۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۴۶۱۲۰
یک کارشناس مسائل سیاسی؛

انتظار می‌رود پاسخی درخور از جانب دستگاه دیپلماسی و مقامات دولتی ایران به باکو و آنکارا داده شود

یک کارشناس سیاسی گفت: انتظار می‌رود پاسخی درخور از جانب دستگاه دیپلماسی و مقامات دولتی ایران به باکو و آنکارا داده شود تا چنین رفتارهایی مجدداً تکرار نشود.
انتظار می‌رود پاسخی درخور از جانب دستگاه دیپلماسی و مقامات دولتی ایران به باکو و آنکارا داده شود
سجاد شهرانی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ پیرامون سخنان ضد ایرانی اردوغان گفت: با پایان یافتن دور جدید تنش‌ها بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» که با پیروزی نظامی جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه پایان یافت، روز ۲۰ آذرماه سال جاری در جریان یک رژه پیروزی که در جمهوری آذربایجان برگزار شد، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه اقدام به خواندن شعری کرد که به‌عنوان نمادی برای پان‌ترک‌های معتقد به اتحاد دو آذربایجان (آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان) شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: این شعر تحت عنوان «آراز آراز» شناخته می‌شود، آراز به‌معنای رود ارس است و نماد جدایی دو آذربایجان است.

شهرانی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مواضع اصولی خود همواره از آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان که تحت اشغال ارمنستان بود حمایت کرده است اما به نظر می‌رسد آنچه در جریان این رژه رخ‌داده در چارچوب مواضع خصمانه قابل‌تحلیل است.

وی افزود: این در حالی است که مواضع اصولی تهران مورد استقبال برخی مقامات باکو هم قرارگرفته بود.

شهرانی بیان داشت: در پی این اقدام غیرمسئولانه، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتر نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به‌غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

وی اظهار داشت: چنین رفتاری پس از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در جریان تنش‌های قره‌باغ و سابقه کمک‌های ایران به باکو جز اقدام خصمانه چیزی نمی‌تواند باشد، بعید است اردوغان نمی‌دانسته چه شعری را دارد می‌خواند! علاوه بر این شعر در مراسم رژه از تبریز و سبلان نام‌برده شده که به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.

شهرانی ابراز داشت: احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و رعایت حسن هم‌جواری، اموری هستند که ایران از تمامی همسایگان خود به‌حق انتظار دارد و آنچه روز ۲۰ آذر در جمهوری آذربایجان رخ داد، قطعاً خلاف هر دوی این اصول مهم است.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود پاسخی درخور از جانب دستگاه دیپلماسی و مقامات دولتی ایران به باکو و آنکارا داده شود تا چنین رفتارهایی مجدداً تکرار نشود. هشدارهای جدی در این خصوص کاملاً لازم است.

انتهای پیام/530ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۴۵:۵۷

13 Dec 2020