۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۴۵۸۵۹

آلزایمر بیماری اسراسر آمیز دوران سالمندی

آلزایمر بیماری است که طبق تخمین‌های جهانی در هر سه ثانیه یک نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شود و آمار مبتلایان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به عدد بسیار نگران کننده ۶۵ میلیون نفر در جهان افزایش می‌یابد.
آلزایمر بیماری اسراسر آمیز دوران سالمندی
به گزارش  جهانبین نیوز ؛ آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در اثر آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود.

 البته با بالا رفتن سن، اندکی فراموشکار شدن در افراد طبیعی است. اما در بیماری آلزایمر این اختلال حافظه به تدریج پیشرفت می‌کند.

یک هشتم از افراد دارای 65 سال و بیشتر، این حالت مخرب زوال عقل را دارند. آلزایمر در مرحله اول ممکن است برای خانواده و دوستان قابل تشخیص نباشد. اما قبل از بروز، علائم هشداری از خود نشان می دهد.

حافظه بلندمدت معمولا دست نخورده باقی می ماند اما حافظه کوتاه مدت مختل می شود.

شخصی که دوستش دارید ممکن است صحبت های شما را فراموش کند. او ممکن است سئوالاتی را که پاسخ داده شده تکرار کند. این بیماری گفتار را نیز مختل می کند، بنابراین او ممکن است در یادآوری کلمات معمول دچار چالش شود.

در سال 2016، محققان یافته های خود را ارائه کردند ،که نشان می دهد تغییر در حس شوخ طبعی ممکن است نشانه زودرس آلزایمر باشد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که ویژگی های آلزایمر، مانند ضایعات مغزی، ممکن است در نیمه عمر وجود داشته باشد، حتی اگر علائم این بیماری تا چند سال بعد نباشد .

کاهش شنوایی، اثر انگشت غیر طبیعی، از دست رفتن حس بویایی، افسردگی،اختلال فضای بینایی، بیماری آلزایمر در اوایل شروع  از علائم الازایمر به شمار می آید.

بیماری ابتلا به آلزایمر ارثی، ممکن است با سابقه خانوادگی بیماری تحت تأثیر قرار دهد، جوانان و افرادی که معمولا بین 30 تا 60 سال سن دارند.

۳۶ درصد افراد بالای ۸۵ سال دچار اختلال حافظه می شوند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، با اشاره به روند صعودی بیماری آلزایمر، گفت: ۳۶ درصد افراد بالای ۸۵ سال دچار اختلال حافظه می شوند.

محمد تقی جغتایی، در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل سبک زندگی و افزایش امید به زندگی بیماری‌هایی مانند آلزایمر افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بین ۶۵ تا ۷۴ سال هستند ۱۶ درصد، بین ۷۵ تا ۸۴ سال هستند ۴۵ درصد و ۳۶ درصد افراد بالای ۸۵ سال، به اختلال حافظه دچار می‌شوند.

جغتایی بیان کرد: بین ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال در جهان به بیماری اختلال حافظه دچار هستند و در ایران هم بالای ۵۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: امسال می‌خواهیم مقدمات غربالگری بیماران آلزایمری را آماده و فراهم کنیم و از دستگاه‌های همراه هم برای این کار دعوت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اختلالات حافظه و شناختی بسیار زیاد به سبک زندگی بستگی دارد و اگر سبک زندگی خوبی را هر فرد برای خودش داشته باشد امکان ابتلاء به این بیماری در آنها کاهش پیدا می‌کند.

جغتایی گفت: برای افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند تخت توانبخشی نیاز نداریم مگر اینکه مبتلا به بیماری زمینه‌ای دیگر باشد و مشکلات ذهنی و رفتاری داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، افزود: فعالیت‌های بدنی و ورزش فاکتورهای مغز را فعال می‌کند و این موضوع خود یک راه جلوگیری از آلزایمر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت برنامه‌ای برای توسعه مراکز مراقبت از این بیماران دارد یا خیر، گفت: تأمین مراکز مراقبتی با سازمان بهزیستی و وزارت رفاه است و وزارت بهداشت برای تأمین واکسن و داروها وظیفه دارد.

