۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۴۶۲۵۰

"سرزمین خشک" نام دیگر بام ایران; وقتی منشاء 10 درصد آب کشور به قهقرا می‌رود

رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: در آینده‌ای نه چندان دور با انتقال آب در ازای آبادانی و پیشرفت همه جانبه استان‌های همسایه، بام ایران به سرزمینی خشک تبدیل می‌شود.
"سرزمین خشک" نام دیگر بام ایران; وقتی منشاء 10 درصد آب کشور به قهقرا می‌رود
به گزارش جهانبین نیوز، فرهاد رئیسی دهکردی رئیس شورای شهرکرد در سخنان پیش از دستور خود در صحن علنی شورای اسلامی اظهارداشت: همه ما جدا از مسائل جانبی و حاشیه‌ای، یک رسالت داریم و آن هدایت و تثبیت مدیریت شهری و روستایی مردم بر مردم است و به هیچ وجه نباید پایه‌ها و ستون‌های این خانواده برخواسته از بطن مردم تضعیف گردد؛ که در این صورت به آرمان‌های انقلاب اسلامی‌مان لطمه وارد خواهد شد.

 وی با اشار به انتشار سخنان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص آب و طرح‌های انتقال آن به اصفهان در رسانه‌ها و فضای مجازی افزود: جا دارد دغدغه تامین آب شرب شهروندان اصفهان را درک کرده و قدر بدانیم چراکه در راستای رسالت نهاد شورایی همگی ماست و این تنها معضل اصفهان نیست بلکه تمامی کشور از جمله استان چهار محال بختیاری نیز با آن دست به گریبان است. رئیس شورای اسلامی شهرکرد با بیان اینکه پس بجای تقابل، همگی جهت رفع مشکل کم آبی دست به دعا برداریم و از خداوند منان درخواست نزول رحمت الهی و بارش فراوان را داشته باشیم.

رئیسی ادامه داد:جناب نصر ریاست شورای اصفهان در فضای موجود اقتصادی - اجتماعی کشور که مردم غرق در مصائب حاصل از اپیدمی بیماری کرونا و فشار معیشتی ناشی از محدودیت‌های اجباری پیشگیری از این بیماری همراه با معضلات اقتصادی، تحریم، تورم وگرانی افسار گسیخته در همه زمینه‌ها بوده و نیاز شدید به آرامش دارند، چنین سخنانی به این اوضاع آشفته دامن نمی زند و مسائلی که می‌بایست در مجرای قانونی دنبال شوند را در مسیری متضاد قرار نخواهند داد که عاقبت آن جز بُروز معضلات شدید اجتماعی نخواهد بود.

وی با اشاره به سخنانی مبنی بر تضییع حقوق آبی اصفهان گفت: آیا می‌دانید که سالیانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان و سایر استان‌های همجوار سرازیر می‌شود، آیا اطلاع دارید که 15000 حلقه چاه و یک‌هزار ایستگاه پمپاژ غیرمجاز در استان اصفهان فعال است و برداشتی معادل 800 میلیون مترمکعب آب یعنی آب انتقالی از 4 تونل از تونل‌هایی که دنبال اجرای آن هستید مصرف آب دارند ؟

رئیس شورای اسلامی شهرکرد با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توانید بیان کنید 180 هزار هکتار کشاورزی غرقابی و 15 هزار هکتار برنج کاری در استان اصفهان و توسعه صنایع آب بردر استانی که با مضیقه آب شرب مواجه است چه معنائی دارد،  تصریح کرد: آیا بهتر نیست بجای دنبال کردن طرح‌های انتقال آبی که باعث نابودی  استانهای سر منشاء می‌شود، مصرف آب را مدیریت کنید و یک سیستم مدیریت قوی، تخصصی و توانمند در رأس امور آب اصفهان مستقر کنید تا این همه ضرر و زیان زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی که در اثر اجرای طرح‌های انتقال آب در مسیر حادث می‌شود ببار نیاید؟

رئیسی با بیان اینکه رئیس شورای شهر اصفهان در چند بخش از سخنان خود به جبران مافات چه مثبت و چه منفی از سوی مردم اصفهان اشاره کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آیا تحقق حقوق حقه و قانونی مردم اصفهان نیاز به جبران دارد و یا برعکس اگر مردم ما حق مردم اصفهان را نادیده بگیرند و اجازه برخورداری حقوق قانونی مردم اصفهان را ندهند، مردم اصفهان در موعد خود تلافی خواهند کرد؟! پس در این میان قانون چه کاره است و چه محلی از اعراب دارد؟ آیا این ادبیات تحکمی، غیر منصفانه و آشوبگرایانه نیست؟ و در جمهوری اسلامی که داعیه‌دار عدالت است جایگاهی دارد؟
وی با بیان اینکه دغدغه آب، مشکل مشترک چندین استان است، افزود: اگر مشکل آب بصورت تخصصی، علمی، ریشه‌ای و تحت لوای قانون حل شود، در ابتدا می‌بایست به حق و حقوق استان‌های سرمنشاء آب مثل چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان توجه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد ادامه داد: آیا تاکنون، کمترین زحمت را برای تشکیل یک جلسه مشترک تخصصی و کارشناسی با نمایندگان تمام حوزه‌های مرتبط با این موضوع جهت بررسی طرح‌های انتقال آب به خود داده‌اید که انتظار دارید با سخنانی که جنبه مصرف داخلی دارند حق و حقوق مردم استان ما را ضایع و سرزمینی که طبیعت بکر آن زبانزد مردم کشور است (و به جرات می‌توان گفت که استان اصفهان بیشترین بهره‌مندی را از مناظر و طبیعت آن نصیب می‌برد)، در ازای آبادانی و پیشرفت همه جانبه استان‌های همسایه به سرزمینی خشک تبدیل شود ؟!!

