۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
کد مطلب : ۴۵۲۷۳

عرفی که در بازی چشم و هم چشمی رنگ می بازد

متأسفانه بسياري از ما اصل را که ازدواج آسان و خوشبختي است فراموش کرده‌ايم و به سمت غرور کاذب با هزينه‌هاي نجومي روي آورده‌ايم.
عرفی که در بازی چشم و هم چشمی رنگ می بازد
به گزارش جهانبین نیوز؛ چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی یکی از آفت‌های بزرگی است که ریشه در سبک زندگی اشتباه برخی از مردم دارد و ترویج این نوع زندگی می‌تواند آفت‌های بسیاری را به بار آورد.

چشم و هم‌چشمی می‌تواند باعث شود تا آسیب‌های جدی به زندگی افراد وارد شود و افراد در زندگی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که از حقیقت مصداق از چاله به درآمدن و در چاه افتادن است.

افرادی که در اول زندگی پول قرض می‌کنند تا بتوانند زندگی‌ای دست و پا کنند که به قول خودشان آبرومند باشد نمی‌دانند که با این روش چه مشکلاتی را برای خود و دیگران ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال فردی را می‌شناسم که به خاطر اینکه از باجناقش چیزی کم نداشته باشد برای خرید خودرو ده‌ها میلیون تومان زیر بار قرض و وام رفته است یا عروس خانمی که به خاطر اینکه جلو دخترخاله‌اش که سال گذشته ازدواج کرده، کم نیاورد، پدر و مادرش را مجبور کرده تا برای تأمین جهیزیه‌اش زیر بار قرض بروند و تا سال‌ها بعد از ازدواج پول قسط و قرض را بپردازند. اینگونه است که دود چشم و هم‌چشمی به چشم خودمان می‌رود و کورمان می‌کند.

مشاهده مي‌شود تعدادي از اهالي شهرستان فارسان نسبت به ايجاد وضعيت جهيزيه و ساير موارد عروسي در شبکه‌هاي مجازي اقدام مي‌نمايند که باعث به وجود آمدن يک سري ناراحتي‌ها بين زوج‌هاي جوان و خانواده‌هايي که ازنظر اقتصادي واقعاً ضعيف و ضعيف‌تر شده‌اند شده و اين مورد چشم و هم‌چشمي باعث برهم زدن کانون گرم خانواده‌ها گرديده است.
 
 با توجه به وضعيت اقتصادي حال حاضر کشور ما، تورم، گراني، بيکاري و مخصوصاً شرايط بيماري کرونا که چرخه زندگي را ساقط کرده است رعايت کنيم و از گذاشتن چنين مواردي در شبکه هاي مجازي خودداري نماييم.
 

متأسفانه بسياري از ما اصل را که ازدواج آسان و خوشبختي است فراموش کرده‌ايم و به سمت غرور کاذب با هزينه‌هاي نجومي روي آورده‌ايم جهيزيه، مهريه و… رسومي هستند که ما آن‌ها را تحريف کرده‌ايم و نتيجه آن ازدواج گريزي جوانان و افزايش اختلاف‌ها و جدايي‌هاست.

چشم و هم چشمی آفت بزرگی که ریشه در سبک زندگی اشتباه مردم دارد
 
 همتي کارشناس مسائل اجتماعي در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ گفت: چشم‌وهم‌چشمي و تجمل‌گرايي يکي از آفت‌هاي بزرگي است که ريشه در سبک زندگي اشتباه برخي از مردم دارد و ترويج اين نوع زندگي مي‌تواند آفت‌هاي بسياري را به بار آورد.
 
وي بيان داشت: چشم‌وهم‌چشمي مي‌تواند باعث شود تا آسيب‌هاي جدي به زندگي افراد وارد شود و افراد در زندگي با مشکلاتي روبه‌رو مي‌شوند که از حقيقت مصداق از چاله به درآمدن و در چاه افتادن است.
 
وي اظهار داشت: افرادي که در اول زندگي پول قرض مي‌کنند تا بتوانند زندگي‌اي دست و پا کنند که به قول خودشان آبرومند باشد نمي‌دانند که با اين روش چه مشکلاتي را براي خود و ديگران ايجاد مي‌کنند.

چشم و هم چشمی پدیده ناهنجار اجتماعی است

به اعتقاد روانشناسان چشم و هم‌چشمی یک پدیده ناهنجار اجتماعی است که ریشه‌های روانی نیز دارد و ریشه این پدیده اجتماعی را باید در رفتارهای شخصی افراد جست‌وجو کرد.

به اعتقاد روانشناسان اولین علت چشم و هم‌چشمی انتخاب الگوی اشتباه برای زندگی است. در حالی که الگوهای فراوانی برای تعیین سبک زندگی ایرانی – اسلامی وجود دارد برخی افراد با پیروی از الگوهای غلط غربی دست به کارهایی می‌زنند که نه تنها برای آنها آرامش به وجود نمی‌آورد بلکه باعث می‌شود تا سال‌های سال با غصه، غم و استرس و نگرانی زندگی کنند و همواره نگران پرداخت بدهی‌ها و اقساط زندگی باشند که بر اساس چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی پایه‌گذاری کرده‌اند.

الگو‌های غربی الگوهایی هستند که افراد را به مصرف‌گرایی تشویق می‌کنند.

در این نوع الگو به جای تکیه بر ارزش‌های فردی و انسانی به ارزش‌های مادی توجه می‌شود و افراد برای نشان دادن زیبایی و ارزش‌های زندگی خود به جای تکیه بر ظرفیت‌های انسانی و درونی خود به تجملات، زرق و برق و ظاهر زندگی توجه می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس توصیه روانشناسان هرگز نباید ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه کنیم.

حسادت، غبطه و رقابت ناسالم نیز از دیگر ریشه‌های تمایل افراد به چشم و هم‌چشمی است، به گونه‌ای که افراد بر اساس یک رقابت غلط و از روی حسادت و غبطه به دنبال فراهم کردن زندگی پر زرق و برق برای خود هستند که این نوع از زندگی می‌تواند برای آنها تا سال‌های سال غصه و نگرانی به دنبال داشته باشد.

روانشناسان اعتقاد دارند نداشتن رضایت از زندگی، گرفتاری در دام افسردگی، نداشتن آرامش، بدهکاری و نرسیدن به اهداف و از بین بردن روابط خوب و گم کردن وجود خود، از مهم‌ترین مشکلاتی است که چشم و هم‌چشمی برای افراد به وجود می‌آورد. این در حالی است که از اعتیاد، طلاق، فقر و اختلافات خانوادگی نیز به عنوان اثرات چشم و هم‌چشمی نام برده می‌شود.

به عنوان مثال فردی که برای عقب نماندن از تجملات زندگی یا رقابت با باجناق و سایر افراد فامیل دست به قرض کردن می‌زند یا وام می‌گیرد یا خانمی که برای عقب نماندن از تجملات زندگی از سایر خانم‌های فامیل همسرش را مجبور به دریافت وام و رفتن زیر بار قرض می‌کند به طور حتم دست به کارهای اشتباهی زده‌اند که نتایج و آثار بدی در ادامه زندگی برای آنها خواهد داشت.

انتهای پیام/590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۴۶:۰۰

18 Aug 2020