۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۴۶۰۶۰
نماینده مردم شهرستان شهرکرد در شورای اسلامی استان :

رویه های غلط مدیریت آب است که همچنان بر اقدامات سازه ای تاکید می شود

نماینده شهرستان شهرکرد در شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: رویه های غلط مدیریتی آب است که همچنان بر اقدامات سازه ای تأکید می شود و این امر اجرای مؤثر روشهای مدیریتی نظیر استفاده از ابزار قانون برای حذف برداشتهای غیرمجاز آب در حوضه و انجام مؤثرکلیه اقدامات مدیریت تقاضا و کاهش مصرف آب را ابطر کرده است.
رویه های غلط مدیریت آب است که همچنان بر اقدامات سازه ای تاکید می شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ فرهاد رئیسی دهکردی  نماینده شهرستان شهرکرد در شورای اسلامی استان  از ارسال لیست طرح های غیر مجاز آبی در استان به قوه قضائیه  خبر داد.

وی افزود: بازگشت به نامه شماره 1000/2000/2/9000 مورخ 20/7/99 مستشار محترم دیوان عالی کشور و معاون بررسی و امور ارجاعی معاون اول قوه قضائیه   در خصوص ارسال لیست طرح های غیر مجاز آبی در استان چهارمحال و بختیاری  نسبت به ارسال هفده مورد از سوی شورای اسلامی استان اقدام شد .

رئیسی دهکردی اظهار داشت : استان چهارمحال و بختیاری که روزی گفته می شد پایتخت آب ایران است و 10 درصد آب کشور را دارد، بواسطه سیطره یک دهه خشکسالی و پیش بینی و تداوم آن برای دهه های آینده ،امروز جزو استانهایی است که خود با مشکلات کم آبی در همه بخشهای شرب، صنعت و کشاورزی مواجه است.

وی ادامه داد:  این امر از چشم مسئولین دور مانده و مشاهده می شود همچنان مثل گذشته،برخی استانها چشم به منابع آب محدود آن گشوده اند و به دنبال انتقال آب آنهم بصورت غیرکارشناسی و بعضاً غیر قانونی هستند . از جمله طرح های انتقال آبی  که تا کنون اجرا شده تونل های کوهرنگ یک، دو و سه ، گلاب یک و دو و اکنون  بهشت آباد است.

رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد افزود: سال 1393 وزیر محترم نیرو خبر جاری شدن یک میلیارد و ۱۷ میلیون متر مکعب آب در رگ‌های زاینده رود استان اصفهان را دادند که قرار بود این پروژه از طریق احداث تونل کوهرنگ ۳ و سد بهشت آباد صورت گیرد، این درحالی است که بر اساس مطالعات صورت گرفته و داده‌هایی که از طریق اکتشافات سطحی و زیر سطحی زمین در منطقه اردل به دست آمده است.

وی خاطر نشان کرد: عامل اصلی وقوع لغزش در این منطقه، فشار آب از طریق افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و یا تماس با آب سطحی است که با احداث سد بهشت آباد در این منطقه، تمامی توده‌های مارنی دچار لغزش‌های شدید شده و تمامی منطقه را با کانون‌های جدیدی از لغزش مواجه کرده و حتی میلیاردها تومان هزینه‌های سال‌های گذشته که برای مهار لغزش زمین در این منطقه حساس صورت گرفته بود به هدر رفته و خسارت‌های جبران ناپذیری را در تنوع زیستی منطقه، در هر دو حوزه گیاهی و جانوری برجای خواهد گذاشت. 

رئیسی ادامه داد:  البته علاوه بر مشکلات فنی این پروژه، خسارت‌های ناشی از آن در تمامی حوزه‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی همواره مورد تأکید نهادهایی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس در سال  ۱۳۸۷ و 1391 و سازمان بازرسی کشور  و سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده است. 

