۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۴۲۲۷۲
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

استشمام عطر گل محمدی از بلندای بام ایران!/ بازدهی اقتصادی کشت گیاهان دارویی در مناطق کم آب

گل محمدی یک گیاه دارویی به حساب می آید که در سال های اخیر توجه زیادی به آن شده است که با توسعه دادن کاشت گل های محمدی می توان دریچه ای را به سوی رونق تولید ملی باز کرد.
استشمام عطر گل محمدی از بلندای بام ایران!/ بازدهی اقتصادی کشت گیاهان دارویی در مناطق کم آب
به گزارش جهانبین نیوز ,  کاشت گل محمدی در ایران قدمتی دیرینه دارد و و مراسم گلاب گیری آیینی هزار ساله است.

نام گلاب گیری را که میشنویم نا خودآگاه یاد گلاب گیری سنتی کاشان میفتیم اما در چند سال اخیر در استان های دیگر نیز کاشت گل محمدی رونق پیدا کرده است که استان چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نیست.

مزارع زیبا گل محمدی می تواند هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کند اما این در صورتی امکان پذیر است که بتوان آن را توسعه داد و تنها به یک یا دو مزرعه بسنده نکرد.

گل محمدی  نیاز آبی بسیار کمی دارد و در مناطق مختلف استان  چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت آغاز شده است  و سال گذشته  حدود 400 هکتار از اراضی استان زیر کشت این گیاه رفته است که 100 هکتار باورو و ما‌بقی به صورت قلمه هستند.



20 درصد از نیاز چهارمحال و بختیاری به گل محمدی وگلاب را تامین می کنیم

سیامک نوروزی سرمایه گذار کاشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: این طرح را از سال 93 با سرمایه گذاری 800 میلیون تومان شروع کرده ام.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 12 هکتار از مزارع  این استان را توانسته ام گل محمدی  بکارم.


نوروزی با اشاره به اینکه این طرح اشتغال زایی خوبی هم به همراه دارد بیان داشت: تا کنون پنج نفر به طور مستقیم و 200 نفر به طور غیر مستقیم در طرح کاشت گل های محمدی اشتغال زایی صورت گرفته است.

وی با اذعان بر اینکه با برداشت این محصول 20 درصد نیاز استان تامین می شود عنوان کرد: 80 درصد از برداشت گل های محمدی به استان های دیگر صادر می شود.

نوروزی ادامه داد: 80 درصد از گل محمدی مزرعه ما به استان های کاشان و یزد صادر می شود.



وی با تاکید بر اینکه کاشت گل محمدی یک طرح مناسبی است که نیاز آبی کمی دارد بیان داشت: با کاشت این محصول سال اول و دوم را باید صبر کرده و از سال سوم می توان آن را برداشت نمود.

نوروزی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح یک طرح بسیار مناسب با درآمد زایی خوب است که می تواند افراد زیادی را نیز مشغول به کار کند.



عمده کشت گل های محمدی در شهرکرد و بروجن است

ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در نقاطی که باغات بادام وجود دارد به‌علت آفات امکان کشت این محصول وجود ندارد و عمده کشت در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن است.

وی  تصریح کرد: از سال 95 کشت گل محمدی که نیاز آبی بسیار کمی دارد در مناطق مختلف استان به صورت پایلوت آغاز و سال گذشته  حدود 400 هکتار از اراضی استان زیر کشت این گیاه رفته است که 100 هکتار باورو و ما‌بقی به صورت قلمه هستند.

وی با اشاره به اینکه  سال گذشته میانگین برداشت گل محمدی در هر هکتار 3 تن بوده است بیان داشت: میزان برداشت این محصول در استان 300 تن بوده است.



مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر نیز 150 هزار قلمه ریشه‌دار تولیدی گلخانه‌های استان و 120 هزار قلمه کشت بافت تولیدی خارج از استان در بین باغداران و کشاورزان توزیع می‌شود.

شیرانی افزود: با توجه به میزان ارتفاع منطقه و شرایط آب و هوایی استان، ماده مؤثره گل محمدی از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: مقدار زیادی از محصول تولیدی گل محمدی استان با قیمت هر کیلو 10 هزار تومان به کارخانه‌های تولیدی عطر و مواد بهداشتی استان‌های همجوار فروخته و سهم اندکی نیز به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با جایگزینی کشت‌های سنتی بوسیله کشت گیاهان دارویی و اقلامی که نیاز آبی کمتری دارند می‌توان علاوه بر مصرف کمتر آب به اشتغال و سود‌آوری بالا‌تری رسید.

شیرانی اظهار کرد: به‌طور متوسط میزان ارزآوری برای اسانس‌گیری گل محمدی که نصیب کشاورز می‌شود به ازای هر کیلوگرم 90 تا 100 میلیون تومان است که متأسفانه به‌علت فراهم نبودن شرایط، نمی‌توان فرآوری این محصول را در استان انجام داد.



به گزارش جهانبین نیوز؛ گل محمدی یکی از گونه‌های مهم گیاهان دارویی محسوب می‌شود که قابلیت کاشت در شهرستان های شهرکرد و بروجن را دارد .

گل محمدی یکی از محصولات کم آب خواه به شمار می‌رود  و این گونه گیاه به دلیل تحمل کم آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان می‌باشد.

احداث مزارع گل محمدی علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، از درآمد خوبی برخوردار است به طوریکه از هر هکتار گل محمدی حدود ۴ الی ۵ تن گل‌تر برداشت می‌شود و از هر کیلو گل محمدی یک کیلو و نیم گلاب و از هر چهار تن گل محمدی یک کیلو اسانس به دست می‌آید.

در پایان می توان گفت با اجرای این طرح و توسعه دادن کاشت گل های محمدی می توان دریچه ای را  به سوی رونق تولید ملی باز کرد.

  گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی

عکاس: رضا کمالی دهکردی

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۱:۱۵

27 Dec 2019