۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۳۱۰۱
مدیرکل انتقال خون در چهارمحال و بختیاری:

اهدای خون، بخشش جان است/ انتقال خون از رگ اهداکننده تا رگ بیمار در محیطی کاملا استریل

مدیرکل انتقال خون در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کلیه وسایل خون‌گیری در سازمان انتقال خون یک بار مصرف است یادآور شد: خونی که در سازمان گرفته می‌شود، از رگ اهداکننده تا رگ بیمار به هیچ‌عنوان از چرخه استریل خارج نمی‌شود.
اهدای خون، بخشش جان است/ انتقال خون از رگ اهداکننده تا رگ بیمار در محیطی کاملا استریل
محمد ملک محمدی مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه در این استان به‌طور متوسط سالانه 22 تا 25 هزار واحد خون گرفته می‌شود اظهار کرد: این واحدهای خون، تجزیه شده و تبدیل به فراورده‌های اولیه مورد نیاز مانند پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز می‌شود.
 
ملک محمدی از وجود حدود 200 بیمار مبتلا به تالاسمی در این استان خبر داد و اضافه کرد: این بیماران در شهرستان‌های لردگان، بروجن، فارسان و شهرکرد سرویس‌گیری و خون مورد نیاز خود را از ما دریافت می‌کنند، اولویت اول ما در خون‌دهی به این بیماران است چون نیاز به خون تازه (خون زیر 11 روز) دارند و ما مشکلی برای تامین خون این بیماران نداریم.
 
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی نیاز به خون فاقد گلبول سفید دارند و خوشبختانه با فیلترهایی که در اختیار سازمان قرار دارد مشکلات در این زمینه حل شده و به ندرت اقدام به شستن خون مورد نیاز بیماران تالاسمی می‌کنیم ادامه داد: باتوجه به اینکه در این استان عمل قلب باز صورت می‌گیرد و مرکز تخصصی بیماران سرطانی نیز فعال است نیاز به خون، بالا رفته، با این وجود خونی که ما دریافت می‌کنیم علاوه‌براینکه پاسخگوی نیاز استان است در شبکه ملی خون‌رسانی نیز ارسال و در آنجا مدیریت می‌شود که خون چگونه مصرف شده و از بین نرود.


چهارمحال و بختیاری پشتیبان خوزستان در تامین خون

وی چهارمحال و بختیاری را پشتیبان استان خوزستان در بحث تامین خون دانست و خاطرنشان کرد: در بحث سفرهای اربعین و حوادثی که در جریان این سفر پیش می‌آید و مصدومانی که برجای می‌گذارد نیاز به خون را بالا برده و ما خون مازادمان را برای این استان ارسال می‌کنیم.
 
ملک محمدی گفت: برای آنکه یک کیسه خون قابل استفاده برای بیمار شود بیش از 230 هزار تومان هزینه شده و خونی که رایگان اهدا می‌شود برای آماده‌سازی هزینه بالایی به دنبال دارد.
 
وی بیماری‌هایی که با آزمایش‌هایی بر روی خون اهدایی، شناسایی می‌شوند هپاتیت سی، هپاتیت بی و HIV عنوان و اضافه کرد: بحث خون‌های نایاب و جداسازی این خون‌ها نیز هزینه‌هایی را به دنبال دارد و با اجرای نظام تحول سلامت مقداری از هزینه‌ها درقالب یارانه پرداخت می‌شود، اما بیمار در این زمینه هیچ پولی پرداخت نمی‌کند.

خونی که بیمارن دریافت می‌کنند کلیه استانداردهای جهانی را دارد

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بیماران می‌توانند اطمینان داشته باشند خونی که دریافت می‌کنند کلیه استانداردهای جهانی را دارد و همه آزمایش‌های لازم بر روی آن صورت گرفته است.
 
ملک محمدی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب سازمان انتقال خون مستقل شده و در کل کشور سالانه حدود 2 میلیون و 300 واحد خون اهدا می‌شود که پاسخگوی کل نیازها است.

 

وی با تاکید بر اینکه کلیه وسایل خون‌گیری در سازمان انتقال خون یک بار مصرف است یادآور شد: خونی که در سازمان گرفته می‌شود، از رگ اهداکننده تا رگ بیمار به هیچ‌عنوان از چرخه استریل خارج نمی‌شود و کیسه‌های مورد استفاده در این زمینه کلیه استانداردهای بین‌المللی را دارد بنابرایم هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.
 
