۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۴۶۶۸۱
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

خشکسالی و بارش کم کوچ زودهنگام عشایر را تشدید می‌کند

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی و بارش کم در مناطق گرمسیری و همچنین گرم شدن هوا در مناطق ییلاق عشایر زمینه کوچ زودهنگام عشایر را تشدید خواهد کرد.
خشکسالی و بارش کم کوچ زودهنگام عشایر را تشدید می‌کند
فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مراتع قشلاقی در شهرستان‌های لردگان و اردل قرار گرفته‌اند و در اکثر موارد چرای دام عشایر درون‌کوچ در این مراتع صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: این دو شهرستان دارای آب و هوای گرم بوده و به همین دلیل مراتع آن‌ها در فصل زمستان هم رویش دارند از همین‌رو برای چرای دام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مردانی بیان داشت: همین رویش زمستانه سبب می‌شود تا عشایر درون‌کوچ برای چرای دام‌های خود از آن استفاده کنند.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اجرای طرح کنترل دام را یک اقدام حفاظتی در راستای ایجاد تعادل دام و مرتع عنوان و تاکید کرد: این طرح با هدف حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب و خاک)، فراهم شدن بستر برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب مراتع در دست اجراست.

وی با اشاره به بهره‌برداری بیش از ۵۰۰ بهره‌بردار از مراتع قشلاقی این استان یادآور شد: زمان کوچ عشایر برون کوچ به استان از ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال آینده پیش‌بینی شده است.

مردانی از قرارگیری مدیریت کنترل کوچ و ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به استان خبر داد و افزود: خشکسالی و بارش کم در مناطق گرمسیری و همچنین گرم شدن هوا در مناطق ییلاق عشایر زمینه کوچ زودهنگام عشایر را تشدید خواهد کرد.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره ۱۵۰۴ به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با چرای غیرمجاز دام، تخریب و تصرف اراضی ملی، بوته‌کنی، قاچاق چوب و زغال جنگلی است.

وی اضافه کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

مردانی بیان داشت: چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۲۶:۲۲

13 Feb 2021