۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۴۶۸۲۱
یک روانپزشک:

کودکان و سالمندان؛ بزرگ‌ترین گروه قربانی افسردگی، در دوران کرونا

یک روانپزشک در چهارمحال و بختیاری گفت: در دوران اپیدمی کرونا کودکان و سالمندان جزء بزرگ‌ترین دسته‌ای بودند که به اختلالات روانشناسی مبتلا شدند.
کودکان و سالمندان؛ بزرگ‌ترین گروه قربانی افسردگی، در دوران کرونا
فلاح روانپزشک در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از آنجایی که بهبودی بیماری کووید ۱۹ به یک دوره قرنطینه نیاز دارد این بیماران را دچار نوعی افسردگی می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در برخی از افرادی که سابقه افسردگی دارند با ظهور بیماری کرونا افسردگی به دلایل مختلف تشدید می‌شود ادامه داد: بی‌خوابی، خوداضطرابی، ترس از حضور در مطب و کلینیک‌های پزشکی سبب می‌شود درمان افسردگی رها شود یا جدی گرفته نشود و همین امر سبب شده تا در یک سال گذشته شاهد تشدید بیماری‌های روان پزشکی باشیم.
 
فلاح افزود: اما یکسری از افراد هستند که سابقه بیماری افسردگی نه در خود و نه در خانواده آن‌ها وجود نداشته و با ظهور کووید ۱۹ و تغییر شرایط زندگی افراد در قرنطینه و همچنین وجود شرایط اقتصادی سبب شد تا بیماری‌های افسردگی، اضطرابی و خصوصا افسردگی همراه با خودکشی در افراد ایجاد شود.
 
این روانپزشک یادآور شد: این اختلالات به‌صورت علائم روان‌پزشکی و علائم جسمی مثل علائمی از بیماری با جنبه‌هایی از وسواس همراه می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: بیماران کرونا در قرنطینه با کنترل سیکل خواب و بیداری خود که بسیار هم موثر است می‌توانند در کنترل افسردگی نقش بسزایی داشته باشند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام پیاده‌روی، ورزش خانوادگی با رعایت فاصله اجتماعی را داشته باشند.
 
فلاح خاطرنشان کرد: تعدیل رژیم غذایی در دوران قرنطینه می‌تواند کمک‌کننده باشد، ازجمله تعدیل در مصرف مواد محرک مثل چای و قهوه، مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌جات و... می‌تواند از بروز افسردگی جلوگیری کند.
 
این روانپزشک بیان داشت: در اوایل بروز بیماری کرونا بسیاری از سالمندان مورد غفلت قرار گرفتند چون تصور بر این بود که سرکشی و دلجویی از سالمندان سبب انتقال ویروس و مرگ آن‌ها می‌شود، از طرفی برخی این موضوع را آنگونه که باید جدی نمی‌گرفتند و با رفت و آمدهای بی‌ملاحظه باعث مرگ و میر بالای سالمندان شده و دچار عذاب وجدان شدند.

وی تماس به‌صورت تلفنی و تصویری با سالمندان را بسیار کمک‌کننده در کنترل افسردگی سالمندان عنوان و اضافه کرد: گروه دوم که در اثر این بیماری آسیب دیدند و دچار افسردگی شدند نوجوانان و به‌ویژه کودکان هستند، مثلا کودکی که از قبل بیش‌فعال بوده با بروز این شرایط بیشتر دچار مشکل می‌شود، همچنین دانش‌آموزان به سبب ماندن در خانه و تغییر سبک درس خواندن از مدرسه به اینترنت و گوشی و تبلت در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند و همین کاهش ساعات مفید مدرسه و افت عملکردهای تحصیلی مزید بر علت شده است.
 
فلاح گفت: از طرفی قرنطینه کودکان و نوجوانان در منزل کار دشواری است و اگر فردی زمینه وراثت افسردگی هم داشته باشد کار دشوارتر می‌شود.
 
این روانپزشک با اشاره به بروز افسردگی در رده سنی میانسالان خاطرنشان کرد: افراد میانسال در معرض آسیب هستند و در این گروه سنی بیشتر آقایان در معرض افسردگی قرار دارند. 

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۴۳:۰۱

27 Feb 2021