وی افزود : مخالفت و ابراز نگرانی  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران با طرح انتقال آب بهشت آباد، با معرفی کردن بحران دریاچه ارومیه به عنوان نمود عینی طرح‌های آبی بی‌برنامه.  چرا که در پروژه انتقال آب بهشت آباد نه تنها اصول زیست‌محیطی برقرار کننده تعادل بوم شناختی مناطق مبدأ و مقصد مد نظر قرار نگرفته بلکه تحت تأثیر تصمیماتی غیرفنی و آلوده به سیاست، ملاحظات فنی هم در احداث سد و نحوه انتقال آب رعایت نشده و این پروژه را هم از نظر ملاحظات زیست‌محیطی و هم استانداردهای فنی مردود کرده است.

رئیسی دهکردی اظهار داشت : گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که در سال 91 منتشر شده است، به روشنی تاکید کرده است که طراحان طرح های انتقال آب، بدون توجه کامل به چهارمحال و بختیاری، خودشان تنها طرح پیشنهادی را براساس نیازهای حوزه مقصد (اصفهان) مورد مطالعه قرار داده است و اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد باعث می شود اعداد دبی جریان آب که همین الان هم در بسیاری از ماه ها نقص می‌شود به شدت پایین بیاید و عملاً اثرات مخرب و غیرقابل جبران زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

وی بیان داشت : در واقع آمارهای ارائه شده در خصوص آورد حوضه در محل سد غیر واقعی بوده و آورد واقعی مد نظر قرار نگرفته است.
 
نماینده شهرستان شهرکرد در شورای اسلامی استان گفت:   پیش بینی ردیف 10 میلیاردی برای اتمام تونل گلاب در بودجه 99 و در پی آن تجهیز مجدد کارگاه پروژه تونل انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان در بهشت آباد توسط شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با سو استفاده از التهابات ناشی از  این فضا و درگیری اکثر مسئولین برای برون رفت از این شرایط سخت منصفانه و برخواسته از قانون نمی باشد .

وی خاظر نشان کرد:  ادعای نمایندگان دور قبل استان اصفهان را درنامه به ریئس جمهور محترم مبنی بر اینکه آب زاینده رود انفال نیست و 98 درصد آن متعلق به اصفهان است، با توجه به قانون اساسی و شرع که آب را ثروت عمومی دانسته و در زمره انفال قرارداده است، یک موضع تفرقه افکنانه و ظالمانه  است ، استان چهارمحال و بختیاری که تأمین کننده 85 درصد آب زاینده رود است از حقوق قانونی خود در برخورداری از این نعمت خدادادی در چارچوب قانون و عدالت هرگز کوتاه نخواهد آمد همچنین  اقدام وزارت نیرو که در سالیان قبل تمامی طرحهای کشاورزی حاشیه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری را علی رغم داشتن کلیه مجوزات قانونی، تعطیل و متوقف نموده است و این امر زندگی هزاران خانوار از کشاورزان استان را مختل کرده و سرمایه گذاری یک دهه آنها را در این طرح ها در ابهام قرار داده است را با رفع توقف این طرحها، به این ظلم چند ساله پایان دهید. 

رئیسی دهکردی افزود:  طرح آبرسانی محور بن تا بروجن مصوب دو دولت که برای تأمین آب شرب 4 شهرستان استان چهارمحال و بختیاری با جمعیت بالغ بر نیمی از جمعیت استان، از سال 1391 آغاز شده به عنوان شاهرگ حیاتی استان بوده ، تقاضا داریم مطابق وعده های داده شده دولت های محترم ، در اتمام هرچه سریعتر آن اقدام عاجل شود و امر فرمائید از تحرکات همه جانبه مافیای آب که تلاش دارد به عناوین مختلف از جمله تغییر کارفرمای طرح یا تغییر سیمای طرح و ... جلوی این طرح قانونی را بگیرد پیشگیریهای لازم بعمل آید. 

