۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۴۵۸۵۵

آب کم است؛ روش های نوین آبیاری را راحت می کند

با توجه به پدیده خشکسالی و کاهش بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه گذشته مسئولین بر لزوم توسعه سیستم آبیاری نوین در باغات و اراضی این استان تاکید دارند.
آب کم است؛ روش های نوین آبیاری را راحت می کند
 به گزارش جهانبین نیوز ؛ استقرار روش‌های نوین آبیاری در مزارع با توجه به حاد شدن وضع منابع آب کشور و افت سطح سفره‌های زیرزمینی، ضرورتی انکارناپذیر برای سرزمین خشک ایران به شمار می‌رود.

بسیاری از کارشناسان آب تنها راه نجات ایران از بحران کنونی را مدیریت در بخش مصرف می‌دانند.

همچنین بخش کشاورزی به عنوان عمده‌ترین مصرف کننده آب کشور برای برون رفت از این شرایط نیازمند سرمایه‌گذاری برای توسعه روش‌های نوین آبیاری در مزارع است تا بتواند با مدیریت آب در مزرعه، نیاز غذایی جامعه را تامین کند.

اگرچه به اعتقاد کارشناسان اجرای سیستم‌های نوین آبیاری لزوما منجر به کاهش مصرف آب در کشاورزی نمی‌شود، اما به اعتقاد کامبیز بازرگان رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب یکی از روش‌های شناخته شده در دنیا برای افزایش بهره‌وری و کارایی مصرف آب استفاده از روش‌های نوین آبیاری است و ایران هم می‌تواند با اندکی اصلاحات در زمینه اجرای این روش‌ها در مزارع، از مزیت‌های آن استفاده کند.

توسعه روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی در تیتر رسانه‌های حتی چهار دهه پیش هم جا خوش کرده بود. با وجود آنکه در برنامه‌ریزی‌های قبل از انقلاب با تکیه بر پیش‌بینی‌های انجام شده در زمینه کمبود منابع آب کشور در دهه‌های آینده، بر توسعه روش‌های نوین آبیاری در مزارع ایران تاکید شده بود و این مسئله در برنامه‌های توسعه‌ای قبل و بعد از انقلاب هم مورد تاکید بوده است، اما از آنجا که بخش کشاورزی ایران از کمبود سرمایه‌گذاری به شدت رنج می‌برد، با گذشت بیش از چهار دهه از تصمیم پیشروانه دولت برای بهبود راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، امروز اندکی بیش از ۲۰ درصد از اراضی آبی ایران تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری قرار گرفته است؛ این در حالی است که سطح زیر کشت اراضی کشاورزی ایران در دهه‌های اخیر روندی افزایشی داشته و در حال حاضر بر اساس سرشماری سال ۹۳ حدود ۲ر۷ میلیون هکتار اراضی کشاورزی آبی در ایران وجود دارد.

روش‌های نوین آبیاری روشی مرسوم در سراسر جهان برای بهبود راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی است. با این وجود برخی تلاش می‌کنند افت سطح سفره‌های زیرزمینی که ناشی از عدم تخمین درست منابع آب زیرزمینی کشور و صدور بیش از حد مجوز برداشت است را به گردن اجرای روش‌های نوین آبیاری انداخته و این سیستم‌ها را ناکارآمد توصیف کنند و حتی برای اجرای این روش‌ها در کشور مانع تراشی کنند.
 
تجهیز 2.1 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون، دو میلیون و 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور معادل 25 درصد اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در سطح 53 هزار و 953 هکتار اجرا و به بهره برداری رسیده و در سطح 131 هزار و 99 هکتار در حال اجراست.

وی افزود: مجموع سطح اجرا شده و در حال اجرا در سال جاری، 180 هزار و 52 هکتار در قالب 9251 پروژه بوده است.

زارع خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون، دو میلیون و 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی معادل 25 درصد اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

اجرای طرح‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان چهارمحال و  دارای رتبه کشوری  است
 
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از اجرای آبیاری نوبن در ۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزری استان خبر داد و گفت: این استان در این زمینه رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی، وسعت اراضی باغی و زراعی مجهز به سیستم آبیاری نوین این استان را ۶۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان معادل ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود.

