۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۴۶۱۴۲

خلاء سواد رسانه ای در فضای مجازی

سواد رسانه اي به عنوان ابزاري براي حمايت شهروندان در برابر آثار منفي رسانه هاي جمعي است؛ که چارچوبي را جهت دسترسي، تحليل، ارزيابي و خلق پيام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اينترنت، فراهم مي نمايد.
خلاء سواد رسانه ای در فضای مجازی
به گزارش جهانبین نیوز ؛ امروزه علاوه بر تربيت شهروندي براي يک جامعه ملي، نياز آماده سازي شهروندان براي زندگي در جامعه جهاني به صورت يک ضرورت تربيتي درآمده است.

 آموزش سواد رسانه اي به شهروندان در عصر جهاني شدن، مفهومي کلي است که به مطالعات رسانه اي، فرهنگي، اجتماعي، تاريخي، سياسي و تکنولوژيکي وابسته است و مي توان آن را به آموزش شيوه هاي بهتر زندگي کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در يک جامعه و به طور عام در جامعه جهاني مي توان اطلاق کرد.

سواد رسانه اي به عنوان ابزاري براي حمايت شهروندان در برابر آثار منفي رسانه هاي جمعي است؛ که چارچوبي را جهت دسترسي، تحليل، ارزيابي و خلق پيام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اينترنت، فراهم مي نمايد.

سواد رسانه اي رويکردي آموزشي در قرن بيست و يکم محسوب مي گردد، چرا که سواد رسانه اي درکي را از نقش رسانه در اجتماع شکل مي دهد و کسب مهارت هاي ضروري تحقيق و بيان عقايد شخصي را براي شهروندان در عصر جهاني شدن ضروري مي داند.



سواد رسانه ای ضرورت امروز دنیا

جانشین فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری گفت: ما باید در بین مردم آگاه‌سازی کنیم و سواد رسانه‌ای را در بین مردم افزایش دهیم.

سرهنگ مهران مرادی جانشین فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امروز دشمن نیروهای انقلاب را مورد هجمه قرار داده است تا پایه های اساسی نظام را سست کند.

وی با اشاره به اینکه امروز رسالت خطیر ما این است که نگذاریم دشمن به اهداف شوم خود دست پیدا کند تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که فضا را از بین ببرد و انقلاب ما را استحاله کند تا به هدف خود برسد.

مرادی اذعان داشت: امروز فضای مجازی به حدی مهم است که اگر کوتاهی صورت گیرد دشمن را به هدفش رسانده ایم.

جانشین فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری بیان داشت: دشمن به دنبال این است که از فضای مجازی استفاده و یاس و ناامیدی را در بین مردم جلوه دهد و ما در مقابل آن ها باید کاری کنیم که امید و شادی را در دل مردم زنده نگه داریم.

مرادی با تاکید براینکه آخرین ترفند دشمن در این است که در حوزه اراده خلل ایجاد کند بیان داشت: رهبر معظم انقلاب همیشه از امید حرف می زند و ما باید بتوانیم امید و شادی را در دل مردم زنده نگه داریم.

وی یادآور شد: همه ما افسران جنگ نرم هستیم که باید دست به دست هم دهیم و نگذاریم دشمن از طریق فضای مجازی شک و شبهه ای را ایجاد کند.

جانشین فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری به هفته حجاب و عفاف نیز اشاره کرد و گفت: روی موضوع عفاف و حجاب لازم است که به جد کار شود.



خلاء سواد رسانه ای در فضاهای مجازی

مرتضی عسگری رئیس پلیش فتا چهارمحال و بختیاری ؛ اظهار کرد: در بحث سواد رسانه ای ما دچار یک چالش جدی شده ایم تا سال گذشته اولیاء ، دانش آموزان و مربیان خیلی به فضای مجازی وزود پیدا نکرده بودند اما با آمدن کرونا و آموزش های مجازی الان اکثر افراد جامعه وارد فضای مجازی شده اند و این کار را برای ما سخت تر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 81 رهبر  معظم انقلاب اسلامی به بحث اینترنت و آسیب ها و تهدیدهای آن اشاره فرمودند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی اینترنت را یک نعمت و در عین حال نقمت  برشمردند که اگر از آن به درستی استفاده نشود تبعات زیادی را برای جامعه به همراه دارد.

عسگری افزود: ورود اینترنت به کشور مثل سگ هاری است که بدون قلاده وارد کشور کردند که این موضوع بسیار حائز اهمیت است .

