۰
plusresetminus
هر چقدر میان پرونده‌های طلاق در دادگستری‌ها بگردید، هیچ پرونده‌ای وجود ندارد که علت جدایی را مشکلات جنسی زوجین عنوان کرده باشد. این در حالی است که زوج‌درمانگرهایی که سال‌هاست در مراکز مشاوره ازدواج و طلاق فعالیت می‌کنند، اختلال در روابط جنسی زوجین را یکی از اصلی‌ترین علل طلاق می‌دانند.
اختلال در راوبط زناشویی؛اصلی ترین عامل طلاق زوجین/تضاد فرهنگی و عدم رعایت موازین اخلاقی بلای جان خانواده ها شده است
به گزارش جهانبین نیوز؛ متاسفانه در شش ماه ابتدایی سال با افزایش ۴۶.۲ درصدی طلاق در روستاهای استان چهارمحال و بختیاری  نسبت به مدت مشابه در سال گذشته  بوده ایم.

در شش ماهه ابتدایی سال ۲۸۹ هزار و ۶۱۰ واقعه ازدواج در  چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۹۸ هزار و ۲۷۱ مورد بوده است، همچنین در روستاهای استان با افزایش ۹.۷ درصدی ازدواج مواجه بودیم.

در مجموع واقعه ازدواج در چهارمحال و بختیاری با کاهش 2.9 درصدی مواجه بوده است

هر چقدر میان پرونده‌های طلاق در دادگستری‌ها بگردید، هیچ پرونده‌ای وجود ندارد که علت جدایی را مشکلات جنسی زوجین عنوان کرده باشد.

این در حالی است که زوج‌درمانگرهایی که سال‌هاست در مراکز مشاوره ازدواج و طلاق فعالیت می‌کنند، اختلال در روابط جنسی زوجین را یکی از اصلی‌ترین علل طلاق می‌دانند.

برخی زوج‌ها حتی پیش مشاورها هم از مطرح‌ کردن مشکلات جنسی خود شرم دارند. آمار اعلام‌شده درباره مشکلات جنسی زوجین دقیق نیست، چون خیلی از جوانان از مطرح کردن چنین مساله‌ای خجالت می‌کشند.

زوج‌هایی پیش ما می‌آیند و چند جلسه حرف می‌زنند و تازه بعد از مدتی مشخص می‌شود مشکل آنها فقط اتاق‌خواب ناآرام‌شان بوده است.»

اینها بخشی از اظهارات کارشناسانی است که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌اند، اما واژه مشترک در اکثر این مواردْ «شرم» است، شرمی که باز هم به گفته کارشناسان، بخش اصلی آن ناشی از ناآگاهی است.

این ناآگاهی از خانواده، مدرسه و جامعه‌ای می‌آید که با وجود ورود به دنیای مدرن، هنوز راه زیادی در پیش دارد.



70درصد بزهکاران در کشور بچه های طلاق هستند

علیپور یکی از مشاوران حقوقی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد عدم شناخت زوجین از یکدیگر و ازدواج های خیابانی باعث شده است تا امروز بیش از 70 درصد از بزهکاران در کشور بچه های طلاق باشند و به همین دلیل باید با فرهنگ سازی مناسب در بین اقشار مختلف جامعه از این وضعیت جلوگیری شود.

وی تصریح کرد : برگزاری همایش راهکارهای پیشگیری از طلاق و عواقب بعد از طلاق از ضروریات است و برگزاری کلاس های مهارت زندگی و تبلیغ بیشتر در زمینه الگوهای دینی مذهبی توسط سازمان ها و ادارات فرهنگی و آموزشی باید با جدیت دنبال شود.

علیپور ادامه داد: پژوهش ها نشان می دهد که افراط و تفریط در روابط دختر و پسر قبل از ازدواج هر دو مشکلاتی را در آینده فراهم می آورد، چنانچه دختر و پسر فقط در مراسم خواستگاری یکدیگر را ببیند و به طور ظاهری همدیگر را بپسندند و جنبه های شخصیتی، رفتاری و فکری را در نظر نگیرند پس از مدتی مشکلاتی را در زندگی تجربه کرده و اگرهم روابط بی بند و بار داشته و بی توجه به مسائل اخلاقی و فرهنگی طرف مقابل باشند بازهم در آینده مشکلات متعددی خواهند داشت.

