۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۴۳۱۲۱
گزارش جهانبین نیوز/

فضای مجازی، جولانگاه خطرناک دشمن برای تسخیرهویت فرهنگی اجتماعی/ قربانی جوانان درتکنولوژی رسانه ای

با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بستری فراهم شد که دامنه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان به خانواده‌هاوارد شده وفضایی گسترده و وسیع، نا امن برای همه اقشار بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به وجود آمده است.
فضای مجازی، جولانگاه خطرناک دشمن برای تسخیرهویت فرهنگی اجتماعی/ قربانی جوانان درتکنولوژی رسانه ای
به گزارش جهانبین نیوز، پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن امروزِ آنقدر فراگیر شده است که نه تنها در سیستم های اداریِ کشور بلکه در هر خانه ای شاهد حضور این تکنولوژی ها هستیم و بسیاری از خانواده ها را تحت شعاع خود قرار داده است.
 
امروزِ گوشی های تلفن همراه، کامپیوتر و لب تاب  جایگزین بازی ها و سرگرمی های مرفح و شاد دانش آموزان و فرزندان ما شده است به طوری که دیگر صدای توپ بازی بچها و یا لی لی دختر ها در کوچه ها شنیده نمی شود و صدای آژیر بازی های کامپویتری هر روز بلند تر می شود.
 
این بازی ها نه تنها موجب گوشه گیری و منزوی شدن فرزندان ما می شود بلکه موجب می شود رفتار ها پر خطر در آن ها شکل گرفته و دیگر کودکان ما شاد نباشند.
 
گاهی عدم آشنایی والدین با این فضا و یا مشغله زیاد موجب می شود که والدین نیز برای اینکه بتوانند به امورات روزانه خود برسند برای سرگرم کردن کودک، گوشی و یا تبلت را در اختیار آن ها قرار دهند غافل از اینکه این فضا چه خطرات جبران ناپذیری برای آنها دارد.
 
حضور دانش اموزان در شبکه های اجتماعی آسیبی جدی است که نیاز است به صوت هوشندانه و همراه با نظارت والدین باشد تا  علاوه بر مدیریت محتواها در این فضا بتوانیم از آسیب دیدن فرزندان جلوگیری کنیم.
 

فرحناز قائد امینی مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، با اظهار اینکه دانش اموزان ما با الگوی پذیری و تقلید از هم سن و سالان خود دچار این بازی ها شده و روزانه بر تعداد آن ها افزوده می شود، گفت: حسادت و تلاش در جهت پر نمودن خلاء های عاطفی و روانی درونی، پایین بودن آمار تشکل های گروهی با موضوعات اجتماعی ، ورزشی، تفریحی، هنری، جذابیت های کاذب اینستاگرام در فریب دادن نوجوانان از جمله عوامل موثر بر ترغیب دانش آموزان و کودکان ما برای استفاده از این فضا است.

قائد امینی با بیان اینکه تا کنون پژوهش خاصی در زمینه میزان استفاده دانش اموزان از فضای مجازی صورت نگرفته است، تصریح کرد: بنظر می رسد با توجه به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی ، حجم بالایی از دانش آموزان مناطق شهری درگیر استفاده از این فضا باشند.

وی برگزاری کلاس های ضمن خدمت در رابطه با آسیب شناسی فضای رسانه، رفع شبهات دینی و اشنایی با سواد رسانه برای معلمان را یکی از اقدامات آموزش و پرورش در این حوزه عنوان و خاطر نشان کرد:آموزش مدرسین خانواده و کلاس های تخصصی، برگزاری دوره های متعدد جلوگیری از آسیب های اجتماعی از جمله اقدامات در این حیطه است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت، یک نوع وابستگی شدید روانی و فکری عنوان و افزود: نوجوانان به دلیل تنوع و جذابیت بازی های رایانه ای همیشه  اولویت دار تر از صحبت های پدر و مادر و تکالیف مدرسه ای خود می داند وهمین امر موجب می شود تا در ارتباطات، رفتار وزندگی اجتماعی دچار اختلال شوند.

