۰
plusresetminus
شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری سبب شده است تا ظرفیت بالایی برای کشت گیاهان دارویی در این استان فراهم شود و می‌تواند در جهت اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم استان تاثیر بالایی داشته باشد.
گیاه دارویی بکاریم، رونق اقتصادی برداشت کنیم/ چهارمحال و بختیاری رویشگاه بیش از هزار گونه گیاه دارویی، صنعتی و خوراکی
به گزارش جهانبین نیوز؛ تا به حال یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است و این موضوع باعث شده این استان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید این دسته از گیاهان مطرح شود.
 
این ظرفیت بزرگ سبب شده است تا در سال‌های اخیر فعالان در عرصه تولید این گیاهان افزایش یابد و زمینه اشتغالزایی در چهارمحال و بختیاری برای بسیاری از جوانان فراهم شود، مسئولان امر نیز در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته‌اند و در این مدت منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی استان با برگزاری دوره‌های آموزش و ترویجی اطلاعات لازم را در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهند.
 
توسعه کشت گیاهان دارویی در راستای اقتصادی کردن مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران
 
فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع‌ منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در سال‌های گذشته حدودا ۳۰ طرح گیاهان دارویی به متقاضیان فعالیت در این زمینه  واگذار شده است.
 
وی با بیان اینکه طی قراردادهای منعقد شده در این راستا، گیاهان دارویی مانند کلوس، باریجه، آنغوزه، آویشن و موسیر به صورت پراکنده در سطح استان کشت شده است یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنابر این است که امسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گیاه دارویی در استان کشت شود. 
 
مردانی از کشت گونه‌های گیاهی باریجه، آنغوزه، کلوس، آویشن و موسیر در طرح‌های امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در راستای اقتصادی کردن مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران و جوامع محلی نقش موثری دارد و از افراد متقاضی برای اجرای طرح کشت گیاهان دارویی حمایت می‌شود.
 
سرمایه‌گذاری در صنعت گیاهان دارویی گامی در جهت تحقق اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی
 
حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان را از مهمترین اهداف جهاد کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این استان که آن را به بستری برای کشت گیاهان دارویی تبدیل کرده است سازگاری این گیاهان با شرایط آب و هوایی آن است و این ظرفیت بزرگی است که برای چهارمحال و بختیاری فراهم شده است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: کشت گیاهان با نیاز آبی بالا به سبب خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها محدود شده است و گیاهان دارویی می‌توانند جایگزین خوبی برای آن‌ها باشند.
 
برزگر تغییر الگوی کشت و بهره گیری از ظرفیت گیاهان دارویی برای کشت را موجب حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی عنوان داشت و افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت گیاهان دارویی در تحقق اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
 
وی اضافه کرد: براساس مدل توسعه  کشت گیاهان دارویی از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تدوین و ابلاغ برنامه وزارت جهاد کشاورزی،دربازه زمانی پنج ساله ،در یک هزار و ۵۰۰ هکتار  دیگر از اراضی کشاورزی استان کشت گیاهان دارویی انجام می شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری همواره رده‌های اول و دوم بیکارترین استان کشور را به خود اختصاص داده است و نبود شغل مناسب سبب شده تا بسیاری از جوانان به ناچار خانه و خانواده خود را رها کنند و در شهر و استان دیگری مشغول به کار شوند، می‌طلبد از پتانسیل فوق العاده استان برای کشت گیاهان دارویی استان را از وضعیت بحرانی به سبب نبود موقعیت کاری خارج کرده و راه را برای اشتغال هرچه بیشتر جوامع محلی باز شود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۲۱:۳۷

23 Dec 2020