۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۴۶۲۱۹
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

رفع بحران بیکاری و بی‌آبی با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری

در شرایطی به سر می‌بریم که به علت کاهش بارش‌ها کشور و ازجمله چهارمحال وبختیاری با مشکل کم‌آبی مواجه هستند این درحالی است که مردم این استان اکثرا کشاورز بوده و کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند راه حلی مناسب برای جلوگیری هرچه بیشتر از بیکاری هم‌استانی‌ها باشد.
رفع بحران بیکاری و بی‌آبی با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ کشور ایران در سال‌های گذشته با خشکسالی‌های پی در پی مواجه بوده و چهارمحال و بختیاری هم از این موضوع مستثنی نیست، این خشکسالی‌ها بر بسیاری از جوانب زندگی مردم به‌ویژه کشاورزی که شغل اکثر ساکنان آن است تاثیر منفی داشته و اقتصاد خانواده‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.
 
تغییر سبک کشاورزی در این استان و تبدیل آبیاری سنتی به روش‌های نوین آبیاری یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی است اما استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت از مزرعه به گلخانه می‌تواند تاثیر بسزایی در مقابله با خشکسالی داشته باشد.
 
در سال‌های اخیر جهاد کشارزی چهارمحال و بختیاری عمده تلاش‌ها خود را در جهت افزایش و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای قرار داده است و در این راستا تسهیلات و کمک‌های خوبی ارائه داده می‌شود.
 
عطاءالله ابراهیمی مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی که با رسانه‌های استان صورت داده توسعه طرح‌های گلخانه‌ای را یکی از برنامه راهبردی وزارت جهاد کشاورزی دانسته و از آغاز نهضت توسعه کشت گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری خبر داده است.
 
و این بدان معنا است که استارت این کار در چهارمحال و بختیاری از سوی مسئولان جهاد کشاورزی خورده شده و بسیاری از بروکراسی‌های اداری در این زمینه برداشته شده است.
 
گلخانه‌داری صنعتی نوپا در چهارمحال و بختیاری
 
ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: طی چند سال گذشته متقاضیان زیادی به گلخانه‌داری روی آورده‌اند و می‌توان گفت که این حرفه صنعت نوپایی در استان است.
 
وی با تاکید بر اینکه ثبات شغلی و درآمد مطلوب ازجمله مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است تصریح کرد: بهره‌وری از آب با توجه به وضعیت خشکسالی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از کشت است به‌طوری که میزان مصرف آب در کشت گلخانه‌ای کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر تولیدات آن حدود ۱۰ برابر زمین‌های کشاورزی است.
 
حذف بسیاری از محدودیت‌ها برای کشت‌های گلخانه‌ای توسط وزارت جهاد کشاورزی
 
شیرانی از حذف بسیاری از محدودیت‌ها برای کشت‌های گلخانه‌ای توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و بیان داشت: گلخانه‌داری  یکی از مشاغلی است که در اولویت پرداخت تسهیلات است.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: حذف موانع یکی از دلایلی است که کسب و کار گلخانه‌داری را رونق بخشیده و سبب شده بسیاری از فارغ‌اتحصیلان و افراد جویای کار به این حرفه روی آورند.
 
وی خاطرنشان کرد: در مورد گلخانه‌های کوچک‌مقیاس که حدود ۳۰۰ متر زیربنا دارد و در محدوده روستاها، شهرک‌ها و شهرهای کم‌جمعیت قرار دارند و گلخانه‌های بزرگ‌مقیاس سازمان نظام مهندسی در مرحله اول باید استعلام‌های ضروری را بررسی کرده و آن‌گاه مجوزهای مربوطه برای سازمان جهاد کشاورزی و در نهایت بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ارسال شود.
 
مهم‌ترین مشکل فعالان کشت‌های گلخانه‌ای، نبود بازار فروش است
 
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر قسمت از استان با توجه به آب و هوایی که دارد مناسب کشت نوع خاصی از محصول است ادامه داد: مناطق گرمسیر مانند شهرستان‌های اردل و لردگان مناسب کشت سبزی و صیفی است.
 
وی افزود: ارتفاع بالای استان و تابش مستقیم اشعه خورشید سبب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان به سمت پرورش گل‌های شاخه‌بریده گرایش پیدا کنند.
 
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تا به حال مشکلی در راستای تامین وسایل و پرداخت تسهیلات نداریم یادآور شد: مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان و فعالان این عرصه نبود بازار فروش است و امید است در آینده نزدیک رفع شود.
 
غلامعباس رئیسی مجری طرح توسعه گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ۱۰۰ واحد گلخانه در سطح 30 هکتار در این استان وجود دارد که در ۱۷ هکتار از این گلخانه‌ها سبزیجات و صیفی‌جات کشت می‌شود.
 
تولید سالانه 3 هزار و ۵۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری
 
وی با بیان اینکه تولید گلخانه‌های این استان سالانه 3 هزار و ۵۰۰ تن است افزود: 10 میلیون گل شاخه بریده محصول یک هکتار گلخانه در این استان است، همچنین  ۴ واحد تولید توت‌فرنگی در چهارمحال و بختیاری  وجود دارد که مساحت مجموع آن‌ها ۲ هکتار می‌باشد و سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن توت‌فرنگی تولید می‌کنند.
 
رئیسی با اشاره به مزیت‌های کشت توت‌فرنگی عنوان کرد: با توجه به اینکه تولید توت فرنگی در گلخانه نسبت به فضای باز عملکرد بالایی دارد و محصول تولید شده دارای کیفیت عالی و عاری از آفات و بیماری‌ها بوده، و از طرفی به دلیل تولید خارج از فصل به قیمت بالایی به فروش می‌رسد، لذا کشت توت فرنگی در گلخانه از جمله محصولات گلخانه‌ای می‌باشد که توجیه اقتصادی بالایی دارد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری در لیست بیکارترین استان‌های کشور قرار دارد و بسیاری از جوانان آن برای امرار معاش مجبور به ترک شهر و استان خود هستند، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند راه حل مناسبی برای رفع این مشکل باشد و تسهیل مسیر راه‌اندازی گلخانه‌ها می‌تواند راه را برای بسیاری از جوانان و علاقمندان این عرصه باز کند، ضمن اینکه درحالی که کشور و چهارمحال وبختیاری با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و مردم این استان اکثرا کشاورز هستند کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند راه حلی مناسب برای جلوگیری هرچه بیشتر از بیکاری هم‌استانی‌ها باشد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۱۰:۴۳

27 Dec 2020