۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۴۶۲۴۸
مقاله/

نقش صدا و سیما در کاهش آسیب اجتماعی

امروزه با دگرگونی‌های ایجاد شده در فنّاوری های ارتباطی و تحوّلات گسترده و سریع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی موجب شده است شاهد گسترش آسیب‌های اجتماعی در جوامع مختلف باشیم.
نقش صدا و سیما در کاهش آسیب اجتماعی
به گزارش جهانبین نیوز؛ لیلا بیاتی اشکفتکی طی یک مقاله نوشت:

امروزه با دگرگونی‌های ایجاد شده در فنّاوری های ارتباطی و تحوّلات گسترده و سریع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی موجب شده است شاهد گسترش آسیب‌های اجتماعی در جوامع مختلف باشیم.

بیکاری، اعتیاد، خشونت و انواع بزهکاری از جمله آسیب‌های اجتماعی هستند که در تمامی جوامع، وجود دارند. کشور ما و به تبع آن استان چهارمحال و بختیاری هم از این مهم مستثنا نیست و با وجود تهاجم فرهنگی دشمنان علیه جمهوری اسلامی با افزایش آسیب‌های اجتماعی رو به رو بوده ایم.

با توجّه به این که عصر حاضر، عصر اطلاعات و ارتباطات است و نظام فرهنگی استان‌ها با رشد فنّاوری دگرگون شده و قدم در مسیر جدیدی گذاشته است، در طی این مسیر جدید، مسائل و مشکلات و آسیب‌هایی در جامعه پیش خواهد آمد.

شناسایی این آسیب‌ها و ارائه راهکار برای مقابله و پیشگیری آن‌ها از مهّم‌ترین اهداف هر جامعه برای پیشرفت خواهد بود.

هر جامعه متناسب با شرایط فرهنگی خود، با انواعی از انحراف‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است که روی فرایند پیشرفتِ آن جامعه، اثر‌های مخرّبی دارد. شناخت و بررسی عوامل اثرگذار بر مشکل‌ها و انحرافات جامعه، می‌تواند مسیر حرکت جامعه را به سوی ترقی و تعامل هموار سازد؛ به گونه‌ای که افزودن بر درک عمل آن‌ها و جلوگیری از تداوم آن عمل، با  ارائه راه‌حل‌هایی به سلامت جامعه کمک کند.

شناسایی علل اساسی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند بسیاری از نیروهای از دست رفته جامعه را تجدید و در مسیرِ سالم جامعه هدایت کند.

در استان چهارمحال و بختیاری رسانه‌ها از جمله صدا و سیما در کنار نهادهای دولتی و غیردولتی دیگر، نقش مهّمی در جامعه‌پذیری اقشار گوناگون جامعه، برعهده دارند.

امروزه و در عصر ارتباطات، رسانه‌ی صدا و سیما از دو کارکرد برخوردار است؛ اول بازتولید خواسته‌های اجتماعی برای مسئولان و مدیران، دوم بازپخش و آموزشِ راهکارها و تصمیم‌های گرفته شده مسئولان برای مردم. بر این اساس، تبیین کارکردهای صدا و سیما در زمینه‌ی توانایی این سازمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان ضروری است.

با توجّه به این که فقر و بیکاری از مهّم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان چهارمحال و بختیاری هستند و سرچشمه‌ی آسیب‌های بعدی هم از این دو آسیب آغاز می‌شود، از همین‌رو، پیشنهاد می‌شود صدا و سیما با معرفی ظرفیّت‌های موجود در استان و شناسایی آن‌ها به مردم در قالب‌ مستند، می‌تواند به کاهش بیکاری کمک کند.

هم‌چنین، معرفی مشاغل مختلف و دعوت از کار آفرینان استان در برنامه‌های مرتبط، می‌تواند اثر گذاری مستقیم و غیر مستقیم بر نهادهای مختلف برای ایجاد اشتغال‌زایی برای جوانان را فراهم سازد.

در واقع، اطلاع‌رسانی شفاف صدا و سیما درباره‌ی تسهیلات و فرصت‌های موجود از ظرفیّت‌های استان می‌تواند راهگشای ایجاد شغل مناسب برای جوان‌ها باشد.

برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای انتقال در جامعه و رفع بی‌عدالتی از سوی مسئولین استان با تهیه‌ی برنامه در صدا و سیما در جهت معرفی سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیّت‌های موجود در استان و دعوت از کارشناسان امر می‌تواند بزرگ‌ترین معضل و  آسیب اجتماعی که همان فقر و بیکاری است را به کمترین حد خود برساند.

جرم و آسیب، بیش‌تر در جامعه‌ای رخ می‌دهد که مهارت‌های زندگی و اجتماعی برای پیشگیری آن به نوجوانان و جوانان آموزش داده نشده باشد. پیشنهاد می‌شود صدا و سیما برای آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده‌ها با دعوت از کارشناسان مجرّب و مشاورین ارشد در ساعاتِ مناسب که مخاطبان برنامه‌ها بیش‌تر هستند، به گفت‌وگو و ارائه راهکارهایی برای بالا بردن مهارت‌ها در بین نوجوانان و جوانان بپردازد.

