۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۵۱۵۸
کارشناس حوزه مسکن؛

وام ودیعه مستاجرین سبب تحریک بازار مسکن می شود

مهدی غلامی، کارشناس حوزه مسکن در خصوص وام رهن اعطایی دولت به مستاجرین گفت: در شرایطی که تعادلی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد، خود به خود هر گونه تحریک تقاضا سبب افزایش قیمت مسکن و رهن یا اجاره آن می شود.
وام ودیعه مستاجرین سبب تحریک بازار مسکن می شود
مهدی غلامی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: مستاجرین به دنبال واحد مسکونی هستند و مالکین هم قیمت را بالا می برند، بنابراین چنین وامی اگر هم بخواهد به مستاجرین داده شود مالکین را به سمت افزایش قیمت ها سوق می دهد بنابراین این وام اعطایی اشتباه است.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: پرداخت این وام ها وابستگی قشر مستاجر را زیادتر می کند و سبب می شود زمان بیشتری آنها مستاجر بمانند بنابراین و با وضعیت فعلی مستاجرین هیچوقت توانمند نشده و صاحبخانه نمی شوند چون معمولا سیاست گذاری در بازار اجاره به این سمت است که از مستاجرین حمایت محدودی طی بازه زمانی محدوده شود.

غلامی با اشاره به این که با کاهش قیمت تمام شده و اتخاذ سیاست های مختلف دولت باید تلاش کند قشر مستاجر را صاحب خانه کند، افزود: دولت قرار است در طرح اقدام ملی خود 400 هزار واحد مسکن بسازد که این مدل با سود مشارکتی بوده و قرار است واحدها به قیمت روز فروخته شود با این حال دولت می تواند سیاست گذاری صحیحی انجام داده و به مردم بگوید هزینه ساخت را متناسب با پیشرفت پروژه بپردازند و آنها بعد از اتمام پروژه وقتی وارد واحد مسکونی خود شدند قیمت زمین را به صورت قسطی به دولت بپردازند.

وی افزود: چون مستاجرین بعد از 10 سال می تواند این پول را که معادل زمان اجاره نشینی اش است به راحتی پرداخت کند به همین دلیل دولت با یک سیاست گذاری صحیح دولت می تواند مردم را صاحب خانه بکند چون ابزارش را دارد.

این کارشناس حوزه مسکن یادآور شد: اگر در بازار تولید مسکن داشته باشیم چون عمده تقاضاها برای مسکن تقاضای سرمایه ای است این واحد های مسکونی ساخته شده به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد، افزایش قیمت آنها گریبانگیر مستاجرین می شود.

غلامی در پایان با اشاره به این که در کنار سیاست های مالیاتی، سیاست های مبتنی بر عرضه نیز می تواند کمک شایانی به بازار مسکن کند، تصریح کرد: اتخاذ مالیات بر خانه های خالی سبب عرضه مسکن به بازار و مالیات بر عایدی سرمایه از افزایش شدید قیمت ها جلوگیری می کند و سبب می شود مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل نشود تا بتوان با آن سفته بازی کرده و جلوی سوداگران گرفته شود.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۴۳:۵۳

2 Aug 2020