مشاور وزیر در امور توانبخشی ادامه داد: اختلالات دمانس داروهای درمانی ندارد و فقط داروهای حمایتی دارد که این داروها در کشور ما وجود دارد و مشکلی در تهیه این داروها نداریم.

هزینه ماهانه یک بیمار آلزایمری ۷ میلیون تومان است

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران، گفت: هزینه یک فرد آلزایمری در ماه بیش از ۷ میلیون تومان است.

معصومه صالحی، در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، اظهار کرد: با پیشگیری می‌توانیم ۴۰ درصد کاهش ابتلاء به آلزایمر را داشته باشیم

وی افزود: با یک سال تشخیص زودتر این بیماری می‌توانیم ۵ سال در درمان فرد مبتلا به بیماری جلو باشیم. در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان با این بیماری زندگی می‌کنند که از این تعداد از هر ۳ نفر ۲ نفر معتقدند که اصلاً به آلزایمر مبتلا نیستند.

مؤسس انجمن دمانس و آلزایمر ایران بیان کرد: بیش از ۷۵۰ هزار نفر در ایران درگیر بیماری آلزایمر هستند، اگر آلزایمر تشخیص داده شود قابل درمان است.

صالحی گفت: آلزایمر بیشتر بیماری سن هست نه شغل و فرد، در ایران در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال هم متأسفانه به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و از زمانی که ما انجمن دمانس را راه اندازی کردیم ۸ هزار نفر شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی گفت: بیماری‌های دمانس و آلزایمر در خانم‌ها ۶ درصد بیشتر از آقایان است و البته این موضوع هم مربوط به طول عمر خانم‌ها و مسائلی از این قبیلاست.

صالحی بیان کرد: یک فردی که آلزایمر دارد در ماه بیش از ۷ میلیون تومان هزینه دارد، البته بیماری اگر در مراحل پایین‌تر باشد هزینه هم کمتر است مثلاً در لایه‌های پایین این بیماری حدود ۴ میلیون تومان است.

آلزایمر در افراد کم‌سواد بیشتر دیده می‌شود

یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب آلزایمر با اشاره به اینکه در افرادی که سطح تحصیل و سواد کمتری دارند بیشتر دیده می‌شود، گفت: کسانی که دو زبانه هستند در مقابل افراد یک زبانه در مقابل آلزایمر مصون‌تر هستند.

فاطمه خمسه با بیان اینکه شایع‌ترین علامت آلزایمراختلال حافظه است، گفت: وراثت و نقش ژن به خصوص در آلزایمرهای زودرس در سنین کمتر از ۶۰ سال بسیار موثر است. در بالای ۶۰ سال نقش ژن خیلی ضعیف‌تر است.

وی افزود: اگر دونفر یا بیشتر از اعضای خانواده دچار آلزایمر شده باشند احتمال ابتلای دیگر اعضا نیز وجود دارد. علاوه بر این بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف سیگار و الکل، فشار خون، قند و دیابت و هر آنچه عروق مغز را درگیر بکند مثل چربی خون و وزن بالا فرد را مستعد می‌کند.

خمسه با بیان اینکه از طرفی آلزایمر در افرادی که سطح تحصیل و سواد کمتری دارند بیشتر دیده می‌شود گفت: همچنین کسانی که دو زبانه هستند در مقابل افراد یک زبانه در مقابل آلزایمر مصون‌تر هستند. به طور کلی هرچه فرد بیشتر با مغزش کار کند سن شروع علائم دیر‌تر خواهد بود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب تصریح کرد: علاوه بر رعایت مواردی که احتمال بروز آلزایمر را قوی‌تر می‌کند مثل تحصیل، عدم مصرف دخانیات، کنترل وزن و رژیم غذایی سالم و...، فعالیت فیزیکی بسیار مهم است. به طوری که فرد در هفته حداقل سه روز را باید ورزش کند. بنابراین ورزش مغزی و بدنی در کنار هم در پیشگیری از بروز آلزایمر یا کنترل آن نقش بسیار موثری دارند.