ذاکری، میانگین اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت:اجرای این طرح در دولت دوازدهم و توسعه آن، باعث افزایش ۵۷ درصدی میزان تولید محصولات باغی و زراعی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت تدبیر و امید ۸۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای اجرای طرح‌های آبیاری نوین از محل اعتبارات بلاعوض دولت و مابقی از محل آورده بهره‌برداران تامین می‌شود.

ذاکری، با اشاره به پدیده خشکسالی و کاهش بارش‌ها در این استان طی یک دهه گذشته بر لزوم توسعه سیستم آبیاری نوین در باغات و اراضی این استان تاکید کرد.
به گفته وی، در سال جاری بیش از یکهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در دست اجراست.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان  افزود: با بررسی انجام شده ۶۵ درصد از اراضی آبی این استان از سفره‌های زیرزمینی در قالب ۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین و ۳۵ درصد مابقی نیز از قنوات، چشمه‌ها و دیگر منابع آبهای سطحی آبیاری می‌شود.

ذاکری، از وجود ۸۴۱ رشته قنات در استان خبر داد و گفت: امسال افزون بر ۱۶ میلیارد ریال اعتبار ملی برای لایروبی و احیای قنوات دارای اولویت اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: قنوات بیش از ۱۷ درصد از اراضی باغی  و زراعی  استان را سیراب می‌کند و در صورت لایروبی و احیاء  قنوات، امکان بهره برداری بهینه از این منابع ارزشمند خواهد شد.

به گفته وی، تعدادی از قنوات در چند سال گذشته بدلیل افت منابع آبی استان  به طور کامل خشک شد و ۵۶۰ رشته قنات باقی نیز بین ۸۰ تا ۴۰ درصد کاهش آبدهی داشتند.

شایان ذکر است سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید میشود و سطح زیر کشت در این استان نیز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت :در سال جاری 3 هزار هکتار از اراضی  کشاورزی  استان به سیستم  نوین آبیاری مجهز می شود.

هدف از اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری ، افزایش بهره‌وری و پایداری منابع آب و خاک در جهت تولید پایدار محصولات کشاورزی است

عطالله ابراهیمی  با اشاره به اهداف اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در استان اظهار داشت :هدف از اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری ، افزایش بهره‌وری و پایداری منابع آب و خاک در جهت تولید پایدار محصولات کشاورزی است.
 
ابراهیمی به تجهیز یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری در شش ماه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود :تا پایان سال جاری ۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز می شود  که تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
وی ادامه داد :با اجرای طرح های سامانه های نوین ابیاری در استان ،افزایش راندمان آبیاری تا ۴۴ درصد در مزرعه، افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولیدمحصولات کشاورزی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده‌های کشاورزی و کاهش اثرات زیست محیطی رقم خواهد خورد.
 
ابراهیمی به نقش ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کشاورزی نوین تاکید کردوگفت :استفاده و ترویج هرچه بیشتر از سیستم های آبیاری نوین کشاورزی تغییر  نگرش کشاورزی سنتی و الگوی کشت جهت استفاده بهینه از منابع آبی به منظور توسعه وضعیت اقتصادی و معیشتی کشاورزان از مهمترین اهداف بخش آب و خاک و ترویج کشاورزی است.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به کاهش منابع آبی و احیای دشت های بحرانی استان اشاره کرد و گفت :توسعه سامانه های نوین آبیاری در دشت های بحرانی و مناطق که با کمبود منابع آبی مواجهه هستند یک ضرورت است و در اولویت طرح های توسعه سامانه های نوين آبیاری قرار گیرد.
 
به گزارش جهانبین نیوز ؛ با اجرای طرح های سامانه های نوین ابیاری در استان چهارمحال و بختیاری  ،افزایش راندمان آبیاری تا ۴۴ درصد در مزرعه، افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولیدمحصولات کشاورزی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده‌های کشاورزی و کاهش اثرات زیست محیطی رقم خواهد خورد
 
استفاده و ترویج هرچه بیشتر از سیستم های آبیاری نوین کشاورزی تغییر  نگرش کشاورزی سنتی و الگوی کشت جهت استفاده بهینه از منابع آبی به منظور توسعه وضعیت اقتصادی و معیشتی کشاورزان از مهمترین اهداف بخش آب و خاک و ترویج کشاورزی است .
 
انتهای پیام/1020ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹

ساعت:

۱۴:۲۲:۲۴

1 Nov 2020