۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۶۹۰۶
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مطرح کرد

رشد چند برابری موارد ابتلا به کرونای انگلیسی تنها طی 24 ساعت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی می‌تواند طی 24 ساعت تقریباً چند برابر ویروس معمولی موارد ابتلا را افزایش دهد.
رشد چند برابری موارد ابتلا به کرونای انگلیسی تنها طی 24 ساعت
سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: متأسفانه چرخش ویروس جهش‌یافته نوع انگلیسی کرونا در چندین استان کشور به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ویروس جهش‌یافته انگلیسی تغییراتی نسبت به مشابه قبلی خود دارد، گفت: سرایت‌پذیری و مرگ و میر این نوع ویروس بسیار بیشتر از مشابه قبلی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: برآوردها این است که 30 تا 70 درصد انتقال بیماری کرونای انگلیسی و درگیری افراد شدیدتر است، لذا جا دارد برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی را داشته باشیم که بیماریابی تشدید شود، افزایش انجام تست کرونا، افزایش آگاهی مردم برای رعایت قرنطینه، عدم کتمان تماس با فرد مبتلا از سوی افرادی که در تماس با وی بودند، مراجعه سریع برای انجام تست به مراکز منتخب 16 ساعته و 24 ساعته  و کاهش ترددها و تجمع‌ها به میزان بسیار زیاد، ازجمله اقدامات بسیار مهم در این خصوص است.

جزایری ادامه داد: همچنان حضور در مراسمات مختلف عزاداری یا جشن‌ها خطرناک است و به مردم توصیه اکید می‌شود از حضور در این‌گونه مراسمات جدا خودداری کنند.

وی عنوان کرد: از ویژگی‌های ویروس جهش‌یافته انگلیسی این است که گروه‌های سنی پایین مخصوصاً سنین زیر 18 سال را درگیر می‌کند، بنابراین خواهشی که از جوانان و نوجوانان داریم این است که حتماً پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، استفاده از ماسک را فراموش نکنند و در محافل و نشست‌ها شرکت نکنند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همه ما مسؤولیت فردی و اجتماعی داریم باید تلاش و همراهی داشته باشیم تا ابتلا به کرونا با شیب کمتری در چهارمحال و بختیاری رخ دهد.

جزایری اضافه کرد: با توجه به تجربیاتی که از استان هم‌جوار در اختیار ما قرار گرفته است، مشاهده شده که ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی می‌تواند طی 24 ساعت تقریباً چند برابر ویروس معمولی موارد ابتلا را افزایش دهد، که این کار را برای چهارمحال و بختیاری با زیرساخت‌های محدود بهداشتی و درمانی که نمی‌تواند جوابگوی حجم زیادی از بیماران باشد، سخت می‌کند.

وی یادآور شد: ویروس جهش‌یافته انگلیسی چند علامت ویژه نسبت به نوع معمولی خود دارد که بارها و بارها اعلام شده است، اول اینکه شروع ناگهانی دارد، یعنی اگر به یک باره موارد ابتلا در یک جمعی افزایش پیدا کند می‌تواند زنگ خطری برای وجود کرونای انگلیسی باشد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: افرادی که مسافرت به خارج از کشور داشتند حتی کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه و به استان برگشتند حتماً باید بازگشت خود را به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اطلاع‌رسانی کنند، اگرچه که اطلاعات ورود این افراد از مبادی ورودی و مرزها به استان واصل می‌شود و کنترل‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

جزایری تأکید کرد: یکی دیگر از نشانه‌های وجود کرونای انگلیسی شیوع و مرگ و میر ناگهانی است، قبلاً ویروس کرونا نوع چینی یک فرصت یک هفتگی داشت و بعد از آن علائم شروع می‌شد اما یکی از مشخصه‌های کرونای انگلیسی این است که ناگهانی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: در خصوص کرونای انگلیسی دیگر نمی‌توان قرنطینه خانگی را انجام داد و فرد اگر در بیمارستان بستری است باید حتماً در بخش مجزا نگه‌داری شود و برای فرایند قرنطینه حتماً باید در نقاهتگاه باشد، همچنین مراقبت و مواظبت از بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی چند برابر قبل است.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۴۲:۲۷

7 Mar 2021