وی افزود: به عنوان مثال ما به افراد مسن توصیه می‌کنیم که آیات کوتاه قرآن را حفظ کنند یا اگر کتابی را مطالعه می‌کنند مطالب را حفظ کنند و اخباری را که نگاه می‌کنند برای اطرافیان تعریف کنند که در واقع این به خاطر سپردن و به خاطرآوردن خیلی مهم است.

خمسه با بیان اینکه با افزایش سن به طور طبیعی مغز عملکرد دوران جوانی را ندارد و ممکن است فرد در فراگیری مطالب و به خاطر سپردن آن سرعت سابق را نداشته باشد که این علائم طبیعی است و این فراموشی، فراموشی خوش‌خیم است که با افزایش سن به طور طبیعی اتفاق می‌افتد که این‌ها مشکل ساز نیستند گفت: اما اگر عملکرد روزانه فرد دچار اختلال شود می‌تواند نشانه دمانس باشد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: گاهی فرد به دلیل استرس، مشغولیت ذهنی یا افسردگی دچار کاهش حافظه می‌شود یا تمرکز خودش را از دست می‌دهد که با برطرف شدن این اختلالات خلقی، حافظه عملکرد قبلی را خواهد داشت.

آلزایمر؛ بیماری مرموزی که فراموشی می آورد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به تشریح علل و عوامل بیماري بروز و شيوع بيماري آلزايمر پرداخت.

دکتر شهرزاد حبیبی افزود: دمانس یا فراموشی یک بيماري نيست که علائمي داشته باشد بلکه مجموعه‌اي از علائم و نشانه‌ها را توصيف مي‌کند، به همين دليل به آن سندروم گفته مي‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه دو حالت اصلی وجود دارد که منجر به ايجاد نشانه‌هاي روان پريشي، ضعف حافظه، عدم تشخيص زمان و مکان، نقص فكري و ذهني يا مشكلاتي از اين دست مي‌شود، ادامه داد: اولين حالت دليريوم است، در اين حالت هوشياري فرد كمتر از حد طبيعي بوده، فرد خواب آلوده و دچار فراموشي است و مانند فردي كه دچار دمانس است عدم هوشياري و آگاهي نسبت به زمان و مكان دارد.

وی با بیان اینکه دلیریوم مي‌تواند به وسيله بيماري‌هايي مثل پنوموني، عفونت کليه، سوء‌تغذيه يا واکنش‌هاي دارويي بوجود بيايد و با درمان اين بيماري‌هاي اوليه، دليريوم هم رفع مي‌شود، عنوان کرد: در حالت دوم بيماري دمانس است، در اين بيماري فرد کاملا هوشيار است ولي در عملكرد ذهني‌اش نقص وجود دارد، علائم دمانس مي‌تواند براساس چندين بيماري مختلف ايجاد شود كه برخي از آن‌ها قابل درمان‌اند.

حبیبی با تاکید بر اینکه بیماري آلزايمر شايع‌ترين علت دمانس از نوع غير قابل برگشت در سالمندان است، خاطرنشان کرد: آلزايمر يعني نقص در عملکرد ذهني که به تدريج از مرحله فراموشي آغاز مي‌شود و تا ناتواني كامل پيشرفت مي‌كند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: اتفاقی که در بیماري آلزايمر به لحاظ پاتولوژي يا آسيب‌شناسي رخ مي‌دهد اين است که بر روي سلول‌هاي مغزي به ويژه در ناحيه هايپوكامپ كه همان بخش حافظه است رسوبات پروتئيني به اسم پلاك‌هاي آميلوئيد ايجاد مي‌شود، اين پلاك‌ها علاوه بر اينكه مانع ارتباط بين سلول‌هاي عصبي شده باعث تخريب سلول‌هاي اطراف خود نيز مي‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این پلاک‌ها کلافه‌های پیچيده‌اي به اسم کلافه‌هاي نوروفيبريلاري در سلول‌هاي عصبي مغز به وجود مي‌آيد، يادآور شد: يک تغيير ديگري كه در مغز اتفاق مي‌افتد آن است كه مقدار بعضي از مواد شيميايي مغز هم كه پيام‌ها را بين سلول‌هاي عصبي منتقل مي‌كنند كاهش پيدا مي‌كند، اين مسئله باعث از بين رفتن ارتباط بين سلول‌ها مي‌شود.

