۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۳۵۴۷
جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

کم کاری وزارت راه یا زیاده خواهی مالکین/وقتی حنای دولت در تکمیل چهارخطه بروجن شهرکرد رنگ ندارد

کم توجهی بخش دولتی و حق خواهی مالکین فرادنبه ای نسبت به یکی از شریانی ترین محورهای مواصلاتی کشور با میانگین تردد روزانه 30 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین، معامله باخت ـ باختی است که این روزها جان هزاران رهگذر را در محور بروجن شهرکرد تهدید می کند.
کم کاری وزارت راه یا زیاده خواهی مالکین/وقتی حنای دولت در تکمیل چهارخطه بروجن شهرکرد رنگ ندارد
به گزارش جهانبین نیوز، محور مواصلاتی شهرکرد به بروجن و لردگان به طول 167 کیلومتر یکی از محورهای پرتردد چهارمحال و بختیاری بوده که بخش قابل توجهی از حمل بار و مسافر جنوب به فلات مرکزی کشور از این مسیر درحال انجام است.
 
11/2 کیلومتر از مسیر 62 کیلومتری شهر بروجن تا شهرکرد مرکز چهارمحال بختیاری، به صورت جاده دوطرفه باقی مانده که بنابر اعلام منابع رسمی، بیشترین آمار تصادف و سوانح جاده ای منجر به فوت و یا جرح در همین قطعه به قوع پیوسته است.
 
از قرار معلوم بخشی از مسیر موجود با رضایت و نگاه مثبت کشاورزان فرادنبه و سفیددشتی رفع معارض شده و تنها 3200 متر از زمین های حریم راه حد فاصل شهرهای فرادنبه و سفیدشت مورد منازعه با 3 مالکی است که نه اعتقادی به کار کارشناسی دارند و نه به پیمانکار اجازه عملیات راهسازی می دهند.
 
بند اول صورتجلسه مورخ 6 آبان 98 که در محل فرمانداری بروجن به امضا فرماندار، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ساخت و توسعه راه های مطقه غرب و مرکز ایران، نماینده شرکت ساخت و توسعه راه های کشور ، کشاورزان و... رسیده، موافقت نامه ای است که طی آن و براساس قیمت گذاری کارشناسی به پیمانکار اجازه کار عملیاتی داده شده اما با گذشت 2 ماه همچنان خبر از ممانعت با فعالیت ماشین آلات راهسازی به گوش می رسد.



صرفنظر از کم توجهی بخش دولتی و حق خواهی مالکین فرادنبه ای نسبت به یکی از شریانی ترین محورهای مواصلاتی کشور با میانگین تردد روزانه 30 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین، این روزها چانه زنی و معامله باخت ـ باخت وزارت راه و شهرسازی و مالکین حریم راه، بازی با جان رهگذرانی است که به صورت روزانه از این مسیر تردد می کنند.
 
براساس ماده 9 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، در صورتی که فوریت اجرای طرح به تشخیص وزیر دستگاه اجرایی ضرورت داشته باشه به نحوی که عدم تسریع در انجام طرح موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری گردد، دستگاه اجرایی می تواند قبل از انجام معامله قطعی نسبت به تصرف و اجرای طرح اقدام نماید. (1358/11/17 ـ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران)
 
حال سوال اینجاست! آیا وقوع حوادث و تصادفات متعدد جاده ای در محور شهرکرد به بروجن و جان باختن و مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان، موجب ضرر و زیان جبران ناپذیر نگشته و فوریت اجرای این طرح را گوشزد ننموده تا بتواند دولتمردان را ملزم به اجرای مصوبه شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران کند؟
 
تنها 3 مالک مانع از انجام کار شده و سایر اراضی در اختیار پیمانکار قرار گرفته است
 
نماینده کشاورزان فرادنبه ای در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، با بیان اینکه هیچ کشاورزی مانع از فعالیت ماشین آلات راهسازی در محور بروجن به شهرکرد نشده، گفت: تنها 3 مالک و شرکا به نام های (ح . م م)، (الف . م م) و (م . ر) اعتراض داشته و مانع از انجام کار در زمین های خود شده اند.



علی اصغر نوروزی افزود: سایر مالکین و کشاورزان حریم راه یا با قیمت کارشناسی از قرار هرمترمربع 20 هزار تومان موافق هستند و یا خواستار کارشناسی مجدد بوده و این درحالی است که با رضایت آنها اراضی در اختیار پیمانکار قرار گرفته و اکنون به مرحله زیرسازی و آسفالت رسیده است.
 
بهانه جویی و ناکارآمدی پیمانکار باعث عدم پیشرفت و تکمیل پروژه شده است
 
فرماندار شهرستان بروجن در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، گفت: 100 میلیارد ریال برای تملک اراضی محور شهرکرد به بروجن و لردگان اختصاص یافته و تکمیل چهارخطه نیازمند همکاری متقابل مالکین و کشاورزان با دستگاه اجرایی است.
 
مسعود ملکی افزود: به رغم اعلام رضایت تعداد زیادی از مالکین با ادامه کار و انجام کارشناسی مجدد، بهانه جویی و ناکارآمدی پیمانکار باعث عدم پیشرفت و تکمیل پروژه شده است.
 
وی با بیان اینکه تا پرداخت حق و حقوق کشاورزان جاده ای افتتاح نخواهد شد، اضافه کرد: پیگیری فرآیند قانونی رفع معارض به معنای تعطیلی کار نیست و با هرگونه هنجارشکنی و ممانعت از اجرای پروژه برابر با قانون برخورد خواهد شد.
 
ظرف یک هفته آینده نسبت به اِعمال ماده 9 تصمیم گیری نهایی خواهد شد
 
مشاور شرکت ساخت و توسعه راه های کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، با بیان اینکه عدم آزادسازی مسیر و زیاده خواهی برخی مالکین مشکل اصلی در احداث جاده می باشد، گفت: هرجایی که شرایط کار برای پیمانکار فراهم بوده، نسبت به اجرای زیرسازی، احداث پل و آسفالت ریزی اقدام شده است.
 
داراب اَوِستاخ افزود: قیمت کارشناسی اراضی موجود در حریم راه با وجود انصراف کارشناس کشاورزان و حضور 2 کارشناس رسمی به مالکین و کشاورزان ابلاغ و کارشناسی مجدد مستلزم گذشت 6 ماه از تاریخ کارشناسی اولیه است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف ادامه مسیر و امنیت مسافرانی که از این مسیر تردد می کنند، چیست؟ اظهار داشت: ظرف هفته آینده و با حضور مدیرکل ارزیابی شرکت ساخت و توسعه راه های کشور نسبت به اِعمال ماده 9 و اتمام پروژه تصمیم گیری نهایی خواهد شد.



به گزارش جهانبین نیوز، شهرستان بروجن با دارا بودن 183 کیلومتر راه اصلی و 208 کیلومتر راه بین شهری، یکی از شهرهای مهم کشور در ناوگان حمل و نقل عمومی بحساب می آید.
 
جابجایی روزانه بیش از یک میلیون نفر مسافر و هزاران تُن کالا از یک سو و استقرار در مسیر 3 استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان از سوی دیگر، به قدری حائز اهمیت است که نسبت به تکیمل پروژه های چهارخطه در این شهرستان به منظور افزایش ایمنی و تردد حمل و نقل بیش از پیش اقدام گردد.
 

گزارش از محسن نادری
انتهای پیام/1030ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۰:۴۵

29 Dec 2019