۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۶۱۸۴
با تشدید خشکسالی؛

چهار دشت در چهارمحال و بختیاری به ممنوعه بحرانی تبدیل می شود

رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اینک از ۱۰ دشت اصلی استان، دشت‌های شهرکرد، خانمیرزا، بروجن- فرادنبه، سفیددشت، شلمزار و جونقان- فارسان ممنوعه بحرانی و همچنین چهار دشت کیار، گندمان، بلداجی و لردگان نیز ممنوعه است و با تشدید خشکسالی به زودی به ممنوعه بحرانی تبدیل می‌شود.
چهار دشت در چهارمحال و بختیاری به ممنوعه بحرانی تبدیل می شود
به گزارش  جهانبین نیوز ، حسینعلی رضایی سرپیری رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری  اظهار کرد: موضوع آب از مهم ترین دغدغه های استان چهارمحال و بختیاری است چراکه هم‌اینک از ۱۰ دشت اصلی استان، دشت‌های شهرکرد، خانمیرزا، بروجن- فرادنبه، سفیددشت، شلمزار و جونقان- فارسان ممنوعه بحرانی و همچنین چهار دشت کیار، گندمان، بلداجی و لردگان نیز ممنوعه است و با تشدید خشکسالی به زودی به ممنوعه بحرانی تبدیل می‌شود و در برخی از مناطق استان کمبود آب فاجعه آفریده است، تعداد زیادی از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند و در ایام تابستان شاهد بحران آبی در برخی شهر ها از جمله سامان، بروجن، فرادنبه، سفیددشت و کاج و ... هستیم و به تبع ما نیز پیگیر تحقق حق قانونی مردم چهارمحال و بختیاری در این رابطه خواهیم بود.
 
رضایی سرپیری در پاسخ به بیانات نصر اصفهانی که اذعان داشت " اگر محبت یا ناهمراهی در این زمینه اتفاق افتد، هم‌استانی‌های ما در زمان خود هر دو را جبران می کنند پس بهتر است این موضوع در ذهن مردم اصفهان با خاطرات خوشی رقم بخورد." گفت: با اینگونه به کاربردن ادبیات و با توجه به آگاهی مردم از وجود لابی گری های اصفهانی ها در وزارت نیرو ، گروکشی مسئولان از یکدیگر به وضوح مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: موضع گیری که اخیرا رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان سعی کرده صراحت بیشتری در بیانش به کار گیرد ، چنین بر می آید که همه مسئولین کشوری و استان های درگیر طرح های انتقال آب به اصفهان بدون توجه به تبعات آنها کمک کنند تا این طرح ها عملیاتی شوند وعدالت رعایت شود.

رضایی عنوان کرد : مطالعات نشان داده عامل اصلی وقوع لغزش در شهرستان اردل توابع چهارمحال و بختیاری، فشار آب از طریق افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و یا تماس با آب سطحی است که با احداث سد بهشت آباد در این منطقه، تمامی توده‌های مارنی دچار لغزش‌های شدید شده و تمامی منطقه را با کانون‌های جدیدی از لغزش مواجه کرده است و امروز ما باید شاهد اتفاقاتی چون شکستگی لوله نفت مارون در سرخون اردل باشیم.

وی خاطر نشان کرد: حقوق مردم چهارمحال و بختیاری باید زیرپا گذاشته شود و مردم تشنه آب شرب باشند تا صنایع و کشاورزی اصفهان آباد گردد؟ این خاطرات خوش برای مردم اصفهان که شما فرمودید به بهای وقوع خاطرات ناگوار برای چهارمحال و بختیاری تمام شود.

رضایی با اشاره به بخشی از صحبت های رییس شورای شهر اصفهان مبنی بر کمک استان‌های همجوار جهت انجام طرح‌های انتقال آب، گفت: ما نیز از برطرف شدن مشکل کم آبی استان اصفهان خوشحال می شویم ولی از کانال های قانونی و بی خطر برای استان های هم جوار نه با اجرای پروژه هایی همچون انتقال آب بهشت آباد که پیامد‌های زیان‌باری از جمله نابودی تنوع زیستی ارزشمند پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، تشدید پدیده خشکیدگی و زوال جنگل‌های بلوط زاگرسی مناطق جنگلی زیردست بهشت آباد، فشار بر این اکوسیستم منطقه و فرسایش شدید خاک، نابودی اکوسیستم‌های جنگلی مهم و با ارزش زیستی فوق العاده پایین دست محل اجرای طرح، زهکشی منابع آب زیرزمینی، مرگ آبخوان‌ها و خشک شدن چشمه‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌های منطقه، چاه‌های کشاورزی و نابودی اراضی کشاورزی، بیکاری و مهاجرت روستائیان، بروز پدیده فرونشست زمین از طریق تخلیه آب‌های کارستی در تونل و تغییر مسیر آب‌های زیرزمینی، به دنبال دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته و در سایه خشکسالی‌های فراوان و آسیب زا، عملکرد مسئولان در حوزه آب به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته تا یکی از عوامل شدت گرفتن آسیب‌های کاهش بارندگی در کشور، طرح‌های انتقال آب می باشند که در دولت‌های مختلف به اجرا درآمده اند؛ طرح‌هایی مانند انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی که به باور بسیاری، از جمله دلایل عمده شوری و کاهش حجم آب کارون در پایین دست و وارد آمدن خسارات‌ فراوان به جمعیت بزرگ ساکنان جلگه خوزستان و چهارمحال و بختیاری بوده است.
 
 
رضایی افزود: تدبیری که طی سال‌های اخیر به وضوح همه بر ناکارآمدی آن تأکید داشتند و بنابراین، نتیجه می‌گرفتند که یکی از کلیدی‌ترین راهکار‌های کشور برای فرار از مصائب کم آبی، برچیدن بساط انتقال آب بین حوضه‌ای در سراسر کشور است؛ مخالفت با پروژه‌هایی مانند طرح انتقال آب بهشت‌آباد می باشد.
 
وی عنوان کرد :در اکثر پروژه های انتقال آب از جمله پروژه بهشت آباد نه تنها اصول زیست‌محیطی مناطق مبدأ و مقصد مد نظر قرار نگرفته بلکه تحت تأثیر تصمیماتی غیرفنی و آلوده به سیاست، ملاحظات فنی هم در احداث سد و نحوه انتقال آب رعایت نشده و این پروژه را هم از نظر ملاحظات زیست‌محیطی و هم استانداردهای فنی مردود کرده است.
 
انتهای پیام/1020ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۱۲:۰۱

22 Dec 2020