حبیبی ادامه داد: همه مواردی که ذکر شد باعث آتروفی یا کوچک شدن مغز در افرادي که دچار آلزايمر هستند مي‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: علت بیماري آلزايمر و اينکه دقيقا روشن باشد چه عللي باعث بروز اين بيماري مي‌شود مشخص نيست ولي يك سري عوامل تحت عنوان عوامل خطر آلزايمر شناخته شده است كه با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آلزايمر را افزايش مي‌دهند.

وی بیان کرد: جنبه ژنتیکی به خصوص ژن ApoE می‌تواند در بروز بيماري آلزايمر تاثيرگذار باشد، يکي ديگر از عوامل بيماري آلزايمر جنسيت است و اين بيماري در زنان شايع‌تر است، همينطور بالا بودن سطح کلسترول و ساير عوامل خطر بيماري‌هاي عروقي مي‌تواند باعث افزايش احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر در فرد شود.

حبیبی با اشاره به اینکه ضربه به سر و افسردگی نیز از ديگر عوامل بروز آلزايمر به شمار مي‌روند، گفت: سطح تحصيلات پايين و نژاد هم به عنوان عوامل خطر بيماري آلزايمر شناخته شده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: آمار دقیقی از شيوع بيماري آلزايمر در کشور وجود ندارد، براساس آماري که انجمن آلزايمر ايران منتشر کرده است حدود ۷۰۰ هزار نفر در ايران به آلزايمر مبتلا هستند و با توجه به اينكه آلزايمر با افزايش سن ارتباط دارد و از آنجايي كه پديده سالمندي هم در جامعه در حال اتفاق است، انتظار مي‌رود كه حدود ۸ تا ۱۰ درصد جمعيت سالمند كشور به بيماري آلزايمر مبتلا خواهند شد.

وی با بیان اینکه در مورد چهارمحال و بختیاری هم آمار دقيقي در دست نيست و انتظار مي‌رود ۸ تا ۱۰ درصد سالمندان اين استان نيز در آينده به آلزايمر مبتلا شوند، ادامه داد: چند مرحله از علائم را مي‌توان براي بيماري آلزايمر در نظر گرفت، که شامل مرحله اوليه، مياني و پيشرفته است.

حبیبی عنوان کرد: علائم در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند، ابتدا مشکلاتی است که به دليل اختلال حافظه و همين طور اختلال در ساير حيطه‌هاي شناختي براي فرد بوجود مي‌آيد، در مرحله اوليه، اختلال در حافظه کوتاه‌مدت ايجاد مي‌شود، همچنين ممکن است اختلالاتي در تكلم وجود داشته باشد، گم كردن زمان و وقت، گم شدن در مكان‌ها حتي اگر مكان آشنايي باشد و همين طور كاهش علاقه نسبت به انجام فعاليت‌ها و تفريحات معمولي كه فرد قبلا از آن‌ها لذت مي‌برده نيز از ديگر علائم در اين مرحله هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: در مرحله میاني علائمي که در مرحله اوليه بوجود آم ده بود كم‌كم در زندگي اجتماعي، شغلي و انجام فعاليت‌هاي روزمره فرد بيمار تاثير مي‌گذارد، فرد بسيار فراموش كار مي‌شود، به راحتي گم مي‌شود، براي بهداشت شخصي، استحمام و لباس پوشيدن به كمك احتياج پيدا مي‌كند.