از آن‌جایی که استان چهارمحال و بختیاری از نظر اقلیمی یکی از سردترین استان‌های کشور است و این سردی آب و هوا به نوعی می‌تواند بر روی روحیه و خُلق و خوی مردم استان نیز تأثیر گذار باشد.

با این نگرش، سردی و سرد مزاجی می‌تواند یکی از دلایل مهّم بروز آسیب‌های اجتماعی و جرم در استان شود، بنابراین، پیشنهاد می‌شود صدا و سیما با دعوت از کارشناسان طب سُنتی و کارشناسان تغذیه و تهیه برنامه در این زمینه، روش تغذیه صحیح و استفاده از غذاهای گرم را به خانواده‌ها آموزش دهد تا با توجّه به طبع سردِ مردم استان و خوردن غذاهای گرم تعادل برقرار شود و زمینه‌ی بروز آسیب‌های اجتماعی کنترل شود.

از آنجا که آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه، می تواند به  علّت پایین بودن اعتقادات و باورها در خانواده‌ها نشأت ‌گیرد؛ چرا که، کسی که دارای اعتقادات بالا باشد، کمتر دنبال جرم می‌رود. با این دیدگاه، پیشنهاد می‌شود صدا و سیما با ساخت برنامه‌هایی در جهت تقویّت ارزش‌ها و اعتقاداتِ نوجوانان و جوانان با استفاده از روحانیون، جوان خوش اخلاق و... در برنامه‌ها، در این مسیر گام‌های مناسبی بردارد.

رسانه‌های بومی و محلی به خصوص رادیو و تلویزیون، توان‌مندی‌های بالایی در جهت کمک به پلیس در جهت دست‌یابی راحت‌تر به اهداف تعیین شده، دارند و این موضوع، به نحو مطلوبی در برخی از کشورها استفاده می‌شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود با برگزاری جلسه‌های تعامل با دست اندرکاران رسانه‌ها و انجام تطبیقی از این رسانه، جهت دست‌یابی آسان و کاهش هزینه‌های پلیس برای پیشگیری‌، کاهش و کنترل جرایم استفاده شود.

از آن‌جایی که کارشناسان اعلام داشته‌اند، صدا و سیما باید واقعیّت‌های موجود درباره‌ی جرایم و آسیب‌های اجتماعی استان را به گوش مردم برساند، از همین‌رو، پیشنهاد می‌شود پخش گزارش‌های خبری مانند دستگیری مجرمان، سارقان و هم‌چنین، موفقیّت ناجا در کشف باندهای قاچاق از قبیل مواد مُخدّر، کالاهای قاچاق و غیره و اجرای طرح‌های مختلف ‌مبارز با اراذل و اوباش، انضباط اجتماعی و ... در برنامه‌ها گنجانده شود.

با این تدابیر از یک سو اعتماد مردم به صدا و سیما بالاتر می‌رود و از سوی دیگر با برجسته کردن جنبه‌های ترسانندگی مجازات‌ها به دلیل اعلام فرجام فعّالیّت‌های مجرمانه و ایجاد احساس بازدارندگی از انجام جرایم در بین مجرمان، باعث افزایش احساس امنیت در بین شهروندان نیز می‌شود.

با توجّه به این که اعضای خانواده‌ها در ساعات شب در کنار یکدیگر جمع هستند و در این ساعات از برنامه‌های صدا و سیما استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود صدا و سیما برنامه‌هایی را در جهت بالا بردن سطح آگاهی شهروندان نسبت به آسیب‌های اجتماعی در ساعات مناسب شب پخش کنند تا تمام اعضای خانواده ببیننده‌ی این برنامه‌های مناسب باشند و نسبت به آسیب‌های موجود در جامعه آگاهی لازم را پیدا نمایند.

از آنجا که افراد بسیاری برای پر کردن اوقات فراغت خود نیاز به برنامه های سرگرم کننده و شادی بخش هستند بنابراین، پیشنهاد می‌شود جهت افزایش آگاهی‌های نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها، آسیب‌های موجود در اجتماع، در قالب طنز نیز آورده شود، این روش می‌تواند جهت آگاهی بخشی مخاطبان مثمر ثمر واقع شود.

موّفق‌ترین برنامه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرم می‌تواند در قالب انیمشین و کلیپ بیش‌ترین تأثیر را داشته باشد، به همین دلیل، به کارگردان‌ها و تهیه کنندگان صدا و سیما پیشنهاد می‌شود، ساخت برنامه‌های پیشگیری از جرایم و آسیب‌ها در قالب برنامه‌های یاد شده در اولویت قرار دهند.

با توجّه به این‌که پلیس به تنهایی نمی­تواند در تولید امنیت، کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد و در این راستا نیازمند به همکاری و مشارکت همه‌ی نهادها و سازمان‌های مختلف و هم‌چنین همکاری و مشارکت شهروندان است، بنابراین پیشنهاد می‌شود سازمانی بزرگی مانند صدا و سیما با آموزش نوجوانان و جوانان از آن‌ها بخواهد مانند همیار پلیس عمل کنند و با این همیاری و تعامل هر جا اگر جرم یا آسیبی را دیدند و متوجّه شدند، با تهیه گزارش و ارسال آن به صدا و سیما در کاهش آسیب‌ها و آگاهی‌سازی سایر اقشار همکاری و مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/1020ج
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۲۶:۱۳

29 Dec 2020