قائدامینی یکی از اختلالات مهم و مساله ساز را اختلال خواب عنوان و تاکید کرد: سیاری از نوحوانان و دانش آموزانی که بیشتر وقت خود را صرف بازی های رایانه ای می کنند، ازمعضل بی خوابی رنج می برند ، خسته اند، روابطشان با اطرافیان و جامعه به حداقل می رسد و بیشتر حالت عصبی دارند.

وی کمرنگ شدن وازبین رفتن رابطه عاطفی کاربر با اعضای خانواده وتبدیل آن به رابطه ای سرد مسالمت آمیز، ازدیگر اثرات نامطلوب اعتیاد به اینترنت خواند و افزود: ضررهای اخلاقی وجسمی تلفن همراه برای کودکان غیر قابل انکار است، بسیاری از فیلم های غیر اخلاقی وپیام های نامناسب، ازطریق تلفن همراه بین کودکان پخش می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری آن چه می‌توان در اینترنت خطرناک‌تر تلقی شود، ارتباطی است که از طریق اتاق‌های گفتگو بین افراد برقرار می شود خطر شبکه های اجتماعی و گروه های موجود در پیام رسان های موبایل پایه مانند تلگرام به مراتب بیشتر از سایت‌های غیراخلاقی موجود دراینترنت است.

وی افزود: قرار گرفتن درمعرض فرهنگ های گوناگون،آزادی های زیاد در یک دوره زمانی کوتاه،امکان دسترسی به اطلاعات غیر اخلاقی گوناگون از طریق اینترنت از دیگر خطرات احتمالی این فضا است.


قائدامینی به اثرات زیان بار جسمانی این فضا اشاره و گفت: استفاده بیش از حد از رایانه، تیک ها، فشار های عصبی، چشم درد، رکود فعالیت های معده،چاقی وعدم جذب چربی ها،افزایش قند خون،کم شدن فعالیت کلی بدن،مشکلات تنفسی،افتادن سرشانه ها ،خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی را به دنبال دارد.



مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه این فضا کودکان و نوجوانان را از یادگیری‌های شناختی، جسمانی واجتماعی باز می دارد؛ خاطرنشان کرد: بازی های رایانه ای به سبب داشتن صفحات گرافیکی، تنوع رنگ وسرعت زیاد تعویض صفحات، تأثیرات منفی روی مغز واعصاب کودکان می گذارند و موجب ایجاد اختلال هایی در عملکرد مغز می شود.

وی از بین رفتن روحیه مهارت آموزی شنیداری و جایگزین شدن یادگیری دیداری و موقت را از دیگر آفت های حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در فضای مجازی عنوان کرد که عامل اُفت تحصیلی دانش آموزان می شود.

قائدامینی تاکید کرد: دانش آموزان با فیلم ها و تصویرهایی که در فضای مجازی روبه رو می شوند، حجم بسیار زیادی از ذهن خود را به این فیلم ها اختصاص می دهند و از نظر علمی هم ثابت شده کسی که به دریافت های دیداری عادت می کند، به شدت توانمندی خود را در دریافت های مطالعاتی و شنیداری از دست می دهد.

وی در پایان گفت: بنابر پژوهش های علمی بین المللی حضور در فضای مجازی ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد، زیرا وقت گذرانی در فضای مجازی هیچ دستاورد بیرونی ندارد و مانند خواب یا سفر خیالی است که انسان را در توهمات خود فرو می برد و وقتی به دنیای واقعی بازمی گردد، متوجه فاصله زیاد با دنیای واقعی فاصله می شود و همین موضوع به شدت افسردگی می آورد. در بحث درمان افسردگی هم یکی از روش های درمان، محدودسازی حضور در فضای مجازی است.
 

 انتهای پیام/1022ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۰۷:۳۸

29 Dec 2019