وی ادامه داد : تونل سوم کوهرنگ بیش از 20 سال است بدلیل قصور مجریان آن در ایفای تعهدات اجتماعی و زیست محیطی، آسیبها و خسارات فراوانی به مردم محلی در منطقه کوهرنگ و بیرگان وارد نموده است و باعث خشک کردن چشمه های منطقه شده است و سالهاست صدای اعتراض این مردم محروم بلند است ولی شنیده نمیشود. تقاضا داریم به تخلفات و قصور مسئولین استان اصفهان در این پروژه رسیدگی شود و برای احقاق حقوق اولیه مردم محروم و مظلوم منطقه، اقدام عاجل صورت پذیرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد افزود:  بنا به گزارشات رسمی دستگاههای نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات، حفر تونلهای گلاب و بهشت آباد خلاف قانون بوده و هزاران میلیارد ریال از بیت المال در حفر این تونلها هدر داده شده است که تقاضا داریم ضمن رسیدگی به تخلفات گسترده مسئولین ذیربط، دستور فرمائید از هرگونه برنامه ریزی برای راه اندازی این تونلهای غیر قانونی که پیامدهای اجتماعی، زیست محیطی،امنیتی واقتصادی غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت، اجتناب شود و در این صورت می توان امید داشت مدیریت آب در کشور بر مدار قانون و کارشناسی انجام پذیرد. پذیرفتنی نیست که اقدامی غیر قانونی ،غیر مجاز و خلاف همه موازین علمی و فنی انجام پذیرد و سپس با فشار و لابیگری توجیه گردد.

وی خاطر نشان کرد:  احیای زاینده رود خواسته قلبی تمام مردم استان چهارمحال و بختیاری است ولی متاسفانه مسئولین استان اصفهان راه احیای آن را در اجرای طرح های غیرکارشناسی و زیاده طلبانه انتقال آب می دانند. حال آنکه این مشکل در خود استان اصفهان بواسطه صدها میلیون مترمکعب برداشتهای غیرمجاز آب،هزاران هکتارکشت برنج،توسعه بی حد و حصر صنایع آب بر، وسعت بالای فضای سبز سرانه غیر استاندارد آب شرب و توسعه شبکه های وسیع آبیاری کشاورزی با شیوه سنتی و دوم اجرای آبیاری های نوین به اجرای هزاران طرح آبخیزداری  که مانع از جریان روان آبها به زاینده رود و تالاب گاوخونی میگردد  و احیای زاینده رود در گرو اصلاح این موارد می باشد.

رئیسی در ادامه گفت تخلفات و قصور گسترده برخی مدیران و مسئولین استان اصفهان و شرکت مدیریت منابع آب ایران در حفر تونل گلاب 2 بدون اخذ مجوزهای قانونی و از محل بودجه های استان اصفهان که بزرگترین تهدید آینده حیات زاینده رود خواهد بود. 

 رئیسی دهکردی اذعان داشت:  انجام مطالعات طرح جدید آبرسانی 14 شهرستان استان اصفهان از محل تونل گلاب 2 و ارجاع به شورای اقتصاد برای اخذ مجوز در شرایطی که به تخلفات تونل گلاب 2 رسیدگی نشده است و با یک تفاهم نامه زیست محیطی آن هم  در پی اجرای تونل گلاب سعی شده قانون دور زده شود همچنین   در حالیکه در استان اصفهان اقدام جدی برای انسداد بیش از 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز با برداشت 350 میلیون مترمکعب انجام نمی شود، حدود 30 طرح کشاورزی این استان در حوضه زاینده رود که از 10 سال پیش با اخذ کلیه مجوزهای قانونی اجرا شده اند، به استناد گزارشات جهت دار شرکت مدیریت منابع آب ایران و به بهانه اضافه برداشت این استان نسبت به سهمیه آب تعطیل شده اند. 

وی گفت  : در حالیکه برنامه ریزی می شود آب این استان به استانها دیگر منتقل شود، در اجرای طرح مصوب دو دولت برای آبرسانی شرب به 4 شهرستان این استان از بن تا بروجن و طرح مصوب ونک در شهرستانهای بروجن و لردگان، تعلل و کارشکنی می شود .

نماینده شهرستان شهرکرد در شورای اسلامی استان خاطر نشان کرد : عدم رسیدگی به تضییع بیت المال در حفاری نزدیک به یک کیلومتر از تونل بهشت آباد بدون اخذ مجوزات محیط زیست و ماده 215 و ... (مزید استحضار تونل بلند بهشت آباد در جلسه 13 شورایعالی آب منتفی گردید). و  مطالعه تونلهای جدید انتقال آب جدید گوکان، پشندگان و یلان با ظرفیت بیش از 900 میلیون مترمکعب از سرشاخه های دز-کارون توسط شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در شرایطی که حوضه کارون با بحران مواجه است و بیم آن می رود این تونلها از اعتبارات استان اصفهان همانند اقدامی که در مورد تونل گلاب2 انجام گرفت، اجرائی گردد و   مسائل و مشکلات و چالشهای مربوط به تونل3 کوهرنگ بواسطه عدم ایفای کامل  تعهدات از سوی شرکت آب منطقه ای اصفهان. 


