۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۴۶۲۲۳
اقدامات مجرمانه در منطقه آلوده شهرکرد، جانِ مردم را به لبشان رساند/

محله 32، غده سرطانی که آینده جوانان را تهدید می‌کند

معضل فروش مواد مخدر در دل مرکز استان چهارمحال و بختیاری سال‌ها است که به دغدغه‌ای بزرگ برای اهالی این شهر تبدیل شده است، حال مطالبه اصلی مردم برخورد با عوامل فروش مواد مخدر در این شهر است که مدت‌ها به بهانه‌های مختلف مغفول مانده است.
محله 32، غده سرطانی که آینده جوانان را تهدید می‌کند
به گزارش جهانبین نیوز؛ محله 32 شهرکرد یک محله شناخته شده به لحاظ آسیب‌های اجتماعی است، از توزیع گسترده مواد مخدر گرفته تا قاچاق اسلحه (بر طبق برخی شنیده‌ها) در این محله می‌توان مشاهده کرد.
 
چند خانواده که گفته می‌شود ایرانی‌الاصل نیستند در این محله مستقر شده و از انجام هر جرمی ابایی ندارند.
 
به گفته شاهدان افراد ساکن در این محل که اکثراً به شغل توزیع و فروش مواد مخدر شاغل هستند، به لحاظ بهداشتی در سطح بسیار پایین قرار گرفته تا جایی بعضاً با حیوانات خود همچون اسب، گوسفند و... در یک مکان زندگی می‌کنند.
 
حضور این افراد نه‌تنها زندگی خود آنان بلکه زندگی سایر اهالی منطقه شهرکرد را تحت‌الشعاع قرار داده است، به‌هرحال وجود چندین قاچاقچی و توزیع راحت مواد مخدر آن هم در کوی و خیابان در پوشش موتورسوارها وسوسه‌کننده است و می‌تواند بسیاری از جوانان منطقه را به کام مواد مخدر بکشاند.
 
موضوع دیگر درخصوص محله 32 شهرکرد قرارگیری چندین مدرسه و مکان آموزشی در نزدیکی این محل است و این می‌تواند آسیب را دوچندان کند.
 
شاید باورش سخت باشد تصور چنین وضعیتی و اگر کسی از خارج از شهر شهرکرد یا حتی استان چهارمحال و بختیاری درخصوص این محله بشنود تصور کند راجع به یکی از شهرهای مکزیک شنیده است اما واقعیت دارد، گروه اراذل و اوباش و قاچاقچی که با آزادی کامل و دستی باز به اعمال مجرمانه خود می‌پردازند.



5 آذرماه 99 بود که یکی از مأموران نیروی انتظامی در درگیری با گروه‌های ذکر شده از ناحیه پا و شکم زخمی شده و به درجه رفیع شهادت نائل آمد، موضوعی که مردم استان کوچکی مثل چهارمحال و بختیاری هیچ‌گاه در باورشان نمی‌گنجید که روزی همچون استان‌های مرزی که خود، همیشه قربانی اراذل و اوباش و گروه‌های مختلف تروریستی و قاچاق مواد مخدر هستند، با چشم خود ببینند.
 
منجلاب اعتیاد در کمین فرزندان
 
پای درد دل مردم منطقه آلوده شهرکرد که بنشینی علاوه‌بر رنج و دل‌زدگی آن‌ها نسبت به شرایط موجود، موجی از بهت را می‌توان در نگاهشان و حرفشان دید، مادر جوانی که اشک در چشم داشت این‌گونه غم خود از شهادت مأمور نیروی انتظامی به دست قاچاقچیان مواد مخدر را عنوان می‌کند: این اراذلی که یکی از مأموران نیروی انتظامی را به شهادت رساندند و یک خانواده و مردم را عزادار کردن هر روز صدها جوان را به منجلاب اعتیاد می‌کشانند.
 
او ادامه می‌دهد: جوانانی که خانواده‌ها با هزاران امید و آرزو بزرگ می‌کنند شاید در آینده در دام این قاچاقچیان گرفتار و نابود شوند.
 
این مادر از مسؤولان استانی خواست تا وضعیت از این بدتر نشده است برای رفع مشکل، کاری انجام
دهند.
 
تأمین امکانات رفاهی برای خانواده‌های فروشنده مواد مخدر، تبعیض است
 
یکی دیگر از مردم محل علاوه بر دل‌زدگی از وضعیت موجود بشدت عصبی بود و این‌گونه عصبانیت خود را نشان داد: چرا مسؤولان باید این‌همه امکانات برای یک عده قاچاقچی فراهم کنند، برای محله 32 پارک و فضای سبز می‌سازند و خیابان‌هایشان را آسفالت می‌کنند بعد مابقی مردم که با آبرو زندگی می‌کنند زمانی که باران و برف می‌بارد باید غرق در گل و لای باشند.
 
