای گرم تابستان باشند و به این طریق از قطع آب در آینده جلوگیری کنند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۸:۰۶:۳۶

10 Mar 2021