وی بیان کرد: استان ما که یک منبع ذخیره آبی ملی است، با این رویکرد غلط بعضی از مسئولین آبی کشور دستخوش اجرای طرح‌های انتقال آب غیرکارشناسیِ زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... واقع شده و درآینده‌ای نه چندان دور به بیابانی تبدیل و منشاء 10 تا 11 درصد آب کشور به قهقرا رفته و در نتیجه از سرسبزی و صفای شهر اصفهان نیز دیگر اثری نخواهد ماند.

رئیسی با بیان اینکه نکته‌ای که در متن این پیام جلب توجه می‌کند، درخواست همراهی از مردم استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: آن کس که می‌بایست طلب همراهی کند مردم استان ما هستند نه بلعکس؟ اگر بنا باشد حق و حقوق مردم استان چهارمحال و بختیاری رعایت نشود و بدون احترام و متانت و وقار با آنان سخن رود و یا مورد تهدید قرارگیرند، نتیجه‌ای جز تقابل و بروز مشکلات اجتماعی نخواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد با اشاره به مطلب دیگری که به ایشان منتسب شده مبنی بر تاکید بر پیگیری حق قانونی و تحقق حقوق اصفهان از طریق مراجع ذی ربط است، افزود: اتفاقاً شعار ما و خواسته مردم ما هم همین است، " یعنی رعایت قانون ".

وی با بیان اینکه ما از ابتدا تمام حرف و خواسته‌مان از تمام قوا و کلیه مسئولین دست‌اندرکار اجرای قانون بوده است، تصریح کرد: اخیراً نیز در سفر مقام محترم قوه قضائیه به استان چهارمحال وبختیاری،آنچه از ایشان مطالبه نمودیم اجرای قانون و جلوگیری از طرح‌هایی بوده است که بدون برخورداری ازکلیه مجوزهای لازم قانونی، در دست اجرا قرارگرفته‌اند.

رئیسی ما پیگیریم تا حق مردممان محقق شود نه اینکه حق دیگران را ضایع کنیم !!؟ طرح‌های انتقال آب بایستی الزاماً مجوزهای زیست محیطی داشته باشند. براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب آب انفال است وحفظ و توزیع عادلانه منابع خدادادی طبیعی وآب ملی برهمگان واجب است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به دستگاه‌های بررسی کننده و مراجع صدور مجوز طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای تاکید داشته‌اند که چنانچه در صدور مجوزهای مورد نیاز طرح‌های انتقال آب به استان اصفهان کوتاهی صورت پذیرد، برای مردم و مسئولین استان اصفهان پذیرفتنی نیست زیرا تخلف آشکار در تحقق حقوقشان خواهد بود !؟

رئیسی خاطرنشان کرد: ما هم متقابلاً به مسئولین محترم مجلس، دولت، قوه قضائیه، وزارت نیرو، سازمان بازرسی، سازمان محیط زیست و شورای عالی آب و مسئولین و برخی اشخاص صاحب نفوذ عرض نموده و تکرار می‌کنیم هرگونه کوتاهی در رسیدگی به تخلفات آشکار طرح‌های انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری ظلمی بزرگ به مردم محروم استان ما است که هیچگاه این ظلم را برنخواهند تافت.

وی با بیان توصیه و پیشنهاداتی گفت: استان‌های سر منشاء و مصرف کننده آب می‌بایست در سطوح نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی استان و مرکز استان‌های ذینفع، جلسات مشترکی برگزار نمایند تا به یک وحدت رویه درحفظ منافع مشترک دست یابند و فقط در سایه همدلی و نیک اندیشی می‌توان به این مهم دست یافت و قطعاً در سایه زیادخواهی‌ها با صحبت‌ها و مباحث پوپولیستی نه تنها به مشکلات فائق نخواهیم آمد بلکه روز به روز به عمق مشکلات افزوده خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد با بیان اینکه آب شالوده حیات استان چهارمحال و بختیاری است، خاطرنشان کرد: ولی سهم سرانه ملی مردم این استان قابل مقایسه با استان اصفهان نیست که دلیلش در نظر نگرفتن حق آبه‌ای است که تاکنون برای استان لحاظ نشده است. تاکنون بخش عظیمی از مردم اهالی استان چهارمحال و بختیاری بدلیل همین محرومیت‌ها از استان مجبور به مهاجرت شده‌اند و یا رنج ناشی از آن را متحمل شده‌اند.

رئیسی افزود: بی‌شک رشد و توسعه استان ما به نفع استان‌های همجوار خواهد بود، به خصوص در راستای قانونمند ساختن طرح‌های انتقال آب، چراکه عقیده داریم عواقب اجرای طرح‌های غیرقانونی و غیرکارشناسی زیست محیطی اگر نه در کوتاه مدت ولی در آینده‌ای نه چندان دور نه تنها آسیب جدی به حیات استان چهارمحال و بختیاری وارد می‌کند بلکه دودش به چشم استان‌های همجوار ما نیز خواهد رفت‌ زیرا با تخریب محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری دیگر نه کارونی باقی خواهد ماند و نه زاینده رودی که بر سر منابع آن دو، مشاجره و مجادله کنیم.

وی بیان کرد: در نهایت شورای اسلامی مرکز استان چهارمحال و بختیاری آمادگی و استقبال خود را جهت برگزاری جلسات مشترک توأم با همدلی و احترام به منافع مشترک و استدلال کارشناسی و تخصصی اعلام می‌نماییم.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۳۵:۳۳

29 Dec 2020