۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۴۶۸۴۷
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

مدیریت دولتی به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع نیست/همیاران طبیعت، حافظان مردمی طبیعت هستند

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سالیان سال از مدیریت دولتی جنگل‌ها می‌گذرد، اما با توجه به تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم، صاحب‌نظران به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت دولتی به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع نیست.
مدیریت دولتی به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع نیست/همیاران طبیعت، حافظان مردمی طبیعت هستند
هومان خاکپور  رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی مدیریت منابع طبیعی طی یک دهه اخیر، مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.
 
وی تصریح کرد: سالیان سال از مدیریت دولتی جنگل‌ها می‌گذرد، اما با توجه به تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم، صاحب‌نظران به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت دولتی به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع نیست.
 
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از رده‌های مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی، شامل حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی مشارکت دادن افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند است.
 
وی ادامه داد: افراد فعال در حوزه منابع طبیعی، در قالب طرح ملی همیاران طبیعت سامان‌دهی شده و تمامی افراد علاقه‌مند در حوزه‌های منابع طبیعی خارج از شغل، جنسیت و محل زندگی برایشان کارت صادر شده و تحت آموزش‌های خاص قرار می‌گیرند.
 
خاکپور با بیان اینکه همیاران طبیعت در سه طبقه سامان‌دهی می‌شوند، گفت: گروه اول دانش‌آموزان بوده که در مدارس ترغیب می‌شوند که در سامانه ثبت‌نام کنند و دانش‌آموزان و کودکانی که در سن پایین آموزش داده شوند، دغدغه فعالیت در حوزه منابع طبیعی در آن‌ها نهادینه می‌شود.
 
 رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گروه دوم را همیاران طبیعت مروج عنوان و اضافه کرد: این گروه، افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند که می‌توانند در زمینه توسعه آموزش‌های محیط زیستی و فرهنگ منابع طبیعی به دولت کمک کنند.
 
خاکپور گروه سوم را همیاران طبیعت محافظ دانست و تصریح کرد: این گروه، جامعه بهره‌بردار منابع طبیعی و جامعه روستایی محلی هستند که در حفاظت فیزیکی کمک کرده و از دست‌اندازی در طبیعت مانند آتش‌سوزی و تخریب منابع طبیعی ممانعت می‌کنند.
 
وی گفت: افراد علاقه‌مند می‌توانند در سامانه همیار طبیعت به آدرس www. Hamyartabiat. frw. ir ثبت‌نام کرده و آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
 
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰۰ نفر همیار طبیعت در استان جذب شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۳۰۰۰ نفر همیار طبیعت دانش‌آموزی، ۱۳۰۰ نفر همیار طبیعت مروج و ۷۰۰ نفر همیار طبیعت محافظ هستند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۰۹:۱۳

1 Mar 2021