۰
plusresetminus
اگر پسماندها به درستی ساماندهی و مدیریت نشود به سلامت مردم، محیط‌زیست و تحقق توسعه پایدار در چهارمحال و بختیاری آسیب می‌رساند.
عدم مدیریت پسماندها سلامت مردم را به خطر می اندازد/ رعایت نکردن استانداردهای دفع زباله چهره زشتی را به طبیعت می دهد
به گزارش جهانبین نیوز؛  دفن بهداشتی زباله یک اولویت در بحث سلامت جامعه مطرح است.

هم اکنون دفن زباله در استان چهارمحال وبختیاری و مکان یابی دفن زباله در شهرها و روستاهای استان مطابق با دفن اصولی و بهداشتی نیست و باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب به سمت احداث کارخانه های بازیافت و طرح تفکیک زباله از مبداء و مدیریت پسماند و فرهنگ سازی در بین خانواده ها سوق پیدا کند.

روزانه به ازای هر شخص در جهان ۳۰۰ گرم و در ایران ۷۰۰ گرم زباله تولید می شود که روزانه بیش از ۵۸ هزار تن زباله با نسبت ۷۰ درصد زباله تر و ۳۰ درصد خشک در کشور تولید می شود.

۷۰ درصد زباله های جهان بازیافت می شود، این درحالی است که در ایران تنها ۲۰ درصد بازیافت و تنها ۱۰ درصد زباله ها در مبداء تفکیک می شود.


تولید بیش از یک میلیون تن پسماند در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: به طور میانگین سالانه یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن پسماند عادی، صنعتی، کشاورزی و ویژه در استان تولید می‌شود.

شهرام احمدی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان افزود: بیشترین پسماند تولیدی در استان پسماند کشاورزی با یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن در سال است و پسماند عادی با ۲۶۵ هزار تن، پسماند صنعتی با ۳۰ هزار تن و پسماند ویژه با یک هزار و ۸۰۰ تن در ردیف‌های بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: اگر این پسماندهای به درستی ساماندهی و مدیریت نشود به سلامت مردم، محیط‌زیست و تحقق توسعه پایدار در استان آسیب می‌رساند.

احمدی، وضعیت ساماندهی پسماندهای ویژه شامل پسماندهای عفونی، بیمارستانی و شیمیایی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی این پسماندها بی‌خطرسازی شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری به پیگیری‌های انجام شده برای ساماندهی پسماندهای عادی در استان نیز اشاره کرد و افزود: یک شرکت بخش خصوصی در همین خصوص اعلام همکاری کرده و بنا دارد تا شهرک بازیافت در استان راه‌اندازی کند که در همین راستا مجوزهای قانونی برای این شرکت صادر شده اما با وجود پیشرفت ۶۸ درصدی این طرح، روند اجرای کار به سبب مشکلاتی متوقف شده است.

احمدی تصریح کرد: به مدت یک ماه به این شرکت مهلت داده شده تا مشکلات خود را برطرف کند و روند اجرایی طرح از سرگرفته شود اما چنانچه این مهم محقق نشود امتیاز این طرح به شرکت دیگری واگذار می‌شود.

وی در خصوص ساماندهی پسماندهای صنعتی در استان نیز اظهار داشت: یک سرمایه‌گذار نیز که اجرای این طرح را برعهده گرفته در اجرای آن با مشکل مواجه شده که در این خصوص نیز مهلت داده شده و پس از یک ماه تصمیم جدیدی گرفته می‌شود.

تعیین تکلیف ساماندهی پسماند‌ها در چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ساماندهی پسماند‌ها در استان باید تعیین تکلیف شود.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت گفت: با وجود مصوبات قبلی و انتخاب سرمایه‌گذار برای ساماندهی و بازیافت پسماندها، هنوز این برنامه در استان محقق نشده که تا ظرف یک ماه آینده باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی افزود: برای ساماندهی پسماند‌های عادی و صنعتی دو سرمایه گذار مشخص شده است و با وجود اجرای بخشی از طرح، با مشکلاتی روبرو شده است که می‌طلبد این مشکلات هرچه سریع‌تر برطرف گردد.

عباسی اضافه کرد: برای رفع این مشکلات دستگاه‌های صنعت، معدن و تجارت، شهرداری و محیط زیست با سرمایه‌گذاران نشست برگزار کنند و چنانچه محرز شد که این سرمایه‌گذاران توانایی ادامه کار را ندارند، تصمیم بر تغییر سرمایه‌گذار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات در نشست بعدی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارائه شود.

عباسی در این نشست با تأکید بر حمایت از اصناف سطح شهر در استان با راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا در نقاط مختلف شهر مخالفت کرد و گفت: طرح راه‌اندازی بازارچه‌ها نیازمند برنامه ریزی بیشتری است تا بتوان در کنار خدمات‌رسانی بهتر به مردم از اصناف فعال در استان نیز حمایت گردد.

وی افزود: راه‌اندازی بازارچه عرضه مستقیم میوه طرح خوبی است که با همکاری دستگاه‌های مربوطه هرچه سریع‌تر در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ دفع زباله در بسیاری از شهر ها و روستا های چهار محال و بختیاری وضعیت مطلوبی نداشته و رعایت نکردن استانداردهای دفع زباله در بسیاری از نقاط موجب ایجاد چهره زشت در طبیعت و پراکندگی زباله ها شده و در عین حال مشکلات بسیاری نیز ایجاد کرده است.

مدیریت صحیح و جامع پسماندها موجب جلوگیری از آسیب رسانی به محیط زیست، نظافت و بهداشت عمومی و حفظ منابع طبیعی می شود.

برای دفع زباله از روشهای گوناگونی استفاده می شود و یکی از روشهایی که در مدیریت زباله مورد استفاده قرار می گیرد روش سوزاندن است که جدا از سودمندی های آن دارای معایبی چون ایجاد بو، دود و آلودگی هوا است که عموما مورد اعتراض مردم است.

در این روش نیاز به پرسنل کارآزموده و افراد مجرب برای بهره برداری و نگهداری از دستگاه های زباله سوز است و هزینه نگهداری و تعمیرات در این روش بیش از بسیاری از روشهای دیگر در دفع زباله است.

راه دیگر دفع زباله روش خاک چال است که این روش مهندسی برای دفع مواد زاید جامد در زمین برای ممانعت از آسیب زدن به محیط زیست است.

انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۵۵:۴۷

9 Jan 2021