وی با اشاره به اینکه برای ورود به اینترنت و فضای مجازی داشتن سواد رسانه ای لازم و ضروری است گفت: سواد رسانه ای باید به تک تک افراد جامعه آموزش داده شود و در غیر اینصورت باید منتظر تبعات تهدیدها و آسیب های فضای مجازی بود.

عسگری با اذعان بر اینکه بسیاری از کشورهای غربی که اسلام را قبول ندارند بر این عقیده هستند که نباید در همه بخش های فضای مجازی ورود پیدا کرد گفت: در کشور ما نگرانی های خاصی  در فضای مجازی است که برای رفع این نگرانی مسئولین فرهنگی باید چاره ای بیاندیشند.

خلاء سواد رسانه ای در بازی های یارانه ای مشهود است

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دانش آموزان به صورت گسترده در فضای مجازی قرار گرفته اند گفت: به صورت میانگین 40 درصد دانش آموزان در فضای مجازی برای ورد به بازی های رایانه ای قرار می گیرند.

عسگری با اشاره به اینکه فضای مجازی علم خود را دارد گفت:  همه متولیان فرهنگ باید علم فضای مجازی  و فرهنگ استفاده از آن را در جامعه نهایدنه کنند.

تنها 10 درصد خانواده ها نظارت مستقیم در فضای مجازی را دارند

رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه فرهنگ استفاده  از فضای مجازی در بین خانواده ها باید نهادینه شود گفت: سواد رسانه ای موضوع خاص و مهمی است که باید برای ان برنامه ریزی های مدونی صورت گیرد.

عسگری خاطر نشان کرد: در جامعه کنونی ما یک ولنگاری فضای مجازی  است که این  خود وظیفه ما را سنگین می کند .

وی با اشاره به اینکه  سواد رسانه ای به محتواهای خوب نیاز دارد  گفت: سواد رسانه ای می تواند در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاثیر گذار باشد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر سواد رسانه ای را علم تنظیم كننده روابط میان مخاطب و رسانه ها براساس هنجارهای درونی شده بدانیم، نباید از جایگاه آن در سیاست های رسانه ای كشورها غافل شویم.

سواد رسانه ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانش آموزان تاثیر دارد

یاسین خدامرادی استاد دانشگاه نیز در خصوص سواد رسانه ای گفت: آموزش سواد رسانه ای یک امر بسیار مهم و ضروری است که اکثر افراد جامعه باید آن را فراگیرند.

وی با اشاره به اینکه آوزش سواد رسانه ای باید دغدغه همه متولیان فرهنگ باشد گفت: اگر مردم سواد رسانه ای نداشته باشند قطعا" در جامعه دچار آسیب می شوند.

خدامرادی با اشاره به اینکه  سواد رسانه ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانش آموزان تاثیر دارد بیان داشت: سواد رسانه ای در  افزایش تفکر انتقادی دانش آموازان در برخورد با پیام رسانه ای اثر دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز ما گریزی از رویارویی با رسانه ها و پیام های رسانه ای نداریم گفت: رسانه ها برای جذب مخاطبان بیشتر سعی می کنند از فنون پیچیده اقناع و ترکیب آن با روش های پیچیده دیگر برای جذب مخاطب بهره برداری کنند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ امروزه حضور رسانه ها به طور ناخودآگاه بر سواد رسانه ای مردم تاثیر می گذارد و با اعتماد به این رسانه ها، روابط اجتماعی محكم و صلح‌آمیز حفظ می‌شود كه این‌ ها به ‌نوبه خود، پایه و اساس رفتارهای جمعی و همكاری‌های سازنده است.
مدیران رسانه ها در مواجهه با مخاطبان خود باید در جهت افزایش و ارتقا سواد رسانه ای آن ها تلاش نمایند تا به عنوان یك رسانه قابل اعتماد شناخته شوند.

نكته قابل توجه در سواد رسانه ای آن است كه نقش آن در توسعه اجتماعی با افزایش نفوذ اینترنت و گسترش فناوری های اطلاعتی و ارتباطی در كشورهای مختلف جهان برابر نیست.

 چرا كه میزان دسترسی به اینترنت در كشورهای مختلف (پیشرفته و كمتر توسعه یافته) یكسان نبوده است بنابر این در كشورهای كمتر توسعه یافته كه دسترسی به اینترنت و فناوری های پیشرفته محدود است تعداد كمی از از افراد می توانند از عهده پرداخت هزینه های این خدمات برآیند لذا نمی توان انتظار داشت كه تاثیر آن یكسان با كشورهای پیشرفته باشد.

انتهای پیام/1020ج
 

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۲۱:۵۴:۵۸

16 Dec 2020