۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۴۵۵۱۲
عمر طبیعی با ام اس رویا نیست؛

واهمه نکنید؛ ام اس قابل کنترل است

علت اصلی ام اس هنوز مشخص نیست و درمان قطعی ندارد ولی با استفاده از داروهای موجود قابل کنترل است.
واهمه نکنید؛ ام اس قابل کنترل است
به گزارش جهانبین نیوز ؛ ام.اس یک بیماری اتوایمیون است بدین معنا که سیستم ایمنی بدن به بافت های خودش حمله می کند. چنین فرایندی میلین را از بین می برد، غشاء چربی که فیبرهای عصبی مغز و نخاع را پوشانده و از آنها محافظت می کند.

میلین را می توان به عایق روی سیم های الکتریکی تشبیه کرد. زمانیکه میلین آسیب می بیند، پیغام صادره در طول آن عصب متوقف شده و یا به کندی منتقل می شود.

پزشکان و محققین نمی دانند که چرا ام.اس برخی افراد را مبتلا می سازد و در بقیه افراد ایجاد نمی گردد. ترکیبی از عوامل از ژنتیک گرفته تا عفونت های دوران کودکی در این امر نقش دارند.

عوامل خطر

فاکتورهای زیر ریسک ابتلا به ام.اس را افزایش می دهند:

سن - اگرچه ام.اس در هر سنی اتفاق می افتد ولیکن به طور معمول در افراد سنین  20تا40  سال شایع می باشد.

جنسیت- احتمال ابتلا به ام.اس در زنان دوبرابر مردان است.

وراثت- ریسک ام.اس در افراد دارای سابقه خانوداگی این بیماری بیشتر است. به عنوان مثال چنانچه یکی از والدین یا خواهر و برادرهای شما مبتلا به ام.اس باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در شما  1تا 3 درصد است در حایلکه در جمعیت کلی این میزان 0/1 درصد است. تجربه در دوقلوهای همسان نشان داده است که توارث تنها فاکتور دخیل در ابتلا به ام.اس نمی باشد. چنانچه ابتلا به ام.اس به تنهایی توسط ژنتیک تعیین می شد دوقلوهای همسان ریسک مشابهی داشتند ولیکن این چیزی نیست که در عمل اتفاق می افتد. در حقیقت چنانچه یکی از دوقلوها مبتلا به این بیماری باشد، احتمال ابتلا در قل دیگر تنها 30 % می باشد.

عفونت- گونه هایی از ویروس ها با ام.اس در ارتباط هستند. درحال حاضر بیشترین تمرکز بر ارتباط بین ام.اس با ویروس Epstein-Barrمی باشد، ویروسی که باعث منونوکلئوز(افزایش منوسیت ها در خون) عفونی می شود. اینکه چگونه ویروس Epstein-Barrباعث افزایش احتمال ابتلا به ام.اس می شود، تحت بررسی است .

نژاد- سفیدپوستان به ویژه خانواده هایی با نژاد اروپای شمالی، در بیشترین ریسک ابتلا به ام.اس قرار دارند. آسیایی ها ، آفریقایی ها و آمریکایی های بومی کمترین ریسک را دارا هستند .
 


مصرف نکردن فست فودها در کاهش بیماری ام اس موثر است

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این مطلب که 20 تا 40 سالگی شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری MS است، گفت: علت ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نیست و شاید یکی از دلایلی که باعث افزایش شیوع آن شده، سبک زندگی اشتباه و تغذیه نادرست باشد، اما ضعف سیستم ایمنی بدن و کمبود ویتامین D مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری است.

دکتر ناهید بلادی مقدم در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها ، با بیان این مطلب که درمان این بیماری در سه مرحله و با توجه به علامتی‌هایی که بیمار دارد انجام می‌شود، گفت: ابتدا جهت درمان افسردگی، خستگی، اسپاسم عضلات و تکرر ادرار بیمار داروهایی تجویز می‌شود.
وی گفت: سپس درمان‌های توانبخشی انجام می‌شود و بیمارانی که مشکلات حرکتی، تعادلی و گفتاری دارند را با استفاده از شیوه‌های کار درمانی و فیزیوتراپی درمان می‌کنند. درمان سوم نیز بر روی تغذیه بیمار تمرکز دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصرف میوه، سبزیجات، غذاهای تازه و مصرف نکردن از فست فودها را در کاهش این بیماری بسیار موثر دانست و گفت: برای بیماری MS نسل جدید داروهای خوراکی تولید شده است، چرا که در حدود یک تا دو سال گذشته بیماران از داروهای تزریقی استفاده می‌کردند و هرچند این تزریق‌ها بر سیر بیماری تاثیر داشت، اما تزریق‌های هر روزه برای بیمار بسیار ناخوشایند بود.

وی داروهای خوراکی را امید جدیدی برای مبتلایان به MS دانست و افزود: این داروها طی دو یا سه سال اخیر به صورت رسمی وارد بازار کشور شدند که مصرف آن برای بیماران بسیار راحت است و میزان تاثیر گذاری برخی از آنها نسبت به دیگر داروها بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: عوارض مصرف داروها با توجه به نوع دارو متفاوت است. به همین دلیل دارویی که میزان تاثیر آن حدود 60 درصد است، مراقبت‌های دقیق‌تری را هم نیاز دارد، زیرا این دارو روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد .بنابراین تاکید می‌شود که بیمار در اولین روز مصرف دارو بستری شده و از نظر فشار خون و ضربان قلب کنترل شود تا مطمئن شویم، افت فشار و تپش قلب نداشته باشد.