وی اذعان داشت: این واقعیت که امروزه در بعضی از خانواده ها به طورعام داغ بدنامی به طلاق زده نمی شود نیز باعث افزایش روز افزون این پدیده می شود تا اندازه ای نتیجه تغییر و تحولات اجتماعی است که با رشد شهرنشینی و صنعتی شدن و به تبع آن گذر جامعه از مرحله سنتی به مدرن پدید می آید.

این مشاور حقوقی بیان داشت: یکی از مسائلی که باعث می شود زنان طلاق بگیرند مسئله استقلال اقتصادی زنان است و به تدریج که زنان از نظر اقتصادی مستقل می شوند به گرفتن طلاق به عنوان یک نوع منزلت اجتماعی نگاه کرده و در پاره ای موارد باعث تشویق زنان به گرفتن طلاق شده است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ بر اساس آخرین گزارش سازمان ثبت احوال؛  بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده مربوط به گروه سنی مردان 30 تا 34 ساله با زنان 25 تا 29 ساله بوده که در مجموع 13 هزار و 245 مورد را به خود اختصاص داده اند.



60 درصد طلاق ها به خاطر ناتوانی جنسی

دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی هم در این رابطه می گوید: طی سالهای اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی و گرایش به مصرف زدگی دلایل اصلی طلاق در کشور تغییر یافته است. فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی- ایرانی، مشکلات اقتصادی و تورم که باعث ایجاد تنوع در خانواده ها می شود و عدم تفاهم بین زن و شوهر از مهمترین دلایل طلاق در کشور است.

وی ادامه داد: 60 درصد طلاق ها در مسائل جنسی ریشه دارد. در این زمینه زوجین به دلیل چارچوب های فرهنگی- اجتماعی دلیل واقعی را بیان نمی کنند و بهانه های دیگر را پیش می کشند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد : دخالت اطرافیان ، انتخاب بر اساس معیار ظاهری و مادی، ضعف کنترل رفتارهای هیجانی و فقدان مدیریت رفتار زناشویی از دیگر عوامل طلاق در ایران است.

وی با اشاره به نقش روابط زناشویی در طلاق در جامعه گفت: گسست روابط زناشویی به دلیل روابط فرا زناشویی ناشی از تضاد فرهنگی، اختلافات طبقاتی و عدم رعایت موازین اخلاقی یکی دیگر از عوامل طلاق در ایران است که طی چند سال اخیر تاثیر مهمی در جدایی زوجین داشته است.

دکتر ابهری با اشاره به طلاق 85 درصد زوج ها در پنج سال اول زندگی شان تاکید کرد: این واقعیت بیانگر انتخاب نادرست و ضعف تفاهم می باشد چرا که ازدواج یعنی پیوند دو نفر از دو فرهنگ و دو دیدگاه متفاوت اجتماعی و برای جذب این دو دیدگاه حداقل پنج سال زمان لازم است، متاسفانه در کشور طلاق در مرحله عقد رو به افزایش است ، در کنار طلاق قانونی و شرعی، طلاق های عاطفی و روانی در جامعه رو به افزایش است.

وی ادامه داد: 35 درصد از زوج هایی که در 5 سال اول زندگی طلاق می گیرند دارای یک یا دو فرزند هستند و بر خلاف بعضی باورهای غلط که فرزند آوری را اصلاح کننده روابط زناشویی می دانند، وجود فرزند ضمانت دوام نیست.

به گزارش جهانبین نیوز؛ کارشناسان در این زمینه اعتقاد دارند، استفاده از مشاوره های قبل از ازدواج می تواند نقش مهمی در کاهش آمار طلاق داشته باشد. در این جلسات به ریزبینی و باریک بینی زنان و مردان توجه می شود.


عدم آشنایی زوجین قبل از ازدواج احتمال طلاق را دو چندان می کند

سمیه کاظمی وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ یکی از علت های طلاق را خیانت زوجین نسبت به یکدیگر دانست و اظهار کرد: علت اصلی خیانت بین زوجین عدم آشنایی قبل از ازدواج بین دختر و پسر است.

وی یکی دیگر از علت های طلاق را استفاده نادرست از فضای مجازی دانست و اذعان داشت: در گذشته استفاده های نادرست از فیس بوک و تانگو و در حال حاضر اینستا گرام و تلگرام بیشترین عامل جدایی در بین زوجین است.