او می گوید: جوان عزیزی که از نیروی انتظامی به دست این قاچاقچیان شهید شد خود نوعی هشدار است که این اراذل و اوباش خطرناک هستند و امنیت و آسایش مردم محله را سلب می‌کنند، خواهش جدی اهالی اقدام لازم برای رفع این مشکل است، تقاضا داریم فکری به حال مردم کنید مگر مردم این محل چه گناهی کرده‌اند که باید این‌گونه بی‌آبرو شوند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛  اقداماتی از سوی مسؤولان استانی در خصوص مبارزه با غده سرطانی مرکز استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفت، هرچند بسیار اندک و ناکافی بود و به نظر می‌رسد بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت.


تشدید مبارزه با مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری
 
به دنبال واقعه پنجم آذرماه 99 و شهادت مأمور نیروی انتظامی توسط قاچاقچیان در شهرکرد استاندار چهارمحال و بختیاری در چهارمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری مورخ ۲۲ آذرماه به این موضوع واکنش نشان داده، اقدامات انجام شده در حوزه کشفیات و مبارزه با مواد مخدر نسبت به سایر استان‌های کشور را مطلوب ارزیابی کرده و گفت: باید در امر پیشگیری، در دو محله آلوده به مواد مخدر در مرکز استان متمرکز شویم، همچنین در این محلات مبارزه با مواد مخدر تشدید شود.
 
اقبال عباسی افزود: در این محلات مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود و اهالی اقدام به نگهداری اسب و دام می‌کنند، شبکه فاضلاب دایر شده است، اما برخی ساکنان این محلات فاضلاب را در محیط رها و برای سایر ساکنان مشکل ایجاد می‌کنند، جلسه‌ای با حضور مسئولان مرکز بهداشت، شرکت‌های آب‌ و فاضلاب، برق و گاز برای حل مشکلات این محله تشکیل شود و اگر ساکنان همکاری لازم را نداشتند با آن‌ها برخورد قضایی صورت بگیرد.
 
وی با بیان اینکه موضوعی مهم‌تر از مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد، گفت: این معضل سالیانه هزینه‌های بسیاری را به نهادهایی ازجمله نیروی انتظامی، اطلاعاتی و ... متحمل می‌کند، همچنین سالیانه برای استعمال دخانیات هزینه‌های زیادی را دارد و این رقم، معادل بخش زیادی از بودجه‌های عمرانی است.


 
تاکید استاندار بر برخورد با فروشندگان مواد مخدر
 
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به شهادت یکی از مأموران نیروی انتظامی در بحث مبارزه با مواد مخدر در منطقه آلوده شهرکرد، تأکید کرد: باید برخور‌د قاطع و جدی با توزیع‌کنندگان مواد مخدر در این منطقه صورت بگیرد، نباید اجازه دهیم این افراد چنان جسور شوند
که به مأمور نیروی انتظامی شلیک کنند.
 
عباسی با تأکید بر اصل پیشگیری در مواد مخدر، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در بحث مبارزه با مواد مخدر اهمیت بالایی دارد، باید در اجرای طرح‌ها به بحث مطالعات توجه جدی صورت بگیرد تا اقدامات مؤثر واقع شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد نیز بعد از مدت‌ها نسبت به اتفاق رخ داده در خصوص مأمور نیروی انتظامی و شرایط منطقه آلوده شهرکرد واکنش نشان داد، در همین راستان وی ششم دی‌ماه با یکی از خبرگزاری‌های استان چهارمحال و بختیاری مصاحبه‌ای انجام داد که بیشتر باعث ناراحتی مردم شد تا تسکینی بر دردشان باشد.
 
عبدالرضا علیمحمدی در مصاحبه خود با این خبرگزاری از اصطلاح "منطقه غرب شهرکرد" استفاده کرده که باعث اعتراض اهالی این محله شده که چرا یک منطقه بزرگ را به خاطر چند کوچه که عده‌ای موادفروش در آن زندگی می‌کنند یکی کرده است.
 
به مردم حق می‌دهیم که گلایه داشته باشند
 
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص مطالبات منطقه آلوده شهرکرد مبنی بر ریشه‌کن کردن فروش مواد مخدر و ناهنجاری‌های اجتماعی در این منطقه گفت: به مردم حق می‌دهیم که گلایه داشته باشند اما این بدان معنی نیست که برای اصلاح این منطقه کاری صورت نگرفته است.
 
وی با اشاره به عزم جدی مجموعه دادستانی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، استاندار چهارمحال و بختیاری و فرماندار شهرکرد برای اصلاح وضعیت این منطقه خاطرنشان کرد: در سال 98 و 99 تعداد 55 مرکز توزیع مواد مخدر پلمپ شده است که 48 مورد آن مربوط به همین منطقه آلوده شهرکرد است.
 
علی‌محمدی تصریح کرد: در کنار اجرای طرح‌های مبارزه با مواد مخدر، ارتقای زیرساخت‌ها در این منطقه، ارتقای وضعیت فرهنگی، بهبود وضعیت بهداشتی و ایجاد اشتغال را در دستور کار داشتیم که در این راستا از روحانیون فعال و دستگاه‌های حمایتی نیز کمک گرفته شده است.
 
