۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۴۴۳۵۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

اشتغال‌زایی با عطر و بوی گل محمدی در بام ایران

چهارمحال و بختیاری به سبب داشتن آب و هوای مناسب پتانسیل بالایی برای کشت گیاهان دارویی دارد و گل محمدی یکی از این گیاهان است، که به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با اقبال خوبی مواجه شده است.
اشتغال‌زایی با عطر و بوی گل محمدی در بام ایران
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری به سبب داشتن آب و هوای مناسب پتانسیل بالایی برای کشت گیاهان دارویی دارد و بهره‌گیری از این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در استان و رفع بیکاری شود.
 
گل محمدی یکی از این گیاهان است که در سال‌های گذشته از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی این استان بسیار مورد توجه قرار گرفته، همچنین این گیاه به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با اقبال خوبی مواجه شده است.
 
مهم‌ترین محصولی که از گل محمدی به دست می‌آید گلاب است، اما مردم از گلبرگ‌های این گل به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌کنند و این محصول خواص درمانی هم دارد، اسانس گل محمدی فراورده دیگر آن است که قیمت بالایی داشته و در بازار به‌خوبی به فروش می‌رسد.
 
 اشتغال‌زایی بالا و درآمد خوب گل‌محمدی، در این عرصه ماندگارم کرده است

حسین یکی از فعالان و پرورش‌دهندگان گل محمدی در گفت‌‎وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: فعالیتم در عرصه کشت گل محمدی را از سال 93 با سرمایه‌گذاری 800 میلیون تومان آغاز کردم.
 
وی با بیان اینکه تاکنون 12 هکتار زیر کشت گل محمدی دارم افزود: فعالیت در این عرصه برایم لذت‌بخش است و اشتغال‌زایی خوبی هم دارد، 5 نفر به‌صورت مستقیم و 200 نفر به‌صورت غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.


 
وی با اشاره به اینکه 80 درصد گل محمدی تولیدشده در چهارمحال و بختیاری به سایر استان‌ها به‌ویژه یزد و کاشان صادر می‌شود،ادامه داد: درست است که گل محمدی سال اول و دوم بازدهی خوبی ندارد اما از سال سوم که برداشت گل آن آغاز می‌شود درآمد خوبی داشته و می‌تواند اشتغالزایی بالایی نیز به همراه داشته باشد.
 
اختصاص بیش از ۶۵۰ هکتار از اراضی استان به پرورش گل محمدی
 
حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه با توجه به ارتفاع منطقه و شرایط آب و هوایی استان، ماده مؤثر گل محمدی از کیفیت بالایی برخوردار است اظهار کرد: از سال 95 کشت این گیاه در برخی از نقاط به‌صورت پایلوت آغاز شده است.
 
وی تصریح کرد: بیش از ۶۵۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به پرورش گل محمدی اختصاص دارد و هم اکنون ۳۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی بارور است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اگر کشت‌های سنتی توسط کشت گیاهان دارویی و اقلام با نیاز آبی کم، جایگزین شود نتایجی چون مصرف کمتر آب، ایجاد اشتغال و سود‌آوری بالا‌تری را به‌همراه خواهد داشت.
 
دانش از افزایش سطح زیر کشت گل محمدی به‌صورت سالانه خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشت این محصول مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است و تعداد زیادی خواستار کشت و پرورش آن شده‌اند.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی مزارع بسیار بزرگ گل محمدی در منطقه‌های سفیددشت شهرستان بروجن، فرخ شهر، چلیچه شهرستان فارسان و… بیان داشت: توسعه این مزارع می‌تواند سبب افزایش میزان تولید این محصول در سطح استان شود.


 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی در خردادماه در این استان، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری بیش از ۷۵۰ تن گل محمدی از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که گل محمدی محصولی با نیاز آبی پایینی است می‌تواند در زمان خشکسالی جایگزین خوبی برای سایر محصولات کشاورزی باشد و با وجود اقدامات خوبی برای کشت این محصول در استان به عمل آمده اما مسئولان می‌توانند با آموزش افراد و معرفی بیشتر آن بسیار زمینه اشتغال تعداد بیشتری از افراد را در آن فراهم سازند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۱۴:۰۹:۵۴

21 Apr 2020