۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۶۰۰۶

پایان انتظار 12 ساله مردم چهارمحال و بختیاری/پتروشیمی لردگان افتتاح می شود

پتروشیمی لردگان یکی از بزرگ ترین پروژه های چهارمحال و بختیاری است که بعد از 12 سال امروز به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح می شود.
پایان انتظار 12 ساله مردم چهارمحال و بختیاری/پتروشیمی لردگان افتتاح می شود
به گزارش جهانبین نیوز، با حضور رئیس جمهور و وزاری مربوطه و از طریق ویدیو کنفرانس، پتروشیمی لردگان روز پنجشنبه مورخ 6 آذرماه 99 به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

عملیات اجرایی این مجتمع از سال 87 آغاز شد و طی فراز و نشیب‌های مختلف بعد از 12 سال قرار است افتتاح شود.

زمانی پتروشیمی لردگان به دلیل نبود اعتبار لازم تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت این رویه تا سال 94 ادامه پیدا کرد تا اینکه از سال 94 به بعد با تامین فاینانس از کشور چین و گشایش اعتبار روند تکمیل این واحد تولیدی سرعت گرفت.

بعد از گذشت سال‌ها فاز نخست این طرح تولیدی سال گذشته به بهره‎برداری کامل رسید و فاز دوم آن تحت عنوان تولید آمونیاک در تیرماه سال 99 وارد مدار تولید شد.

در فاز سوم پتروشیمی لردگان که آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری رسید قرار است اوره تولید شود.

برای اجرای پتروشیمی 754 میلیون یورو به صورت ارزی و یک هزار و 123 میلیارد تومان به صورت غیرارزی سرمایه‌گذاری و هزینه شده است، ظرفیت تولید این مجتمع، سالانه 670 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 70 هزار تن اوره است.

در زمان اجرای طرح پتروشیمی لردگان 2 هزار و 800 نیرو که بالغ بر 85 درصد آن‌ها بومی استان چهارمحال و بختیاری بودند به کار گرفته شدند، در زمان بهره‌برداری نیز 700 نفر به صورت مستقیم و یک هزار و 500 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شدند که 85 درصد این نیروها نیز بومی استان به‌ویژه منطقه لردگان هستند.

در این واحد پتروشیمی که همچون 33 طرح دیگر پتروشیمی در کشور از تیغ تحریم‌های آمریکا در امان نماند و در لیست تحریم‌های ظالمانه این کشور قرار گرفت دستاوردهای شاخصی همچون دست‌یابی به دانش بومی نصب ماشین‌آلات و تجهیزات پتروشیمی بدست آمد تا نشان دهد تحریم نمی‌تواند مقابل اراده متخصصان این مرز و بوم را بگیرد.

تولید کریستال ملامین، بازیافت دی اکسید کربن و پارک اوره سه طرح بزرگ هستند که برای صنایع پایین ‌دستی ‌پتروشیمی لردگان پیش‌بینی شده است، همچنین طرح بازیافت دی اکسید کربن و پارک اوره نیز در مرحله تامین زمین و اعتبار است و به زودی وارد مرحله اجرا می شود.



توجه به صنعت به عنوان شاخص توسعه استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفت

در استان چهارمحال و بختیاری دو ظرفیت کشاورزی و دامپروری بیش از سایر حوزه‌ها مثل گردشگری و صنعت مورد توجه قرار گرفته بود، اما در سال‌های اخیر رویکرد اقتصادی این استان تغییر کرده است و توجه به صنعت به عنوان شاخص توسعه این استان مورد توجه قرار گرفته است.

بعد از راه‌اندازی واحدهای مختلف فولادی در چهارمحال و بختیاری اینک زمان توجه به پتروشیمی رسیده است تا نام این استان در زمره استان‌های فعال در این عرصه نیز ثبت شود.

استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه و ارتقا شاخص‌های اقتصادی دارد، این استان علاوه بر دامپروری و کشاورزی که از قدیم به‌ آن پرداخته می‌شد قابلیت‌های بسیاری در حوزه‌ها گردشگری و صنعت دارد، به‌خصوص آنکه این استان در شاهراه ترانزیتی کشور واقع شده و در جوار استان‌های صنعتی بزرگی همچون اصفهان و خوزستان قرار گرفته است.



حلقه مفقوده صنعت در چهارمحال و بختیاری باید واکاوی شود

بنابراین به نظر می‌رسد حلقه مفقوده صنعت در چهارمحال و بختیاری باید واکاوی شده، مسائل و مشکلات پیش روی آن برداشته شود تا این استان نیز در ریل پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

درد ناسور و قدیمی استان چهارمحال و بختیاری بیکاری مزمن جوانان در آن است که بعضا مجبورند برای یافتن شغل و منبع درآمدی به استان‌ها و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کنند، اگر توسعه صنعت در این استان رخ دهد شاید بتوان امیدوار بود بخشی از این مشکل عمده مردم استان رفع شود.

انتهای پیام/1031ج

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۱۲:۵۱:۳۹

26 Nov 2020