بلادی مقدم ضعف سیستم ایمنی بدن و کمبود ویتامین D را مهم‌ترین دلایل بروز MS دانست و بیان کرد: ساختار آپارتمان‌سازی شهر باید به صورتی باشد که نور خورشید به عنوان منبع کامل ویتامین D، به طور کامل در آپارتمان بتابد و تا حدی مانع از بروز این بیماری در فرد شود،اما در حال حاضر ساختار آپارتمان سازی دارای مشکل است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمبود مراکز توانبخشی را از مشکلات بیماران مبتلا به بیماری MS دانست و در پایان اظهار کرد: تعدادی از مبتلایان دچار مشکل ناتوانی حرکتی، به خدمات بیشتری نیاز دارند و به دلیل کمبود مراکز و امکاناتی مانند ماشین‌های حمل و نقل بیماران از مرکز به منزل، با افزایش این مراکز باید بیماران را حمایت کرد. همچنین در سطح شهر باید فضاسازی مکان‌های مناسبی برای بیماران و معلولان در نظر گرفته شود.



ام اس درمان قطعی ندارد ولی با استفاده از داروهای موجود قابل کنترل است

معصومه معمارزاده  دبیر انجمن بیماران خاص و انجمن ام اس چهارمحال و بختیاری  در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز در این خصوص گفت: ام اس یکی از شایع ترین عارضه سیستم اعصاب مرکزی به خصوص میان افراد جوان به حساب می آید.

معمارزاده اظهار کرد: علت اصلی ام اس هنوز مشخص نیست و درمان قطعی ندارد ولی با استفاده از داروهای موجود قابل کنترل است.

وی با اشاره به  علایم در شروع بیماری تصریح کرد: ضعف و یا بیحسی یکی یا تعدادی از اعضای بدن، ازدست دادن نسبی و یا کامل بینایی معمولا در یک چشم بعلاوه درد در حرکت دادن چشم(اختلال عصب بینایی)، دوبینی یا تاری دید، سوزن سوزن شدن و یا درد در بعضی از بخش‌های بدن، شک الکتریکی هنگام بعضی حرکات خاص سر، لرزش بدن و یا عدم هماهنگی بدن، لکنت زبان، خستگی و گیجی از علائم این بیماری است.

معمارزاده که خود نیز دچار این بیماری است بیان کرد: در استان نزدیک به 900 نفر دچار این بیماری اند که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهد به طوری که 150 نفر مرد و مابقی زن اند.

وی گفت: 500 نفر عضو موسسه حمایتی ام اس استان اند که با توجه به اینکه هزینه های درمان این بیماری بالاست مشکل اصلی این بیماران فقر و نداری و مشکلات معیشتی است.

معمارزاده با بیان اینکه ام اس مسری نیست تصریح کرد: متاسفانه مردم آگاهی علمی از این بیماری ندارند و خواسته این بیماران این است که به ام اس به چشم ترحم نگاه نکنیم.

وی همکاری و همیاری خانواده را در بهبود روند بیماری بسیار موثر دانست و افزود: ام اسی ها هم مثل سایر افراد جامعه می توانند به راحتی زندگی کنند، ازدواج کنند، بچه دار شوند و زندگی خوبی داشته باشند.

نایب رئیس موسسه حمایت از بیماران ام اس استان با اشاره به مشکلات بیماران مبتلا گفت: همان طور که اشاره کردم مشکلات معیشتی، هزینه ها بالای درمانی، اشتغال مهمترین مشکلات این بیماران اند که با توجه به اینکه در استان اکثر این افراد در مناطق محروم و دور از مرکز استان ساکن اند مسئولان باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ضمن تشکر از همکاری دانشگاه علوم پزشکی با این انجمن اظهار کرد: امیدواریم با اطلاع رسانی و حمایت خیرین و هم استانی های نوع دوست باری از مشکلات بیماران ام اسی سبک تر شود.

وی افزود: ام اس چیزی نیست که از قبل در سرنوشت افراد باشد و خدایی ناکرده ممکن است سراغ هر فردی برود پس بهتر است اگاهی خود را نسبت به آن بالا ببریم.
 
به گزارش جهانبین نیوز ؛ یکی از موضوع‌هایی که بشدت درمان‌ ام اس را تحت تأثیر قرار می‌دهد عدم مطالعه است.

متأسفانه عدم مطالعه در همه سطوح گریبانگیر بیماران است.

از این‌رو توصیه می‌کنم بیماران قبل از اینکه وعده‌های دروغین را بپذیرند کمی مطالعه کنند و با درمان در سطح دنیا و کشورهای پیشرفته آشنا شوند.

خوشبختانه درمان‌های جدید و مؤثری برای این بیماری وجود دارد که می‌توانند ما را به درمان قطعی‌ ام اس در آینده خوشبین کنند.
 
کشور ما از نظر تشخیص و درمان‌ ام اس و تولید داروها در منطقه بهترین است و همسو و هم پایه کشورهای پیشرفته دنیا قرار دارد.
 
 
انتهای پیام/1020ج
 
 
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹

ساعت:

۱۴:۱۵:۵۲

17 Sep 2020