۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۶۵۴۳

حضرت ام‌البنین (س) را بیشتر بشناسیم

سیزدهم جمادی الثانی روز وفات بانوی مکرم ام البنين (س) است، ایشان نه تنها یک اسوه و الگویی ممتاز برای مادران و همسران شهیدان به حساب می آیند بلکه یک نمونه بارز ولایت مداری و پاسداری از حریم اهل‌بیت (علیهم السلام) هستند.
حضرت ام‌البنین (س) را بیشتر بشناسیم
به گزارش جهانبین نیوز؛ همواره در طول تاریخ اسلام بانوان پاک سرشتی بودند که سیره زندگی ایشان در تربیت فرزندان، تاثیر در اجتماع، همسرداری و... الگویی برای دیگران بوده است.

یکی از این شخصیت‌های والامقام در تاریخ اسلام «فاطمه بنت حِزام» مشهور به «اُمّ البَنین» است.

سیزدهم جمادی الثانی روز وفات بانوی مکرم ام البنين (س) است، ایشان نه تنها یک اسوه و الگویی ممتاز برای مادران و همسران شهیدان به حساب می آیند بلکه یک نمونه بارز ولایت مداری و پاسداری از حریم اهل‌بیت (علیهم السلام) هستند.

زندگینامه حضرت ام البنین (سلام الله علیها)

نام او فاطمه بود که بعدها پس از ازدواج با حضرت علي (ع) با کنيه‏ "امُّ البنين" (مادر پسران) مشهور شد. پدر و مادرش از خاندان بني کلاب از اجداد بزرگ حضرت محمد (ص) بودند.

مادر بزرگوار ام البنين، ثمامه، دختر سهيل بن عامر بن جعفر بن کلاب (از اجداد رسول خدا (ص) و اميرالمومنين(ع) است.

در مورد تاريخ دقيق ولادت حضرت ام ‏البنين اطلاعي در دست نيست و تاریخ ولادت ایشان توسط تاریخ نگاران ثبت نشده است اما برخي از تاريخ‏ نگاران زمان ولادت ايشان را در حدود پنج سال پس از هجرت (در حوالي کوفه) تخمين مي‏زنند.

ولایت مداری به رسم حضرت ام البنین(س)

حضرت ام البنین (س) علاوه بر عشق  مادرانه  نسبت به دختران فاطمه (س) احترام خاصی نسبت به مقام امامت و ولایت همسر خویش داشتند و در تمام لحظه های زندگی، نه تنها در برابر سختی ها و ناملایمات تحمل کردند بلکه هیچ گونه گلایه ای  به امیر المومنین (ع) نداشتند و شکایتی نکردند و حتی با روحیه ای مثال زدنی، سعی بر کاستن غم از وجود مولایمان را داشتند.

فرازی از ويژگي هاي خاندان ام البنين (س):

از مهم ترین فضایل اخلاقی ایشان می توان به کمالات ایمانی، بصيرت، آگاهی، دانايي، پايداري، عارف به حق اهل‌بیت (ع)، ولایت مدار، امام دوست،  فصاحت و بلاغت، شجاعت و غیرتمندی و... اشاره کرد.

یکی از مهم ترین و شاخض ترین ویژگی های این خاندان پاسداری از حریم اهل‌بیت (ع) بودند که در تربیت، رشد و تعالی فرزندان خود نمونه بارز یک مادر قرآنی است و  توانست با اخلاق ایمانی و منش صحیح، فرزندانی را پرورش دهد که در محبت اهل‌بیت (علیهم السلام) سرآمد همگان شوند.

دلدادگی عمیقش به اهل‌بیت، محبت و دوستی او نسبت به خاندان عصمت و طهارت، از دیگر خصایص اخلاقی ایشان بود. ایشان فاتح قله صبر و شکیبایی بوده و با فدا کردن چهار فرزند خود در راه اسلام و حفظ آرمان های الهی این را بر همگان اثبات کرد.
وي پس از واقعه عاشورا، از مرثيه ‏خواني و نوحه‏ سرايي استفاده کرده تا نداي مظلوميت کربلاييان را به گوش نسل‏ هاي آينده برساند.

تاريخ ازدواج ام البنين (س):

حضرت علي (ع)، پس از شهادت حضرت زهرا (س)، با ام البنين ازدواج نمود. با توجه به اختلاف نظر تاريخ نويسان در میلاد و شهادت حضرت عباس (ع) به صورت دقیق سال برگزیدن ام البنين (س) به همسري امام علي (ع) مشخص نیست.

فرزندان ازدواج ام البنين با حضرت علي (ع)

عبّاس، عبدالله، جعفر و عثمان، ثمره ازدواج حضرت علي با ایشان بودند  که به دليل داشتن همين پسران، او را ام ‏البنين، (مادر پسران) مي‏ خواندند. فرزندان ام البنين همگي در کربلا به شهادت رسيدند و نسل ايشان از طريق عُبيداللّه‏ فرزند حضرت ابوالفضل عليه‏السلام ادامه يافت.

غروب مادر مهتاب:

ایشان بعد از زينب کبري عليهاالسلام دار فاني را وداع گفتند، اما همچنان تاریه وفات ایشان در حاله ای از ابهام است.

عده ای تاریخ ارتحال ایشان را سال 70 هجري قمري و عده ای سيزدهم جمادي الثاني سال 64 هجري قمري بیان کردند که اکثرا تاریخ دوم را نزدیکتر به تاریخ شهادت ایشان می دانند.

انتهای پیام: 1029ج

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۰۰:۳۴

27 Jan 2021