نمی‌توان یک منطقه را به طور کامل از مواد مخدر پاک کرد
 
دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: یک طرح دیگری نیز در دست اقدام است و بنا شده محلی برای مردم این منطقه که تمایل به شغل دامداری و پرورش اسب دارند فراهم شود تا با ایجاد اشتغال صحیح از فروش مواد مخدر خودداری کنند.
 
وی اضافه کرد: هرچند که هیچ‌وقت نمی‌توانیم ادعا کنیم می‌شود یک منطقه را به‌طور کامل از فروش مواد مخدر پاک‌سازی کرد اما این قول را می‌دهم که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد بهبود وضعیت این منطقه باشیم و برای جلوگیری از فروش مواد مخدر و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.
 
پیش‌بینی برنامه‌های مدون و مشخص شده برای منطقه آلوده شهرکرد
 
سید قدیر مرتضوی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفت: برنامه‌های مدون و مشخص شده برای منطقه آلوده شهرکرد مدنظر است. 
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از مباحث موجود در خصوص منطقه آلوده شهرکرد، مطالبه مردمی است که بعد از شهادت مأمور نیروی انتظامی شدیدتر شد، این خواست و مطالبه مردمی از پیش هم در خصوص این مسئله وجود داشت.
 
وی ادامه داد: برخورد با عوامل فروش مواد مخدر در منطقه آلوده شهرکرد در برنامه مسؤولان استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد اما کار در این سطح، نیاز به همکاری، هماهنگی
و برنامه‌ریزی دارد، همه این زمینه‌ها و اقتضائات دیده می‌شود و کار نباید با چاشنی احساس همراه شود.
 
نمی‌توانیم حق زندگی کردن را از کسی بگیریم
 
مرتضوی با تأکید بر اینکه عاملین شهادت مأمور نیروی انتظامی دستگیر شدند، فرایند بازرسی و دادرسی انجام و برخورد لازم با نظر مرجع قضایی با این افراد صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: بحث دستگیری فروشندگان مواد مخدر و برخورد با آن‌ها در حال انجام است و اخیراً توجه ویژه به مقوله بهداشت محله شده و تذکرهای لازم نیز در این خصوص داده شده است.
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نمی‌توانیم حق زندگی کردن را از کسی بگیریم اما حق زندگی سالم را باید به خانواده‌های منطقه آلوده شهرکرد بدهیم، خاطرنشان کرد: افراد بسیاری هستند که همچون ساکنان منطقه آلوده شهرکرد حق زندگی را از مردم می‌گیرند، آیا فقط این افراد هستند که ما داریم این موضوع را تا این حد بزرگ و حساس می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه بیش از حد پرداختن رسانه به منطقه آلوده شهرکرد فقط این منطقه را بزرگ‌تر می‌کند که این کاملاً اشتباه است، اضافه کرد: هر چقدر به منطقه آلوده شهرکرد پرداخته شود اهالی این منطقه احساس قدرت و بزرگی بیشتری می‌کنند.
 
شهادت مأمور نیروی انتظامی ربطی به فروش مواد مخدر نداشته است
 
مرتضوی یادآور شد: با کارهای خوبی که در منطقه آلوده شهرکرد صورت گرفت، حجم آسیب در این منطقه کاهش یافته که منجر شد عده‌ای از این محل بروند، عده‌ای دستگیر شوند وعده‌ای هم که هنوز در محل ساکن هستند تذکرات را از باب موارد مختلف دریافت کرده‌اند.
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری افزود: باید مسیر برای اصلاح این افراد فراهم شود و اگر این مسیر فراهم نشد حتماً برخورد قطعی و قهری را خواهیم داشت.
 
وی تأکید کرد: شهادت مأمور نیروی انتظامی ربطی به فروش مواد مخدر نداشته است، در محل هم این اتفاق صورت نگرفت اما توسط یکی از افراد منطقه آلوده شهرکرد انجام شد.
 
خواسته مردم، خواسته مسؤولان است
 
مرتضوی بیان کرد: خواسته مردم خواسته مسؤولان است و ما در مسیر خواسته مردم قدم برمی‌داریم اما باید حساب شده و با برنامه حرکت کنیم، حرکتی که بُعد رعب و وحشت داشته باشد، جوابگو نیست و باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که منجر به نتیجه که همان پلمپ منازل و اماکن فروش مواد مخدر و دستگیری قاچاقچیان است، شود.
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرایند پلمپ اماکن فروش مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در همین راستا بیش از 12 مورد پلمپ منازل و اماکن فروش مواد مخدر در شهرستان بروجن، هفت مورد در شهرستان اردل و 43 مورد نیز در شهرستان شهرکرد انجام شد که این اقدام با قدرت و قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ درست که مسئولان استانی در جهت اصلاح ساکنان منطقه آلوده شهرکرد اقدامات فرهنگی و سلبی خوبی انجام داده‌اند، اما شرایط موجود نشان می‌دهد این اقدامات کافی نبوده و نیاز است برای حل این مشکل راه حل دیگری اندیشیده شود.
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۱۶:۲۳

4 Jan 2021