وی اضافه کرد: در مرحله پیشرفته فرد کاملا به دیگران وابسته می‌شود، افراد و اشیا آشنا را نمي‌تواند بشناسد، هيچ کدام از فعاليت‌هاي شخصي خودش را نمي‌تواند انجام دهد، رفتارهاي ناشايست مثل بي اختياري ادرار و مدفوع ممکن است از وي سر بزند و ساير علائمي که در حيطه شناختي و همينطور رفتاري براي فرد ممكن است بوجود بيايد.

حبیبی یادآور شد: تشخیص بیماري آلزايمر در ابتدا با توجه به علائم و به وسيله پزشک صورت مي‌گيرد، پزشک با بررسي تاريخچه سلامت و انجام معاينات کامل طبي‌، عصبي و رواني و استفاده از آزمايشاتي مانند سي‌تي اسکن، MRI، نوار مغزي، آزمايش CSF يا مايع مغزي نخاعي و همچنين آزمون‌هاي روانشناسي مي‌تواند اين بيماري را تشخيص دهد، اما بايد گفت هنوز هيچ روش تشخيصي قطعي براي آلزايمر وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه درمان آلزایمر بر مبناي اصولي انجام مي‌شود، گفت: در مرحله اول تشخيص، بيان بيماري به خانواده و خود بيمار معمولا کار دشواري است، چون واکنش‌هاي عاطفي شديدي ايجاد مي‌كند، همچنين كنترل علائم فرد با دارو درماني هم در حيطه شناختي و همچنين علائم رفتاري فرد صورت مي‌گيرد.

وی خاطرنشان کرد: درمان قطعی برای رفع پاتولوژی اولیه بيماري وجود ندارد و چيزي که اهميت دارد حمايت‌هاي اجتماعي از مراقبين بيماران آلزايمر است.

حبیبی یادآور شد: زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا مي‌شوند که علت اصلي آن هنوز مشخص نشده و ممکن است يکي از دلايل اين مسئله تفاوت‌هاي فيزيولوژيک و ساختاري در دو جنس زن و مرد باشد همچنين جنبه ژنتيکي و تاثيري كه اين تفاوت‌ها بر روي عملكرد مغز دارند نيز يكي از دلايلي است كه آلزايمر بيشتر در زنان اتفاق مي‌افتد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: عواملی مثل اثر محافظتی هورمون‌هاي جنسي، تفاوت در خون‌رساني مغز و همين طور احتمال ابتلا بيشتر به اختلالات خلقي مثل افسردگي در زنان مجموعه عواملي هستند که در تحقيقات انجام شده به عنوان دليلي براي بروز آلزايمر به آن اشاره شده است ولي هنوز اين مسئله به طور کامل روشن نيست و تحقيقات همچنان در اين زمينه ادامه دارد.

وی بیماری آلزایمر را تنها مختص به سالمندان ندانست و ادامه داد: نوعی از بيماري آلزايمر وجود دارد به اسم بيماري زودهنگام آلزايمر که در سنين پايين‌تر، دهه‌هاي سوم و چهار زندگي فرد حادث مي‌شود و علت آن هم بيشتر جنبه ژنتيکي دارد که به دليل وجود ژن‌هاي خاص است که در خانواده‌هاي خاصي ممکن است ديده شود.

حبیبی با بیان اینکه این حالت يعني بيماري زودهنگام آلزايمر وضعيت شايعي نيست و حدود ۹۹ درصد موارد بيماري آلزايمر به شکل ديرهنگام بروز پيدا مي‌کند، تصريح کرد: ۹۹ درصد افراد مبتلا به آلزايمر بعد از ۶۵ سالگي علائم بيماري را نشان مي‌دهند.

انتهای پیام/1020ج
 

 
 
 
 
 


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۱۶:۰۷

2 Nov 2020