۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۶۲۸۳
باهدف اسکان معتادان متجاهر بی‌سرپناه صورت گرفت

ایجاد مراکز توانمندسازی معتادان متجاهر

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در 24 استان کشور با همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها مراکز توانمندسازی معتادان متجاهر ایجاد شده است تا محلی برای اسکان معتادانی باشد که اعتیاد را ترک کرده‌اند و جایی برای زندگی ندارند.
ایجاد مراکز توانمندسازی معتادان متجاهر
به گزارش جهانبین نیوز؛ فرید براتی در جمع خبرنگاران در چهارمحال و بختیاری گفت: مراکز جامع درمان و باز توانی اعتیاد در کشور ایجاد می‌شود، برای هر استانی یکی از این مراکز پیش‌بینی شده که دهه فجر امسال افتتاح می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد 100 معتاد متجاهر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای این استان رقم بالایی است، افزود: معتاد متجاهر به فردی اطلاق می‌شود که مبتلا به اعتیاد است اما به دلیل آنکه بعضاً خانواده‌ها از افراد معتاد خود حمایت می‌کنند و آن‌ها را طرد نمی‌کنند جز آمار معتادان متجاهر دسته‌بندی نمی‌شوند.

وی به برگزاری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل و شیشه در استان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به جهت پیشگیری از اعتیاد به‌ویژه در میان قشر جوان انجام شد.

براتی با بیان اینکه تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر در ایران نسبت آمار مصرف‌کنندگان تفننی برخلاف دیگر کشورها، بالاتر است، عنوان کرد: در حال حاضر حدود 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف‌کننده مواد مخدر هستند که به‌صورت مستمر اقدام به استعمال این ماده افیونی می‌کنند، این در حالی است که آمار مصرف‌کنندگان تفننی مواد مخدر در کشور برابر با یک میلیون و 200 هزار نفر است.
 
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: هم‌اینک 7 هزار و 410 مرکز کلینیک درمان اعتیاد سرپایی و یک هزار و 200 کمپ ترک اعتیاد در کشور وجود دارد، یک هزار و 100 مرکز درمان اعتیاد سرپایی مجوز سازمان بهزیستی را دارند و در 6 هزار مرکز دولتی، مبتلایان به اعتیاد با دارو که عمدتاً متادون است مورد درمان قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه معمولاً درمان معتادان تداوم ندارد و معتادان متجاهر بعد از درمان و بازگشت به جامعه مجدداً به این بلا گرفتار می‌شوند، اضافه کرد: موضوع بازگشت معتادان به دام اعتیاد یک آسیب است و تنها راه آن استمرار ارائه خدمات درمانی به این افراد است.

براتی یادآور شد: یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد این است که معمولاً معتادان بعد از ترک اعتیاد مورد حمایت خانواده قرار نمی‌گیرند، همچنین نبود شغل مناسب برای این افراد خطر بازگشت آنان به دام اعتیاد را دوچندان می‌کند، لذا مراکز جامع درمان و باز توانی اعتیاد در استان‌ها شکل گرفت تا این آسیب‌ها را شناسایی و برای آن راه حل پیدا کند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مراکز جامع درمان و باز توانی اعتیاد در شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است، گفت: همچنین در 24 استان کشور با همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها مراکز توانمندسازی معتادان متجاهر ایجاد شده است تا محلی برای اسکان معتادانی باشد که اعتیاد را ترک کرده‌اند و جایی برای زندگی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر یک هزار و 400 نفر تحت پوشش مراکز توانمندسازی معتادان متجاهر هستند و به مدت یک سال پس از ترک اعتیاد خود از این مراکز خدمات دریافت می‌کنند، افزود: مانایی معتادان بعد از ترک اعتیاد 7 درصد است که با اجرای طرح پیگیری معتادان ترک کرده توسط مددکاران اجتماعی این رقم به 25 درصد افزایش یافته است.

براتی ادامه داد: برای آن دسته از معتادانی که تمایلی برای ترک اعتیاد ندارند مراکز گذری و سرپناه ایجاد شده است، در این مراکز که ثابت و سیار هستند خدمات بهداشتی و درمانی، اقلام بهداشتی و غذا توزیع می‌شود.

انتهای پیام/1031ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۵۲:۳۲

31 Dec 2020