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری از لزوم وجود برخی از شرایط برای اهداکنندگان خون خبر داد و گفت: شرایط فیزیکی خانم‌ها و آقایون جدا است و بعد از معاینه‌های اولیه و تائید پزشک فرد می‌تواند اقدام به اهدای خون کند.
 
وی با اشاره به اینکه در سازمان انتقال خون این استان، امکان دریافت پلاکت فرزیس فراهم شده است و مقدمات لازم برای دریافت پلاسما فرزیس نیز درحال انجام است بیان داشت: پلاسمایی که با این روش دریافت می‌شود برای ساخت داروها نیز کاربرد دارد.
 
ملک محمدی ادامه داد: کیفیت پلاکت فرزیس نسبت به پلاکتی که از خون گرفته می‌شود بالاتر است و سال گذشته سهمیه‌ای که برای این استان تعیین شده بود 30 واحد بوده ولی ما توانستیم 190 واحد پلاکت فرزیس دریافت کنیم و این یعنی 6 برابر مقدار تعیین‌شده و امسال نیز 290 واحد تعیین شده که تا این تاریخ تکمیل شده است.
 
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری از هزینه بالایی که صرف دریافت پلاکت فرزیس می‌شود خبر داد و بیان داشت: کیفیت بالای این نوع از پلاکت در مقابل قیمت بالای آن قابل چشم‌پوشی است و ما توانستیم در تامین این فراورده که یک سال روی آن کار می‌کنیم موفق باشیم.



آغاز به کار مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی از سال‌ آینده در چهارمحال و بختیاری

وی به پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی اشاره و ادامه داد: این تکنولوژی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود و طی آن مباحث مربوط به مراجعان دریافت می‌شود و در بانک اطلاعات کشوری ثبت شده به این ترتیب اگر بیماری نیاز به سلول‌های بنیادی داشت سلول‌ها از اهداکننده دریافت و به بیمار تزریق می‌شود که در درمان بسیاری از رده‌های سرطانی و تالاسمی موثر است و این بخش در شهرکرد و بروجن تا سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.
 
ملک محمدی با اشاره به اینکه مردان در سال حداکثر چهار با و زنان سه بار می‌توانند خون اهدا کنند گفت: تعداد دفعات در بحث اهدای پلاکت تا 24 بار در سال افزایش می‌یابد، در این استان به شرط آنکه ما میزبان خوبی باشیم اهداکننده‌های بسیاری وجود دارد و به این ترتیب ما می‌توانیم پشتیبان خوبی برای سایر استان‌ها باشیم.
 
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به قرارگیری در ایام محرم و صفر و اجرای طرح "نذر اهدای خون" به‌صورت کشوری در این ایام ادامه داد: هدف ما این است که اهدای خون در کل سال صورت گیرد، چون اگر همه اهدای خون در یک روز باشد مقدار بسیاری از آن بدون آنکه مصرف شود فاسد و غیرقابل استفاده می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه اگر کسی بخواهد برای اولین بار خون اهدا کند ما از وی خون نمی‌گیریم و به جای آن نمونه‌گیری می‌کنیم سپس مشاوره و معاینه صورت می‌گیرد  افزود: همه این مراحل به دلیل آن است که ضریب سلامت خون بالا برود که بعد از آن فرد با پیامک به سازمان دعوت و خون از وی دریافت می‌شود.

 

ملک محمدی بیان داشت: اهدای خون با زمان استراحت‌ آن حداکثر یک ساعت زمان نیاز دارد اما برای اهدای پلاکت فرزیس حداکثر دو ساعت زمان نیاز است، بهتر است افراد زمانی را برای اهدای خون انتخاب کنند که بعد از آن استراحت کنند و کار سنگین و تمرکزی بعد از آن انجام ندهند.
 
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری به مراقبت از خون اشاره و اضافه کرد: کارشناسان مسیر انتقال خون را کنترل می‌کنند و باید همه افراد دخیل در این زمینه آموزش دیده باشند زیرا حساسیت در این زمینه بسیار است.
 
انتهای پیام/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۰۳:۳۹

28 Dec 2019