۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۶۲۰۳

بازی های رایانه ای القا کننده تخیلات پرخاشگرانه است

تحقیقات تجربی نشان داده است که بسیاری از بازی ها القا کنندة تخیلات پرخاش گرانه، رفتارهای توأم با خشونت، پرخاش گری، عادی شدن پرخاش گری در ذهن کودک و نوجوان و نتیجه آن الگوگیری از بازی گران خشن در بازی های رایانه ای، انتخاب ستیزه جویی به عنوان راه حل امور، افزایش جرم و بزه کاری و سرانجام، تربیت شخصیت های خشن و کینه جوست.
بازی های رایانه ای القا کننده تخیلات پرخاشگرانه است
به گزارش جهانبین نیوز ؛ رشد سريع بازي‌ هاي رايانه ‌اي به شکل ‌هاي گوناگون باعث اشغال بخش عمده ‌اي از اوقات فراغت گروه ‌هاي سني مختلف به ويژه کودکان و نوجوانان شده است.

اين امر مي ‌تواند اثرات مستقيم و غير مستقيمي بر ابعاد مختلف کيفيت زندگي از جمله وضعيت رواني، جسماني و روابط اجتماعي آنها داشته باشد.

بازی‌های رایانه‌ای در جهان امروز به عنوان بخشی از «صنعت سرگرمی» به حساب می‌آیند.

در دهه ها¬ی اخیر گسترش این بازی ها سبب شده تا از این حوزه به عنوان یکی از مهم ترین بخش¬های صنعت سرگرمی نام برده شود.

بازی‌های رایانه‌ای به دلیل پیچیدگی‌ها و مختصات گوناگون طی یک فرآیند پیچیده تولید با همکاری افراد مختلف و با استفاده از ابزارهای متفاوت طراحی و تولید می‌‌شوند و از قوانین تولید انبوه‌ پیروی می‌کنند.

تولید بازی‌های رایانه‌ای حوزه‌های کاری، زمینه‌های تکنولوژیک و عوامل گوناگونی از تجارت و صنعت را به یکدیگر پیوند می‌دهد؛ به همین دلیل کاربرد واژه ی صنعت در مورد آن ها معمول شده است.

از طرف دیگر، وسعت حوزه ی بازی‌های رایانه‌ای و وجود عوامل و اجزای مختلف در این حوزه سبب می‌شود مطالعات انجام‌شده درباره ی آن نیز حول موضوعات و عناوین مختلف و بیشتر مشخص و محدودی متمرکز شود تا امکان ارائه ی تصویری از هریک از این عناصر و در نهایت نشان دادن پیوند میان آن ها امکان‌پذیر شود.

به نظر می‌رسد پرداختن به هریک از جنبه‌ها و مختصات این صنعت جهانی‌شده در یک قلمرو بومی مانند ایران می‌تواند تکه‌ای هرچند کوچک از پازل بزرگ صنعت بازی‌های رایانه‌ای را در جای خود قرار دهد.

در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺑﺎزي راﯾﺎﻧﻪ اي، ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از آن، ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿرد .ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻓﻨﯽ ﮐﻪ ﺣﻮزه دﻗـﺖ  ﻧﻈﺮدر زﻣﯿﻨﻪ راﺑﻄﻪ ﻓﻨﺂوري و ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﺖ، ﻣﺘﻦ ﺑﺎزي ﺑﻪ ﻋﻨﻮان رواﯾﺖ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺣﺎوي اﯾـﺪﺋﻮﻟﻮژي ﺑـﺎرز ﯾـﺎ ﻧﻬﻔﺘـﻪ ﺑﺎﺷﺪ وراﺑﻄﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻣﺎﺷﯿﻦ و ﺷﯿﻮه ﻫﺎي رواﯾﺖ ﺳﺎزي ﺑﺎزﯾﮑﻦ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺧﻮد ﺑﺎزي ﮐﻪ ﺑـﺎ ﻋﻨـﻮان ﺗﻌﺎﻣـﻞ از آن ﯾﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد.

خشونت در بازی های رایانه ای

یکی از نگرانی های عمده دربارة بازی های ویدیویی، ویژگی آشکار خشونت آمیز بودن بسیاری از آنهاست.

نگرانی از تأثیر این بازی ها، همگام با نگرانی های فزایندة عمومی از اثرهای خشونت موجود در رسانه ها، با توجه به این حقیقت است که انجام آنها، فعالیتی تعاملی است و بدین خاطر، امکان دارد از دیدگاه روان شناختی، فرد را به میزان بیشتری درگیر کند.

در این بازی ها، گاهی ملاحظه می شود که به سادگی سر انسان ها از بدنشان جدا می شود و یا شیوه های قتل، به صورت جدید و ارعاب آوری، به نمایش گذاشته می شوند.

تحقیقات تجربی نشان داده است که بسیاری از بازی ها القا کنندة تخیلات پرخاش گرانه، رفتارهای توأم با خشونت، پرخاش گری، عادی شدن پرخاش گری در ذهن کودک و نوجوان و نتیجه  آن  الگوگیری از بازی گران خشن در بازی های رایانه ای، انتخاب ستیزه جویی به عنوان راه حل امور، افزایش جرم و بزه کاری و سرانجام، تربیت شخصیت های خشن و کینه جوست.

افزايش استرس و اضطراب

هيجان زياد باعث انقباض پيوسته عضلات شده و كودك و نوجوان را دچار عوارضي همچون ضعف اعصاب با بروز تيك هاي عصبي ، جويدن گوشه لب و ناخن و قفل شدن دندان ها مي كند.

همچنين افزايش استرس ، اضطراب و پريشان حالي نتيجه پيامد ضعف اعصاب آنها خواهد بود كه در نهايت موجب تغييرات فشار خون و تعداد ضربان قلب هم مي شود.بر اساس پژوهش هاي اخير، ميان بازي هاي رايانه اي و اختلاف بين ميانگين نمرات دانش اموزان مقاطع مختلف در متغير اضطراب رابطه مستقيم و معنا داري وجود دارد. 

بد خلقي و بهانه گيري

تحريك پذيري و هيجان بيش از اندازه بازي هاي رايانه اي موجب بي حالي و كاهش انرژي كودك و نوجوان شده، در نتيجه آنها شروع به بدخلقي ، بهانه گيري ، توقعات بي جا، اذيت و آزار ديگران مي كنند . همچنين براي كنترل هيجان خود ، كالري بيشتري مصرف كرده و ناچار به پر خوري روي مي آورند . اين فرايند رفته رفته به افت شديد اخلاقي كودك و نوجوان در سطح خانواده و جامعه خواهد شد.

در حال حاضر مسئله تاثیرگذاری خشونت در بازی‌های ویدئویی بر بازیکنان به خصوص قشر کودک و نوجوان، امری پذیرفته شده است ،  لزوم توجه به نظام رده بندی سنی برای استفاده از بازی‌های ویدئویی  امری ضروری است و این امر می‌بایست مورد توجه والدین، متولیان آموزش، کارشناسان و سیاستگذاران این حوزه قرار بگیرد تا میزان آسیب رسانی ادراکی، عاطفی، گفتاری و رفتاری کودکان و نوجوانان در اثر استفاده از این گونه بازی ها کاهش یابد.

انتهای پیام/ 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۵ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۱۰:۱۹

25 Dec 2020