وی با اشاره به اینکه آنچه وضعیت آب حوضه های کارون و زاینده رود را به این روز انداخته گفت : رویه های غلط مدیریتی آب است که همچنان بر اقدامات سازه ای تأکید می شود و این امر اجرای مؤثر روشهای مدیریتی نظیر استفاده از ابزار قانون برای حذف برداشتهای غیرمجاز آب در حوضه و انجام مؤثرکلیه اقدامات مدیریت تقاضا و کاهش مصرف آب را ابطر نموده است و علت اصلی آن تداوم حضور افراد با تفکر سازه ای در مدیریت های حساسی مثل شرکت مدیریت منابع آب ایران و معاونت آب وزارت نیرو و ... است. 

به گزارش جهانبین نیوز ؛  اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد که از معضلات اصلی مردم چهارمحال و بختیاری است ،آثار مخرب و ویرانگری برای محیط زیست و مردم  استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان بدنبال خواهد داشت،  ازجمله پیامد های زیانبار اجرای این طرح : نابودی تنوع زیستی ارزشمند پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد ،تشدید پدیده خشکیدگی و زوال جنگلهای بلوط زاگرسی مناطق جنگلی زیردست بهشت آباد، فشار بر این اکوسیستم منطقه و فرسایش شدید خاک، نابودی اکوسیستم های جنگلی مهم و با ارزش زیستی فوق العاده پایین دست محل اجرای طرح، زهکشی منابع آب زیرزمینی، مرگ آبخوان ها و خشک شدن چشمه ها، سراب ها و رودخانه های منطقه، چاه های کشاورزی و نابودی اراضی کشاورزی، بیکاری و مهاجرت روستائیان، بروز پدیده فرونشست زمین از طریق تخلیه آب های کارستی در تونل و تغییر مسیر آبهای زیرزمینی، زندگی مردم و حیات منطقه را به مخاطره خواهد انداخت. 

جناب آقای صارمی این پروژه و پروژه های دیگر استان هیچ توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی برای منطقه مبدا و مقصد ندارد و نتیجه آن فقط نابودی اکوسیستم ها و تحمیل هزینه های بسیار به کشور و پیامدهای ناهنجار و آثار نامطلوب اجتماعی است این طرح  فقط یک نتیجه دارد و آن مرگ کارون و نابودی چهارمحال و بختیاری و خوزستان است.

جناب آقای صارمی چرا وزارت نیرو در برنامه های مدیریت منابع آب کشور هنوز بر رهیافت های اوزالیدی کهنه و ناکارآمد انتقال بین منطقه ای که نتیجه ای جز برهم خوردن تعادل اکوسیستم‌های طبیعی کشور را به دنبال ندارد اصرار دارد، چرا به اصل مزیت نسبی و توان اکوسیستم ها و اصل توسعه پایدار توجه نمی شود. آیا استان‌های اصفهان، یزد و کرمان دارای پتانسل های کشاورزی هستند، که با انتقال آب این استان به قطب های کشاورزی تبدیل شوند، در حالی است که بسیاری از مناطق استان چهارمحال و بختیاری به عنوان مبدا اجرای این طرح شوم و مخرب از بی‌آبی رنج برده و حتی در تأمین آب شرب خود با مشکلات بسیاری روبرو هستند. 

رئیسی در پایان گفت:  از مسئولان برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری اجرای چنین طرح هایی ویرانگر و مخربی که تداوم حیات مردمان خطه زاگرس مرکزی و سرشاخه های کارون را با بحران مواجه کرده است، می خواهیم که به اجرای  این چنین طرح های مخربی پایان دهند.

انتهای پیام/۱۰۲۰ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۰۷:۵۳

2 Dec 2020