۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۶۷۱۳
رئیس منابع طبیعی کوهرنگ خبر داد

آغاز طرح حفاظت از گونه گیاهی کلوس در شهرستان کوهرنگ

رئیس منابع طبیعی کوهرنگ گفت: به‌منظور حفظ و حراست از این گونه نادر در تنها رویشگاه کلوس در شهرستان، منابع طبیعی با مستقر کردن گروه حفاظتی و نظارتی در منطقه و همچنین استفاده از ظرفیت نیروهای حفاظتی مردمی و قُرقبانان محلی، کار حفاظت از این رویشگاه را آغاز کرده است.
آغاز طرح حفاظت از گونه گیاهی کلوس در شهرستان کوهرنگ
لطفعلی چراغپور رئیس منابع طبیعی کوهرنگ در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: به‌منظور حفظ و حراست از این گونه نادر در تنها رویشگاه کلوس در شهرستان، منابع طبیعی با مستقر کردن گروه حفاظتی و نظارتی در منطقه و همچنین استفاده از ظرفیت نیروهای حفاظتی مردمی و قُرقبانان محلی، کار حفاظت از این رویشگاه را آغاز کرده است.

وی به رویش زودهنگام این گونه نادر به دلیل ذوب شدن برف‌ها به دلیل گرمای بهمن‌ماه اشاره کرد و گفت: دوره رویش این گیاه از اواخر اسفند آغاز می‌شود و تا اوایل خردادماه ادامه دارد که امسال فصل رویش زودتر آغاز شده است.

چراغپور اظهار داشت: هم‌اکنون سه هکتار از اراضی این منطقه به عنوان رویشگاه طبیعی کلوس است و به منظور توسعه این رویشگاه طبیعی و جلوگیری از تخریب آن، از چند سال گذشته طرح قُرقبان محلی در این منطقه اجرایی شد.

وی گفت: با اجرای این طرح، از غنچه‌کنی و بوته‌کنی این گونه گیاهی جلوگیری می‌شود تا گیاه رشد کند و زمانی که به بذردهی رسید از برگ آن استفاده و بذر آن توسط منابع طبیعی خرید تضمینی ‌شود.

رئیس منابع طبیعی کوهرنگ با اشاره به اجرای طرح کشت گیاهای دارویی در شهرستان افزود: امسال ۵۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی در شهرستان انجام شد که ۵۰ هکتار این میزان به کشت کلوس و مابقی کشت بذر باریجه، آنغوذه، گلپر و موسیر اختصاص یافت.

کلوس Kelussia odoratissima Mozaff (کرفس کوهی) از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت دارویی است که در سال‌های به دلیل بهره‌برداری بی‌روبه و نامناسب و ریشه‌کنی و غنچه‌چینی پیش از بذر دهی، این گیاه رو به انقراض است.

وسعت رویش این گونه منحصر به فرد و در حال انقراض در چهارمحال و بختیاری زمانی تا ۷ هزار هکتار در اقلیم‌های مختلف این استان می‌رسید، اما هم‌اکنون تنها ۷۰۰ هکتار در منطقه سرآقاسید و چین شهرستان کوهرنگ این گیاه خوراکی رشد می‌کند.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز برای کمک به حفظ این گونه ارزشمند نسبت به تهیه پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران در سال ۹۴ اقدام کرد، که پس از طرح و بررسی در جلسه کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی سال ۹۵ به شماره ۳۳۸ به ثبت رسید.


انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

ساعت:

۱۲:۳۲:۱۳

15 Feb 2021