۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۳۱۲۱۹

نرم افزار گفتار درمانی طراحی شد/ قابل نصب روی تلفن همراه

یک محقق ایرانی در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید نرم افزاری شد که می تواند برای گفتار درمانی به کار رود؛ این نرم افزار روی تلفن همراه قابل نصب است.
نرم افزار گفتار درمانی طراحی شد/ قابل نصب روی تلفن همراه
به گزارش جهانبین نیوز؛ وحیده رستمی، مجری طرح «نرم‌افزار گفتار درمانی» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توانستیم با طراحی نرم افزار گفتار درمانی، بستر مناسبی را برای کمک به زبان آموزی، تولید صحیح حروف، کلمات و نیزجمله سازی توسط کودکانی که به دلایل مختلف از جمله کم توانی ذهنی، افت شنوایی، فلج مغزی و ... دچار تاخیر در روند رشد گفتار و زبان شده اند، ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ضروری است که کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری، تکرار و تمرین زیاد و مداومی داشته باشند، افزود: استفاده از نرم افزارها می تواند کمک شایانی به گفتاردرمانگران و بویژه خانواده ها جهت تمرین در منزل کند و تکرار، عامل اصلی آموزش و یادگیری در کودکان است.

رستمی با بیان اینکه نرم افزارهایی در دنیا و نیز ایران وجود دارد که هر کدام به فراخور مورد استعمال آنها معایب و محاسن خاص خود دارد، اظهار داشت: در این نرم افزار گفتار درمانی، ترتیب مناسب زبان آموزی از صداسازی تا جمله سازی اولیه و کاربرد هدفمند حروف اضافه برنامه ریزی شده است.

وی افزود: همچنین در نرم افزار گفتار درمانی طراحی شده به تولید و تلفظ صحیح نیز توجه ویژه ای شده به صورتیکه محیطی زیبا از تصویر و صدا، انگیزه ای دوچندان برای کودکان جهت زبان آموزی ایجاد می کند.

این مجری طرح با اشاره به ویژگی های نرم افزار گفتار درمانی با سایر نرم افزار های داخلی و خارجی دیگر عنوان کرد: قابلیت نصب نرم افزار روی تلفن همراه و تبلت( به صورت اندروید و ios ) نیز از مواردی است که در نرم افزار های دیگر دیده نشده و بیشتر آنها قابل استفاده با رایانه هستند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین ترتیب مناسب زبان آموزی، قابل استفاده برای طیف وسیعی از افراد نیازمند به خدمات آموزشی گفتار و زبان، فرد محور بودن ( خود فرد به تنهایی و به سهولت می تواند از نرم افزار استفاده کند)، قابل استفاده در مکان ها و موقعیت های مختلف بدلیل نصب بر روی تلفن همراه و تبلت، محیطی زیبا، دلنشین و کاملا هدفمند از صدا و تصویر، صرفه جویی در وقت و انرژی و قیمت مناسب از دیگر ویژگی های این نرم افزار به شمار می رود.

وی با بیان اینکه استفاده از این نرم افزار می تواند راهکاری مناسب و آسان برای بزرگسالانی که به دلایل مختلف از جمله سکته مغزی، ضربات به سر، تصادفات و ... گفتار خود را از دست داده اند، ایجاد کند، اظهار داشت: با توجه به افزایش شیوع و شناسایی کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان و افزایش سطح آگاهی مردم جهت مراجعه به متخصصین و کلینیک های گفتاردرمانی، لزوم تولید نرم افزارهای مرتبط بیش از پیش احساس می شود تا بتوان در کنار استفاده از وسایل و تجهیزات دیگر از نرم افزار نیز به عنوان وسیله ای آسان، قابل دسترس و ارزان جهت رشد و پیشرفت الگوهای زبانی و کلامی استفاده کرد.

رستمی با اشاره به مخاطبان اصلی این نرم افزار گفت: نرم افزار گفتار درمانی می تواند در کلینیک های گفتاردرمانی و شنوایی سنجی جهت ارائه به مراجعین نیازمند، در مدارس استثنایی جهت ارائه به والدین دانش آموزان، در مراکز توانبخشی بهزیستی جهت ارائه به والدین و مربیان مددجویان، در لوازم التحریر ها و ویدئو کلوپ ها جهت استفاده عموم توزیع شود.

وی بیان داشت: همچنین افرادی که نیازمند آشنایی با زبان فارسی هستند از جمله کودکان زیر ۵ سال و بطور ویژه افراد کم شنوا ، کم توان ذهنی ، فلج مغزی ، اوتیسم و ... می توانند از مخاطبان این نرم افزار محسوب شوند.

به گفته رستمی، آموزش و پرورش استثنایی، کلینیک های گفتاردرمانی و شنوایی سنجی و مراکز توانبخشی ذهنی بهزیستی می توانند از این نرم افزار بهره ببرند.

وی با بیان اینکه طراحی این نرم افزار در مراحل پایانی است، گفت: نرم افزارهای گفتار درمانی داخلی و خارجی زیادی وجوددارند اما قابلیت نصب آن روی تبلت و تلفن همراه و همچنین قیمت پایین آن، از مورادی هستند که این نوع نرم افزار را از سایر نرم افزار های دیگر متمایز می کند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۳۹:۰۱

2 Feb 2020