کاظمی با بیان اینکه در گذشته خیلی به ندرت طلاق رخ می داد عنوان کرد: متاسفانه امروز بحث طلاق بسیار رواج پیدا کرده و این یک امر کاملا عادی بین مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه فیلم های ماهواره ای بر روی سبک و فرهنگ زندگی مردم تاثیرات مخربی داشته است خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم ما تاثیرپذیر هستند و این تاثیرپذیری می تواند اثر منفی نیز بر روی بنیان خانواده داشته باشد.

کاظمی اذعان داشت: بعضی از خانواده ها به خاطر محدودیت هایی که برایشان ایجاد می شود و در یک محیط بسته ای زندگی می کنند به محض رسیدن به یک آزادی نمی توانند تعادل برقرار کنند و به بدترین شیوه ممکن از فضای مجازی استفاده می کنند و بعد از آن منجر به جدایی عاطفی و یا نهایت طلاق خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکثر دستگاه های قضایی به این معتقد هستند که سریال های ماهواره ای عامل اصلی خیانت ها و طلاق های بین زوجین است خاطرنشان کرد: از نظر من سریال های ماهواره ای نمی تواند عامل اصلی این قضیه باشد و باید علت را در موارد دیگر بررسی کرد.



دخالت های بی مورد خانواده ها در ازدواج سردی زندگی را به همراه دارد 

کاظمی افزود: لج و لج بازی بین زن و مرد که اگر مرد به زن خیانت کرد حتما زن هم به مرد همان خیانت را می کند و همین امر موجب طلاق بین آن ها می شود.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد ازدواج صحیح و مناسب آن طور که باید و شاید صورت نگرفته است اظهار کرد: مردم خوب به این قضیه توجه نمی کنند و متاسفانه همچنان ازدواج های نادرست و بیشتر به صورت سنتی انجام می پذیرد که این نوع زندگی تداوم زیادی نداشته و منجر به طلاق می شود.

وکیل دادگستری گفت: قبل از ازدواج لازم است همه موارد و از همه لحاظ مسئله سنجیده شود که وقتی زوجین زندگی خود را شروع می کنند با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوند.

کاظمی تصریح کرد: ازدواج های سنتی از طرفی و از طرف دیگر ازدواج های که بدون قید و بند انجام می شود مشکل ساز است که باید در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

وی عنوان کرد: در دوستی های بین دختر و پسر معمولا دختر همه چیز را نادیده می گیرد و تنها به فکر ازدواج است اما پسر تنها به دنبال فرار از این قضیه و به مسائل دیگر فکر می کند که این ازدواج نیز اگر صورت گیرد نا موفق خواهد بود.

کاظمی تاکید کرد: لازم است دختر و پسر قبل از ازدواج آشنایی صحیح و درستی از یکدیگر داشته باشند و همه موارد را در ازدواج سنجیده و بعد تن به ازدواج دهند که در زندگی دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه مشاوره قبل از ازدواج بسیار امری مناسب است عنوان کرد: لازم است دختر و پسری که به سمت مشاوره پیش می رود مشاوره ای را انتخاب کند که دیدگاه بازی داشته باشد نه دیدگاه خشک و بسته که تنها نظرات شخصی خود را به زوجین تحمیل کند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ تا چند سال پیش مهمترین علت طلاق در خانواده ایرانی اعتیاد بود اما در حال حاضر این موضوع به رتبه های پایین تر آمده است. این موضوع از زمانی که شبکه های اجتماعی به خانواده های ایرانی آمدند، رخ داده است.

در واقع از شروع دهه قبل با ورود شبکه های ماهواره ای این موضوع کم کم بروز و ظهور یافت و بیشترین طلاق را زمانی داشتیم که شبکه های ماهواره ای وارد خانواده ها شد و افراد به سمت این شبکه ها رفته بودند که این موضوع تاثیراتی را بر فرهنگ خانواده ها گذاشته بود.

به گفته کارشناسان عموماً بالای ۵۰ درصد از طلاق‌ها، ریشه در مشکلات عاطفی و جنسی دارد. این رقم تازه مربوط به افرادی است که در این‌باره صحبت می‌کنند. زوج‌هایی هستند که به خاطر آموزه‌های مذهبی حتی از مطرح کردن این مساله در جلسات مشاوره هم نگرانی و شرم دارند.

گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۲۴:۵۸

14 Feb 2021